یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هزاران تن از مردم در شهر بارسلونا، مرکز منطقه کاتالونیا در اعتراض به اقدام دولت این منطقه در برگزاری همه‌پرسی استقلال از اسپانیا تجمع کردند.

تجمع در بارسلونا در حمایت از وحدت اسپانیا | راخوی لغو همه پرسی محتمل است

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری پرس اسوسیشن، بسیاری از افراد این تجمع در یک میدان مرکزی بارسلونا پرچم‌های اسپانیا و کاتالونیا را حمل می‌کردند.

تجمع روز یکشنبه یک هفته بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال از سوی دولت کاتالونیا برگزار می‌شود و دادگاه عالی اسپانیا اخیرا حکم داد که کاتالونیا باید طرح اعلام استقلال را به حال تعلیق دربیاورد.

در این همه‌پرسی حامیان استقلال پیروز شدند اما بیش از نیمی از واجدان شرایط یا آن را تحریم کرده یا نتوانستند در آن حاضر شوند.

کارلس پوگدمون، رئیس کاتالونیا وعده به پیش بردن طرح استقلال از اسپانیا را داده است.

در تجمع امروز ماریو بارگاس یوسا، نویسنده اسپانیایی برنده جایزه نوبل ادبیات و جوزپ بورل، رئیس سابق پارلمان اروپا سخنرانی می‌کنند.

روز گذشته نیز هزاران تن در شهرهای مختلف اسپانیا از جمله مادرید و بارسلونا به خیابان‌ها آمده و بر وحدت تاکید کردند.

  • نخست وزیر اسپانیا لغو خودمختاری کاتالونیا را محتمل دانست

همزمان با اینکه ده‌ها هزار نفر از مردم به خیابان‌های سراسر اسپانیا آمدند و خواستار مذاکره برای حل بحران استقلال کاتالونیا در کشورشان شدند، نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرد، استفاده از قدرت‌های قانونی برای ملغی کردن وضعیت خودمختاری کاتالونیا را رد نمی‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، منطقه ثروتمند کاتالونیا که زبان و فرهنگ مختص خود را دارد، در تاریخ اول اکتبر سال جاری میلادی بدون توجه به حکم دادگاه قانون اساسی اسپانیا رفراندومی را برای استقلال و جدایی از اسپانیا برگزار کرد.

تاکنون ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا نسبت به اینکه آیا از ماده ۱۵۵ قانون اساسی معروف به "گزینه اتمی" برای حل این بحران استفاده می‌کند یا خیر، کاملا شفاف و صریح صحبت نکرده است.

ماده ۱۵۵ قانون اساسی، راخوی را قادر می‌سازد تا دولت منطقه‌ای کاتالونیا را اخراج کرده و خواستار برگزاری یک انتخابات محلی تازه شود.

راخوی در جریان مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال پائیس در پاسخ به این سوال که آیا برای حل این بحران متوسل به ماده ۱۵۵ قانون اساسی می‌شود یا خیر، گفت: بدون شک من هیچ یک از موارد ذکر شده در قانون اساسی را رد نمی‌کنم. به طور ایده‌آل لازم نبود تا راه‌حل‌های تند و افراطی اجرا شود اما برای جلوگیری از اجرای چنین راه‌حل‌هایی، باید مسائل تغییر می‌کرد.

نخست وزیر اسپانیا هم‌چنین هرگونه اعلام استقلال توسط دولت منطقه‌ای کاتالونیا را بی‌نتیجه توصیف کرده و گزینه لغو خودمختاری این منطقه را محتمل دانسته است.

وی هرگونه میانجی‌گری برای حل این بحران را نیز رد کرد.

همزمان با اینکه کاتالونیا آماده می‌شود تا استقلال خود از اسپانیا را اعلام کند، ده‌ها هزار تن از مردم برای وحدت اوایل روز شنبه به خیابان‌های سراسر اسپانیا آمدند.

مقام‌های دولت منطقه‌ای کاتالونیا گفته‌اند به دنبال رای مثبت مردم به استقلال از اسپانیا، این رای را در پارلمان کاتالونیا به بحث خواهند گذاشت؛ به همین خاطر، گمانه زنی‌ها درباره این که پارلمان کاتالونیا سه شنبه آینده به طور یکجانبه اعلام استقلال کند بالا گرفته است.

قرار است کارلس پوگدمون، رئیس دولت کاتالونیا روز سه‌شنبه در پارلمان کاتالونیا نطق کند. دادگاه قانون اساسی اسپانیا جلسه دوشنبه پارلمان کاتالونیا را به حال تعلیق در آورده است.

این بحران یک آزمایش سیاسی برای راخوی که انعطاف‌ناپذیر بوده است، محسوب می‌شود. در جریان برگزاری رفراندوم کاتالونیا حدود ۹۰۰ تن از مردم در جریان درگیری با ماموران پلیس زخمی شدند.

دولت راخوی پیش‌تر برای متوقف کردن برگزاری این رفراندوم هزاران پلیس ملی را به منطقه کاتالونیا اعزام کرده بود.

وی در جریان مصاحبه با روزنامه ال‌پائیس گفت: نزدیک به ۴۰۰۰ پلیس دیگر به منطقه کاتالونیا اعزام شدند و تا زمان حل این بحران در این منطقه باقی خواهند ماند.

راخوی افزود به خاطر این بحران خواهان انتخابات پیش از موعد در اسپانیا نخواهد شد.

کد خبر 384531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha