همشهری آنلاین: جانشین پلیس راهور ناجا شرکت‌های خودروسازی مدیران خودرو، ایران خودرو، کرمان خودرو و کرمانیان را از جمله شرکت‌هایی خواند که شماره‌گذاری ۹ مدل خودروی آنها به علت عدم اجرای قانون در اسقاط خودروی فرسوده متوقف شده است.

 سردار موسی امیری

به گزارش ایسنا، سردار موسی امیری در حاشیه افتتاح مرکز نقل و انتقال و تعویض پلاک باقرشهر و در جمع خبرنگاران در مورد لزوم اسقاط برخی از خودروهای داخلی گفت: برابر مصوبه ای که امسال هیات وزیران از 20 شهریور 96 ابلاغ کرده است، شماره گذاری کلیه خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها 8.5 لیتر و یا بالاتر در 100 کیلومتر پیمایش است نیازمند اسقاط یک خودروی فرسوده است و شرکت‌های خودروسازی از 20 شهریور موظف به اجرا شدند.

به گفته وی، این کار هم به دو دلیل انجام می‌شود، یکی برای کاهش آلودگی هوا و دیگری برای جلوگیری از افزایش مصرف سوخت فسیلی است و توقف شماره گذاری 9 مدل خودرو داخلی مربوط به چهار شرکتی است که مصوبه را اجرا نکرده‌اند.

جانشین پلیس راهور ناجا در مورد مشکلی که برای شماره گذاری برخی از خودروها ایجاد شده است، گفت: بعضی از خریداران خودرو برای شماره گذاری دچار مشکل شده‌اند که باید زیرساخت این کار توسط خودروسازها فراهم شود. این وظیفه به عهده خودروسازهاست که ساز و کار اسقاط خودروی فرسوده را فراهم کنند تا برای مردم هم هنگام شماره گذاری خودرو مشکلی ایجاد نشود.

امیری گفت: مدیران خودرو، ایران خودرو، کرمان خودرو و کرمانیان چهار خودروسازی هستند که بیشتر این 9 مدل خودرو را تولید می‌کنند که اغلب هم خودروهای چینی هستند.

  • افزوده شدن معاینه فنی و بیمه شخص ثالث به مدارک تعویض پلاک

جانشین پلیس راهور ناجا به لزوم ارائه مدارک جدید برای تعویض پلاک خودرو اشاره کرد و گفت: علاوه بر مدارکی مانند احراز مالکیت خودرو و احراز سکونت مردم برای تعویض پلاک حتما باید مدارک معاینه فنی و بیمه شخص ثالث هم داشته باشند که این مسئله از مهرماه اجرایی شده است.

امیری در مورد میانگین زمانی که برای تعویض پلاک ثبت می‌شود، گفت: در حال حاضر مردم می‌توانند به صورت اینترنتی نوبت بگیرند تا زمان کمتری را صرف کنند اما به صورت میانگین این فرآیند حداکثر دو ساعت طول می‌کشد که با توجه به برنامه ششم توسعه باید این زمان را 20 درصد کاهش بدهیم. در همین راستا یکی از فعالیت‌های ما افزایش مراکز و دیگری ارائه بخشی از خدمات به صورت اینترنتی است.

  • تعویض رایگان پلاک‌های سوخته

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر مشاهده برخی پلاک‌های سوخته و زنگ زده در سطح کشور و نحوه برخورد پلیس با آنها گفت: این پلاک‌ها به علت تابش آفتاب تغییر رنگ می‌دهند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب مربوط به چند استان از جمله یزد، خوزستان و مرکزی هستند که به دلیل شرایط جغرافیایی به این صورت در می‌آیند. در همین راستا ما فراخوان دادیم که به صورت رایگان این پلاک‌ها را عوض کنیم.

جانشین پلیس راهور ناجا در رابطه با اینکه چنین پلاک‌هایی در جایی مانند تهران هم دیده می‌شود، گفت: اگر کسی عمدا پلاک را دستکاری کند جرم محسوب می‌شود، در صورتیکه توسط ماموران راهنمایی و رانندگی و دوربین ، این مسئله شناسایی شود مجازات هم دارد.

امیری در مورد ارجاع تخلفات مربوط به پلاک به مراجع قضایی، گفت: ما دو نوع پلاک مخدوش و پلاک ناخوانا داریم، هر عملی که باعث پوشاندن و مخفی کردن پلاک شود حکم مخدوش کردن پلاک را دارد و در شش ماه اول امسال در این زمینه 240 فقره خودروی متخلف را به مراکز قضایی معرفی کرده‌ایم. ناخوانا بودن پلاک به معنی تخلف محسوب نمی‌شود اما جریمه دارد که مبلغ آن در تهران 60 هزار تومان و در شهرستان 50 هزار تومان است. بر همین اساس در شش ماه اول سال 69 هزار دستگاه خودرو جریمه شده است.

امیری در مورد انواع پلاک‌هایی که از سوی راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود، گفت: پلاک‌هایی مانند شخصی، دولتی، موتورسیکلت، عمومی، تاکسی، تشریفات، جانبازان و معلولان و وسایل کشاورزی از جمله پلاک‌هایی است که راهنمایی و رانندگی صادر می‌کند و آخرین پلاکی که در حال اجرای آن هستیم مربوط به خودروهای نیروهای مسلح است.

وی در مورد پلاک‌های مناطق آزاد گفت: از این پلاک‌ها نیز رونمایی کردیم و هر کدام از مناطق آزاد آرم مشخص خود را خواهند داشت.جانشین پلیس راهور ناجا در پاسخ به این سوال که چرا معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها الزامی نشده است، گفت: هنوز مرکزی برای معاینه فنی موتورسیکلت دایر نشده است، ضمن اینکه متولی اصلی معاینه فنی پلیس نیست و پیش از فراهم شدن شرایط نمی‌توان معاینه فنی را الزامی کرد.

کد خبر 384508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha