یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

حمایت از سهام بزرگ‌ترین شرکت بورس منجر به یک سونامی بزرگ در بورس و افت سنگین شاخص بورس و فرابورس پس از برجام شد.

به گزارش همشهري، ديروز يك نزول بي‌سابقه در بازار سهام رقم خورد، به‌طوري كه در ارقامي كم‌نظير قيمت سهام 310شركت افت كرد و شاخص بورس جمعا 504واحد افت كرد. نزول فرابورس حتي از اين هم سنگين‌تر بود و شاخص كل فرابورس جمعا 2.3درصد افت كرد. اين بالاترين افت شاخص بورس و فرابورس از ابتداي سال تاكنون تلقي مي‌شود كه تقريبا 81درصد سهام موجود در بورس را قرمزپوش كرد.

كارشناسان نزولي كه از چند روز پيش در بورس آغاز شده است را ناشي از زمزمه‌هاي لغو برجام مي‌دانند. محمد كفاش پنجه‌شاهي كارشناس بازار سرمايه معتقد است: مهم‌ترين علت نزول بورس اخبار مربوط به تصميم آينده رئيس‌جمهور آمريكا درباره پايبندي يا عدم‌پايبندي ايران به تعهدات برجام است. با وجود اين ديروز يك اتفاق نادر واكنش‌هاي زيادي را از جانب كارشناسان و فعالان بازار سرمايه در شبكه‌هاي اجتماعي بر انگيخت به‌طوري كه بسيار از فعالان بازار نزول بازار را ناشي از دستكاري در شاخص بورس دانستند.

  • دستكاري در شاخص

به غير از اثرات منفي ناشي از اخبار برجام، ديروز حمايت يك شركت سرمايه‌گذاري از سهام هلدينگ خليج‌فارس اين شائبه را ايجاد كرد كه شرايط بازار سهام بسيار وخيم است و اين وخامت اوضاع منجر به وحشت‌زدگي بازار و افت شديد شاخص بورس شد. حمايت از اين شركت كه به زعم سهامداران به‌منظور شاخص‌سازي‌ انجام شده بود به بازار اين پيام را منتقل كرد كه شرايط بازار سهام تحت‌تأثير اخبار مربوط به برجام اصلا مناسب نيست و دير يا زود بازار سهام فرو خواهد ريخت.

همه اين تحولات بعد از آن اتفاق افتاد كه در مبادلات ديروز يك شركت سرمايه‌گذاري اقدام به خريد سهام بزرگ‌ترين شركت بورس يعني هلدينگ خليج‌فارس كرد كه وزن زيادي بر شاخص بورس دارد. اين حمايت در ابتداي بازار به رشد شاخص منجر شد اما در ادامه بازار را وحشت زده كرد و منجر به افت شديد شاخص بورس شد. مسئولان سازمان بورس بلافاصله خود را از اين رويداد تبرئه و اعلام كردند كه دستوري در اين زمينه وجود نداشته و اين رويداد صرفا يك اقدام خودخواسته بوده است.

  • كار ما نبوده است

محسن خدابخش، مديرنظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس درباره رشد قيمت سهام هلدينگ خليج‌فارس در جريان معاملات ديروز گفت: عمده معاملات 3.5ميليون سهمي مربوط به سهامداران خرد است. او با بيان مخالفت سازمان بورس با چنين اقدامي گفت: اگر رشد قيمت ناشي از مجمع هلدينگ خليج‌فارس باشد، از نظر سازمان درست نيست و مديراني كه مي‌خواهند به‌طور حرفه‌اي در بازار فعاليت داشته باشند نبايد چنين اقدام غيرحرفه‌اي را انجام دهند.

  • بورس موافق نيست

علي صحرايي معاون بورس تهران هم دراين باره توضيح داد: برخي فعالان در فضاي مجازي اعلام كردند بورس به‌دنبال شاخص‌سازي‌ است و ناشتا نخورده شاخص رشد مي‌كند كه در پاسخ بايد بگويم، بورس تهران به هيچ وجه حساسيتي به افزايش و كاهش شاخص نداشته و ندارد. او درباره هدف از خريد سهام هلدينگ خليج‌فارس در مبادلات ديروز گفت: اين كار ناشي از اعتقاد به حمايت از سهام در آستانه برگزاري مجمع سالانه است.

  • از هلدينگ حمايت مي‌كنيم

با وجود اين، علي حسيني مديرعامل سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد، درباره حمايت اين شركت از هلدينگ پتروشيمي خليج‌فارس و در پاسخ به اتهام شاخص‌سازي مصنوعي در بورس گفت: نكته اول اين است كه سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد طي همه روز‌هاي 2سال اخير، بلا‌استثنا اقدام به حمايت از سهام «هلدينگ خليج‌فارس» و ديگر شركت‌هاي گروه كرده و حتي يك روز هم نشده كه سهام سرمايه‌گذاران حقيقي و حتي حقوقي بزرگ بازار را خريداري يا تهاتر نكرده باشد. به‌طوري كه در 2سال اخير 500ميليون سهم هلدينگ خليج‌فارس را اين شركت خريده است.

او افزود: نكته دوم اين است كه باتوجه به سرمايه اسمي 5هزار ميليارد توماني و ارزش روز بازار 25هزار ميليارد توماني، نوسان قيمت سهام اين شركت مخصوصا در روزهاي منفي بازار معنادار مي‌شود وگرنه در روزهاي ديگر و مثبت بازار و حتي بعد از مشخص شدن افزايش سرمايه 100درصدي و...، از سهام شركت حمايت مي‌شد.

حسيني با بيان اينكه سهام هلدينگ پتروشيمي خليج‌فارس داراي نوسان قيمتي محدودي است، گفت: در اين ميان يك نكته مهم هم بايد اعلام شود كه علاوه بر هلدينگ خليج‌فارس از 2 شركت پتروشيمي فجر و پترول هم كه با رشد قيمت و اثر 26و 11واحدي بر شاخص بورس همراه بودند، حمايت شد ولي به‌دليل اندازه بزرگ « هلدينگ خليج فارس»، چندان به چشم نيامدند.

او با اشاره به اينكه حمايت سرمايه‌گذاري مدبران اقتصاد از سهام هلدينگ خليج‌فارس و شركت‌هاي زيرمجموعه هميشگي بوده تأكيد كرد: نكته چهارم هم اين است كه برخلاف نظر برخي كه ناشي از قضاوت زودگذر است، هيچ تماس و دخالتي از سوي مسئولان بورس مبني بر خريد سهام هلدينگ خليج‌فارس با هدف شاخص‌سازي‌ نشده و هر اقدامي با تصميم مديران گروه انجام شده و مي‌شود.

کد خبر 384545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha