همشهری آنلاین: در حالی که طلای جهانی برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت، کارشناسان وال استریت نیز در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز از خوش‌بینی که هفته‌های گذشته داشتند، دست کشیده و کاهش قیمت این فلز ارزشمند در هفته جاری را پیش‌بینی کردند.

به گزارش ایسنا، معامله‌گران و تحلیلگرانی که در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو شرکت کردند پس از ۱۲ هفته خوش‌بینی درباره رشد قیمت طلا، نسبت به دورنمای قیمت این فلز زرد در هفته جاری ابراز بدبینی کردند.

طلا که از قوی شدن ارزش دلار تحت فشار قرار گرفته است، جمعه 14 مهرماه حتی پس از گزارشی که نشان داد شمار مشاغل غیرکشاورزی آمریکایی ۳۳ هزار شغل در سپتامبر کاهش یافته که نخستین کاهش ماهانه در هفت سال گذشته بود، نتوانست رشد قیمت چندانی پیدا کند.

در نظرسنجی هفتگی کیتکو نیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۵ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر یا ۶۷ درصد کاهش قیمت طلا و چهار نفر یا ۲۷ درصد افزایش قیمت را پیش‌بینی کردند و یک نفر یا شش درصد نظر خنثی داشت.

در این بین، در نظرسنجی آنلاین کیتکو از سرمایه‌گذاران خرد ۲۷۵۶ نفر شرکت کردند که از میان آنها، ۱۲۰۴ نفر یا ۴۴ درصد افزایش قیمت طلا و ۱۰۱۹ نفر یا ۳۷ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش‌بینی کردند در حالی که مجموعا ۵۳۳ نفر یا ۱۹ درصد نظری نداشتند.

برای هفته گذشته ۵۳ درصد از رای دهندگان وال استریت نسبت به افزایش قیمت نظر مساعد داشتند، در حالی که ۵۸ درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به رشد قیمت طلا بدبین بودند. هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار نیویورک، ۱.۷۰ دلار یا ۰.۱ درصد افزایش یافت و در ۱۲۷۴.۹۰ دلار بسته شد. با این‌همه طلا برای کل هفته حدود ۰.۸ درصد کاهش ثبت کرد که چهارمین کاهش هفتگی متوالی بود.

کوین گریدی، رئیس شرکت فونیکس فیوچرز با اشاره به اینکه همچنان شمار زیادی از معامله‌گران قراردادهای خرید در بازار معاملات آتی دارند که ممکن است برای خروج از این بازار به فروش آنها اقدام کنند، انتظار دارد قیمت طلا در هفته جاری کاهش پیدا کند. به گفته وی، اگرچه آمار اشتغال غیرکشاورزی آمریکا در ماه گذشته کاهش یافت، اما نرخ بیکاری نیز کاهش داشت، در حالی که نرخ مشارکت نیروی کار و دستمزدها بالاتر رفت. همه این موارد به معنای آن است که بازار همچنان انتظار دارد نرخ‌های بهره آمریکا در دسامبر افزایش پیدا کند.

اما افشین نوابی، مدیر معاملات شرکت ام کی اس، انتظار دارد طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند، زیرا سرمایه‌گذاران چینی از تعطیلات یک هفته‌ای باز می‌گردند. این کشور به همراه هند در زمره بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان طلای جهان قرار دارد.

کد خبر 384367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha