شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

مریم رامشت: طی سال‌های اخیر درجه خشونت و رفتارهای پرخاش‌جویانه در جامعه افزایش پیدا کرده و در این میان کودکان ازجمله اقشاری هستند که آسیب بیشتری می‌بینند.

مریم رامشت

اما دلايل رشد فزاينده خشونت چه مي‌تواند باشد؟ افزايش جمعيت، فقدان آموزش، شرايط نامطلوب اقتصادي، حاشيه‌نشيني، رشد شبكه‌هاي اجتماعي، ماهواره‌ها، دسترسي به اطلاعات مخرب و... همه اينها ازجمله عواملي هستند كه باعث رشد رفتارهاي پرخاش‌جويانه در جامعه شده‌اند. در اين ميان كودكان معمولا هم قرباني خشونت مي‌شوند و هم ممكن است در شرايطي رشد كرده باشند كه خود مرتكب رفتار خشن شوند. مثل پسر 14ساله‌اي كه در جنايتي تلخ مليكا، دختر 8ساله‌اي را در هفتكل خوزستان به قتل رساند.

يكي از دلايل مهمي كه در سال‌هاي اخير موجب ترويج خشونت شده، توسعه شبكه‌هاي اينترنتي است. كودكان و نوجوانان بدون هيچ چارچوب مشخصي به انبوهي از اطلاعات دسترسي دارند و در همين حال كنترل خانواده‌ها بر اين شبكه‌ها بسيار كم است‌ چرا كه خانواده‌ها خود در اين حوزه آموزش نديده‌اند. آنها نمي‌دانند چطور فرزندان‌شان را كنترل كنند. از سويي نهادهاي متولي رفاه رواني جامعه نيز به دلايل مختلف ازجمله كمبود امكانات قادر به انجام درست وظايف‌شان نيستند. مسئولان بيش از اينكه تلاش‌شان را معطوف به آموزش افراد كنند بيشتر سياست محدود كردن را در پيش گرفته‌اند.

دايره دسترسي كودكان و نوجوانان به اطلاعات بسيار وسيع شده است و بامحدوديت نمي‌شود با آنها برخورد كرد و بهترين گزينه آموزش است. بايد مهارت‌هاي مواجه شدن با مشكلات و مقابله را به فرزندان‌مان بياموزيم. به آنها ياد دهيم چطور در برابر خطرات از خودشان مراقبت كنند. آنها بايد مديريت رفتارهاي جنسي را بياموزند. بسياري از افرادي كه در‌ گذار از نوجواني به جواني هستند مهارت مديريت هيجانات را فرانگرفته‌اند و تنها به‌دنبال تخليه هيجانات هستند.

متأسفانه كودكان در جامعه با فاكتور‌هاي جنسي زيادي مواجه مي‌شوند؛ به اين معني كه عواملي كه به نوعي كودكان مان را با رفتارهاي جنسي مواجه مي‌كند زيادشده است؛ مثل فيلم‌هاي ماهواره‌اي، شبكه‌هاي اجتماعي و... آنها حتي بسياري از رفتارهاي خشونت‌بار را در بطن جامعه مي‌بينند و فرا‌مي‌گيرند. اين رفتار در ذهن آنها حك مي‌شود و در بزنگاهي ممكن است آنچه را آموخته‌اند بازتوليد كنند.

مصداق آن حادثه‌اي است كه در مهاباد اتفاق افتاد و در جريان آن 3جوان هنگام انجام جنايت از خودشان عكس سلفي گرفتند. اين افراد از كودكي انجام چنين رفتاري را نمي‌دانسته‌اند و آن را از ميان هزاران فيلم و صحنه خشونت‌بار آموخته‌اند. بياييد در روز جهاني كودك به امنيت رواني كودكان‌مان بيشتر توجه كنيم تا فرزنداني سالم به جامعه تحويل دهيم.

  • روانشناس و مدرس دانشگاه
کد خبر 384431

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha