قیمت فروش نقدی هر دلار آمریکا در روز پنجشنبه گذشته به ۳۹۴۸تومان رسید که بالاترین قیمت از دی‌ماه سال گذشته به‌شمار می‌آید.

ركورد قيمت فروش نقدي دلار در دولت يازدهم با ثبت ارزش 4121تومان در آذر سال گذشته شكسته شده و با دخالت غيرمستقيم بانك مركزي روند صعودي قيمت دلار آمريكا در آن مقطع كنترل شد. حالا دلار آمريكا براي عبور از مرز رواني 4هزار تومان فاصله چنداني ندارد و بايد ديد آيا بازهم بانك مركزي سياست مداخله در بازار را در پيش خواهد گرفت؟ به گزارش همشهري، هرچند دلار آمريكا در برابر ساير ارزهاي رقيب در بازارهاي جهاني طي هفته‌هاي اخير تقويت شده، اما به‌نظر مي‌رسد رشد قيمت آن در بازار آزاد ايران اندكي بيش از رشد قيمت در بازارهاي جهاني بوده است.

تحليلگران دليل تقويت ارزش دلار آمريكا در جهان را تحولات سياسي در اتحاديه اروپا ازجمله پيروزي نه چندان قاطع آنگلا مركل، در انتخابات آلمان به‌عنوان پرقدرت‌ترين اقتصاد قاره سبز، سياست‌هاي فوق انبساطي بانك مركزي اروپا و مواضع جانت‌ يلن، رئيس فدرال رزرو آمريكا مبني بر افزايش تدريجي نرخ بهره عنوان كرده‌اند. در بازار داخلي اما ريتم قدرت گرفتن دلار آمريكا از اواسط هفته گذشته و پس از بازگشت داد و ستدها به روال عادي پس از تعطيلات محرم شدت بيشتري پيدا كرد؛ به‌نحوي كه هر دلار آمريكا در 4 روز پاياني هفته گذشته حدود 45تومان افزايش قيمت داشته است.

در بازار طلا و سكه هم، انتظارات براي عادي شدن معاملات باعث شده تا نبض قيمت‌ها هم روندي با ثبات در پايان هفته را تجربه كند؛ به‌نحوي كه ارزش هر سكه طرح جديد در پايان روز پنجشنبه به يك ميليون و 253هزار تومان رسيد. اين در حالي است كه ارزش جهاني هر اونس طلا به‌دليل تقويت ارزش دلار آمريكا نزولي شده و به 1268دلار رسيد. اتفاق مهم در هفته پيش رو، بستگي به قيمت دلار آمريكا خواهد داشت و زمزمه دلار 4هزار توماني در بين فعالان بازار پيچيده است.

روند قیمت فروش دلار آمریکا از ابتدای مهر ۹۶- تومان

کد خبر 384320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha