همشهری‌آنلاین: یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل با اشاره به این واقعیت که تراکم بیش از حد جمعیت، احتمال شیوع سریع بیماری‌های مرگ‌بار را افزایش می‌دهد، برنامه بنگلادش برای ساخت بزرگ‌ترین اردوگاه پناهجویان جهان با ظرفیت ۸۰۰ هزار پناهجو را خطرناک دانست.

ورود بیش از نیم میلیون پناهجوی روهینگيایی به بنگلادش که از 25 ماه اوت(سوم شهريور) برای فرار از خشونت‌های میانمار به این کشور گریخته‌اند، جمعیت اردوگاه‌های بنگلادش را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

مسئولان بنگلادشی که برای مقابله با بحران پناهجویان روهینگيایی به شدت تحت فشار هستند، برای گسترش اردوگاه پناهجویان در منطقه‌ای در نزدیکی شهر مرزی "کوکس بازار" برنامه‌ریزی کرده‌اند تا همه پناهجویان را در آن مستقر کنند.

 اما رابرت واتکینز، هماهنگ‌کننده اسکان سازمان ملل در داکا به خبرگزاری فرانسه گفت، دولت بنگلادش به جای این کار باید به دنبال محل‌های جدیدی برای ساخت اردوگاه‌های بیشتر باشد.

به گزارش ایسنا، او افزود: این بسیار خطرناک است که عده ‌زیادی از مردم و به ویژه افرادی را که در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیر هستند در منطقه‌ای بسیار کوچک متمرکز کنید.

واتكينز با تاکید بر احتمال آتش‌سوزی در این اردوگاه‌ها گفت: شرایط فعلی احتمال شیوع بیماری‌های مسری را افزایش داده و سرعت گسترش آن را به شدت بالا می‌برد. اگر به جای یک اردوگاه متمرکز، تعداد بیشتری اردوگاه وجود داشته باشد، مدیریت مردم و وضعیت سلامت و شرایط امنیتی آنان ساده‌تر خواهد شد.

به دنبال درخواست دولت بنگلادش، نهاد بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل موسوم به IOM، با هماهنگی فعالیت‌ نهادهای امدادرسان و کمک به ساخت پناهگاه‌ در محلی جدید موافقت کرده است.

به گفته IOM، اردوگاهی که طرح آن از جانب دولت بنگلادش ارائه شده، با پیشی گرفتن از اردوگاه "بیدی بیدی" در اوگاندا و "داداب" در کنیا با ظرفیت حدود 300 هزار نفر، بزرگ‌ترین اردوگاه پناهجویان در جهان خواهد شد.

با این حال سخنگوی این سازمان اعلام کرده است: در صورتی که تشخیص دهیم این اقدام امکان‌پذیر نیست، به احداث این اردوگاه کمکی نخواهیم کرد.

کد خبر 384466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha