یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان سوییسی با آزمایش بر روی ۱۹۸ نمونه عسل از سراسر دنیا نشان داده‌اند که ۷۵ درصد از این محصولات به سموم آفت‌کش مورد استفاده در کشاورزی آلوده هستند.

عسل

 براساس گزارش ساينس، اگرچه غلظت این مواد سمی در حدی نیست که برای انسان خطرناک باشد اما اثرات ناگواری بر زنبورهای عسل دارد و باعث نابودی تدریجی آنها می شود.

زنبورها با انتقال گرده گیاهان به توليدمثل آنها کمک می‌کنند. این حشره مفید در گرده افشانی 90 درصد از 107 گونه از گیاهان دنیا نقش دارد و کم شدن تعداد زنبورها به معنی به هم خوردن تعادل در محيط‌زيست است.

مشاهدات سال‌های اخیرنشان می‌دهد که  كلوني زنبورها رو به نابودی گذاشته‌است، به این معنی که جمعيت زنبورها کم شده و یا به صورت انبوه ناپدید می‌شوند، امری که دانشمندان آن را یک فاجعه می دانند.

به گفته دانشمندان دانشگاه نئوشاتل مواد سمی بر سیستم عصبی زنبورها تاثیر می‌گذارد و توانایی آنها را برای یافتن مواد غذایی و انتقال گرده مختل می‌کند.

نئونیکوتینوئیدها، موادی که برای مقابله با آفات در کشاورزی به کار برده می شود مسبب اصلی این مکانیسم تخريبي شناخته می‌شوند. استفاده از این ماده در برخي از کشورها از جمله فرانسه ممنوع شده و اتحادیه اروپا در سال 2013 استفاده از آن را محدود کرده است.

نتایج به دست آمده از آزمایش‌هايي بوده‌اند كه  روي نمونه‌های پیش از این تاریخ انجام گرفته‌اند و نمونه برداری های آینده نشان خواهد داد که پیشگیری اتحادیه اروپا تا چه حد موثر بوده‌است. دانشمندان در آزمايش‌هاي اخير خود پنج نوع نیکوتینوئید را در نمونه‌های آزمایشی یافته‌اند.

به گفته محققان، بیشترین میزان آلودگی به این ماده در آمریکای شمالی و نزديك به 86 درصد بوده‌است. پس از آن عسل‌های آسیایی با 80 درصد آلودگي و عسل‌های اروپایی با 79 درصد آلودگی در مقام‌های بعدی قراردارند. کمترین مقدار آلودگی در نمونه‌های جمع‌آوري شده از آمریکای جنوبی دیده شده است.

کد خبر 384452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha