همشهری آنلاین: چندی پیش خبری مبنی بر استخدام شکارچی در فرودگاه مهرآباد برای شکار پرندگان مزاحم منتشر شده بود. این خبر با وجود آن که توسط فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تکذیب شد اما واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت، مدیرعامل انجمن پرنده‌ شناسی طرلان این روش‌ها را منسوخ‌شده می‌داند و استفاده از برخی دستگاه‌ها را یکی از راهکارهای دور کردن پرندگان از فرودگاه‌ها ذکر می‌کند.

راهکاری برای دور کردن پرندگان از فرودگاه مهرآباد

به گزارش ايسنا، علیرضا هاشمی با اشاره به این که دستگاه‌هایی وجود دارد که می‌توانند با ایجاد طول موج، پرنده‌ها را از فرودگاه دور کنند، اظهار کرد: از این دستگاه‌ برای مکان‌های حساس و مهم در کشور نیز استفاده می‌شود که بسیار کارآمد است.

وی با بیان این که استفاده از ماکت پرندگان شکاری در فرودگاه مهرآباد برای دور کردن سایر پرندگان نیز می‌تواند موثر باشد، گفت: موثرترین راه استفاده از مترسک‌های پرندگان شکاری و ایجاد صدای آن‌ها است.

مدیرعامل انجمن طرلان افزود: در بسیاری از کشورها در فرودگاه‌ها زیستگاه را تغییر می‌دهند تا دیگر برای پرنده مناسب نباشد. به طور مثال پرنده جذب گیاه و باغچه می‌شود اگر این زیستگاه خاکی شود پرواز پرنده در آن منطقه کاهش می‌یابد.

هاشمی در پایان گفت: شکار پرندگان در فرودگاه‌ها روشی منسوخ برای دور نگه‌داشتن پرندگان است علاوه بر آن باعث ایجاد احساس ناامنی می‌شود از این رو استفاده از روش‌های نوین می‌تواند به حل این معضل کمک کند.

نقی میرزاکریمی- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران - پیش از این درباره روش‌های تایید شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع معضل پرندگان در فرودگاه مهرآباد اظهار کرده بود: طی ماه‌های گذشته در دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست جلساتی با حضور کارشناسان بخش ایمنی پرواز فرودگاه مهرآباد برگزار و مکاتباتی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص چگونگی رفع موضوع مزاحمت وجود پرندگان برای پروازهای هواپیمایی و چگونگی پراکنده کردن آن‌ها انجام شده است همچنین مسئولان فرودگاه خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی می‌دانند و برابر اعلام مسئولان مربوطه این فرودگاه به دنبال اجرای راهکارهای نوین با رعایت ملاحظات لازم جهت حل این مشکل هستند.

وی همچنین تاکید کرده بود: شکار پرندگان وحشی بدون داشتن مجوز و پروانه از سازمان حفاظت محیط زیست جرم است و چنانچه شکار پرندگان در منطقه مذکور مشخص شود پیگیری‌های قانونی از طریق مراجع مربوطه صورت می‌گیرد. جلساتی در سازمان حفاظت محیط زیست برای رفع این مشکل برگزار شده است.

کد خبر 384360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha