همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد قند ممکن است حتی به کبد مردان سالم هم آسیب بزند.

SUGAR

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران بریتانیایی دریافتند که یک رژیم غذایی پر از قند با افزایش غیرطبیعی میزان چربی هم در خون و هم در کبد در مردانی که از لحاظ‌های دیگر سالم هستند، همراهی دارد.

بروس گریفین، استاد متابولیسم تغذیه در دانشگاه سوری در گیلدفورد در انگلستان و سرپرست این پژوهش دراین‌باره گفت: «مصرف مقادیر زیاد قند می‌تواند سوخت‌وساز چربی در بدن شما طوری تغییر دهد که با افزایش خطر دچار شدن شما به بیماری‌های قلبی- عروقی بینجامد.»

کارشناسان می‌گویند نتایج این بررسی غیرمنتظره نیست و دلیل معتبر دیگری برای کاستن از مصرف قند و شکر در رژیم غذایی است. قند علاوه بر اینکه داشتن مواد مغذی دیگر میزان دریافت کالری را افزایش می‌دهد، کبد را وا‌می‌دارد کار بیشتری برای سوخت‌وساز انجام دهد.

گریفین و همکارانش در این بررسی سلامت کبد گروهی از مردان میان‌سال را میزان چربی در کبدشان یا بالا (۱۱ مرد) یا پایین (۱۴ مرد) بود، دنبال کردند.

تجمع بیش‌ازحد چربی در کبد ناسالم است و مردانی که میزان بالای چربی در کبد دارند مبتلا به «بیماری کبد چرب غیرالکلی» (NAFLD) شمرده می‌شوند. بیماری کبد چرب غیرالکلی با چاقی ارتباط دارد و تا یک‌چهارم آمریکاییان دچار آن هستند.

از این مردان خواسته شد یکی از این دو نوع رژیم غذایی را دنبال کنند: یک رژیم غذایی پرقند که شامل مصرف معادل ۶۵۰ کالری قند در روز برای سه ماه می‌شد یا یک رژیم غذایی کم‌قند که حاوی معادل ۱۴۰ کالری قند در روز بود.

این پژوهشگران دریافتند که مردان مبتلا به کبد چرب غیرالکلی که رژیم پرقند مصرف کرده بودند، دچار تغییراتی در سوخت‌وساز چربی شده‌اند که ثابت شده است با خطر بالاتر ابتلا به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی همراهی دارند.

اما نکته جالب این بود که مردانی که میزان چربی کبدشان پایین بود و سالم به شمار می‌رفتند، نیز پس از مصرف رژیم غذایی پرقند دچار همین تغییرات ناسالم در سوخت‌وساز چربی شده بودند و میزان چربی در کبدشان افزایش یافته بود.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان به‌خصوص از این لحاظ نگران‌کننده است که شیوع کبد چرب غیرالکلی در میان کودکان نیز مانند بزرگ‌سالان در حال افزایش است.

کد خبر 384555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha