عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ضمن بازدید از مؤسسه همشهری، در مورد برخی موضوعات مربوط به کودکان، مشکلات مالی شهرداری و مسائل ساخت‌وساز سخن گفت.

زهرا نژادبهرام

زهرا نژادبهرام در بازديد از بخش‌هاي مختلف تحريريه همشهري، از پررنگ‌شدن حضور بانوان در بخش‌هاي مديريتي شهرداري و سازمان‌ها و شركت‌هاي تابعه آن ابراز خوشحالي و اظهار اميدواري كرد كه اين روند ادامه يابد. گفت‌و‌گو با اين عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران را در ادامه مي‌خوانيد:

  • خانم دكتر 16مهر (8 اكتبر) روز جهاني كودك بود و همچنان موضوع كودكان كار و دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل در شهرها به‌عنوان يك‌مشكل اساسي حل نشده باقي‌مانده است. نظر شما در اين رابطه چيست؟

يكي از بيشترين گروه‌هايي كه از ظرفيت‌هاي شهري بهره‌وري مي‌كنند، كودكان و دانش‌آموزان هستند و اين روز را به همه آنها تبريك مي‌گويم. به همه كودكان و دانش‌آموزان تهراني قول مي‌دهم كه با كمك و ايده‌هاي خودشان تمام تلاشم را براي بهبود شرايط زيست در شهر انجام خواهم داد. پس همينجا درخواست مي‌كنم كه دانش‌آموزان و خانواده‌هايشان هر ايده‌اي براي بهبود فضاهاي شهر و حمل‌ونقل عمومي دارند تا آخر مهرماه براي ما ارسال كنند.

در مورد كودكان خياباني و كار هم اوايل مهرماه طرح جمع‌آوري آنها طبق برنامه مديريت شهري قبلي كليد خورده بود اما متأسفانه تنها شاهد جمع‌آوري كودكان با برخورد نامناسب بوديم كه خشم فعالان حوزه كودك را در پي داشت چراكه نوع برخورد با آنها از نوع برخورد با بزرگسالان و متكديان بود. از طرف ديگر 17نهاد مسئول ديگر هيچ اقدامي نكردند و فقط كودكان در اختيار خانواده‌هايشان قرار گرفتند كه پس از مدتي احتمالا دوباره به خيابان بازمي‌گردند. به همين منظور كميسيون فرهنگي- اجتماعي شورا براي رايزني در اين زمينه فعال شده و قرار است از سوي فرمانداري طرح پايش ساماندهي كودكان با حضور نمايندگان همه دستگاه‌هاي مسئول اجرا شود.

  • سؤال بعدي در مورد سال سخت مالي پيش‌روي شهرداري است. آيا برنامه‌هاي تدوين بودجه سال 97يا برنامه 5ساله سوم توسعه شهر به اين خاطر تغيير مي‌كند؟

مطمئنا بدهي‌هاي منتقل شده به شهرداري پايتخت باعث مي‌شود كه رقم بودجه در مجموع با رقم 17900ميليارد توماني مربوط به امسال تفاوت زيادي داشته باشد. از سوي ديگر ما در تلاشيم كه اتكاي شهرداري به منابع ناپايدار مثل عوارض ساخت‌وساز كمتر شود. بنابراين حتما بودجه تغييراتي مي‌كند اما در مورد برنامه 5ساله و اينكه شايد زودتر از موعد مقرر آغاز شود، بعيد مي‌دانم چنين موردي اتفاق بيفتد چراكه هنوز كار تدوين برنامه آغاز نشده است و زمان نياز دارد.

  • شما عضو كميسيون معماري و شهرسازي شوراهستيد. با توجه به ايرادات وارد به نحوه بلندمرتبه‌سازي كلانشهرها، سرانجام چه زماني ضوابط مربوطه ابلاغ مي‌شود؟

شهرهاي ما از نبود ضوابط بلندمرتبه‌سازي رنج مي‌برند و ما در كميسيون هم رايزني با شوراي‌عالي شهرسازي و معماري كشور و هم كميسيون ماده 5را براي ابلاغ اين ضوابط در چارچوب طرح تفصيلي آغاز كرده‌ايم. اين ضوابط مي‌تواند بلندمرتبه‌سازي را وارد يك‌مسير صحيح كند. از سوي ديگر طبق آمار تعداد زيادي از بناهاي موجود بالاي 12طبقه تهران (حدود 250بنا) در وضعيت بحراني هستند و بايد براي اين معضل چاره‌اي انديشيده شود.

کد خبر 384548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha