شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

به‌دنبال نمایش ضعیف خانم ترزا می ‌در سخنرانی چـهـارشنبـه‌شب در کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار انگلیس، جایگاه متزلزل او در مقام نخست‌وزیری بیشتر تضعیف شد و حالا زمزمه برکناری او از این مقام بیشتر از همیشه به گوش می‌رسد.

ترزا می

مي در ابتداي تابستان امسال به‌دليل خطاي محاسباتي و پيش‌بيني غلطش در اعلام انتخابات زودهنگام كه به كاهش قدرت حزب محافظه‌كار در پارلمان منجر شد مورد انتقاد شديد اعضاي حزب قرار گرفت، حالا با اين سخنراني و بازتاب بسيار منفي آن در رسانه‌ها، بار ديگر مورد حمله و انتقاد قرار گرفته‌است. خبرگزاري رويترز ديروز گزارش داد، بيش از 30نفر از نمايندگان حزب محافظه‌كار در مجلس انگليس از طرح بركناري خانم مي ‌از نخست‌وزيري حمايت مي‌كنند. با اين حال وزراي دولت خانم مي ‌در مصاحبه‌ها و مقالات مكتوب، حمايت خود را از ادامه كار او اعلام كرده‌اند. چهارشنبه شب در سخنراني مي‌ و زماني كه او با سرفه نمي‌توانست به حرف‌هايش ادامه دهد، فيليپ هاموند وزير دارايي برايش قرص و آب به روي سن برد. وقتي سرفه‌هاي خانم مي‌ قطع نشد، وزراي دولت ازجمله بوريس جانسون وزيرخارجه كه در رديف جلويي سخنراني او نشسته بودند، بلند شدند و دست زدند تا فرصتي به مي ‌بدهند كه گلويش را صاف كند.

اما اين حمايت‌ها چندان در ترميم فضايي كه عليه خانم نخست‌وزير ايجاد شده، كارساز نبوده‌است. مي‌ در شرايطي دشوار و كم‌سابقه‌ در عرصه سياسي انگليس قدرت را به‌دست گرفت. او وزير كشور دولت ديويد كامرون بود و بعد از استعفاي او به‌خاطر نتيجه همه‌پرسي جدايي انگليس از اتحاديه اروپا، از سوي حزب محافظه‌كار به نخست‌وزيري انتخاب شد. اما آشفتگي در عرصه سياست انگليس كه نتيجه مستقيم همه‌پرسي سال گذشته جدايي از اتحاديه اروپا بود، با اين انتخاب آرام نگرفت و تشديد هم شد. مذاكرات دشوار و دوساله انگليس با اتحاديه اروپا چند هفته‌اي است كه آغاز شده و رسانه‌ها و احزاب داخل انگليس و همچنين مقامات اتحاديه اروپا، دولت لندن را متهم مي‌كنند كه برنامه روشني در اين مذاكرات ندارد. از سوي ديگر كاهش كرسي‌هاي حزب حاكم در پارلمان بعد از انتخابات زودهنگام ابتداي تابستان، در كنار تقويت موقعيت حزب كارگر، شرايط كار را براي نخست‌وزير سخت كرده‌است.

براي تغيير نخست‌وزير، بايد نامه‌اي با امضاي حداقل 48عضو حزب حاكم خطاب به مدير كميته‌اي در حزب موسوم به كميته 1922نوشته شود. اما آنچه موفقيت اين اقدام را با ترديد روبه‌رو كرده، حدنصاب امضاكنندگان اين نامه نيست بلكه نبود جايگزين قوي براي خانم مي ‌و معرفي به‌عنوان نخست‌وزير است. حزب محافظه‌كار نگران آن است كه وضعيت كنوني به برگزاري انتخابات زودهنگام ديگري منجر شود كه اين بار به‌احتمال زياد به پيروزي حزب كارگر منتهي خواهد شد. جرمي كوربين رهبر حزب كارگر مدت‌هاست كه خود را براي نخست‌وزيري آماده مي‌كند.

کد خبر 384346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha