همشهری آنلاین: گربه‌ها در استرالیا به مشکلی بزرگ تبدیل شده‌اند،‌زیرا براساس جدید‌ترین آمارگیری دقیقی که انجام گرفته، گربه‌ها در روز یک میلیون پرنده را می‌کشند.

گربه

براساس گزارش كانورسيشن،  محققان استراليايي با تركيب داده‌ها درباره جمعيت گربه‌ها، ميزان شكار آنها و توزيع فضايي آنها تخمين زده‌اند كه گربه‌ها درسال 377 ميليون پرنده را مي‌كشند. اين آمار در بخش داخلي و خشك‌تر استراليا بالاتر است و نشان مي‌دهد گربه‌هاي خياباني براي گونه‌هاي بومي پرندگان خطري جدي و ناديده به شمار مي‌روند. 

اين مشكلي است كه استراليا 100 سال، از زمان پراكنده شدن گربه‌هاي خياباني در كل استراليا با آن دست به گريبان بوده‌است. در سال 1906 اي.جي كمپبل پرنده‌شناس اعلام كرد ورود گربه‌هاي خياباني به يك منطقه معمولا با كاهش سريع و شديد گونه بومي پرندگان همراه است. وي دي آن سال درخواست كرد براي جلوگيري از انقراض پرندگان بومي طرح نابودي گربه‌ها اجرا شود، اما اين طرح با مخالفت مواجه شده و هيچ اقدامي در اين زمينه انجام نگرفت.

اكنون استراليا براي اولين بار آماري دقيق از ميزان مرگ و مير پرندگان توسط گربه‌ها گرد‌آوري كرده‌است كه براساس نوع رژيم غذايي گربه‌هاي خياباني انجام گرفته و نشان مي‌دهد هر گربه خياباني در استراليا در پنج روز دو پرنده مي‌خورد. با تركيب اين داده‌ها با اطلاعات تراكم جمعيت گربه‌هاي خياباني نقشه‌اي ايجاد شد كه ميزان تخميني كشته شدن پرندگان توسط گربه‌ها در استراليا را نمايان مي‌سازد.

اين نقشه نشان مي‌دهد گربه‌هاي خياباني استراليا در فضاهاي طبيعي 272 ميليون پرنده را در سال مي‌كشند و ميزان كشتار آنها در مناطق خشك‌تر و مركزي‌تر استراليا بيشتر است. محققان همچنين در مناطقي كه انسان در آن حضور دارد، مانند حواشي شهرها، سالانه 44 ميليون پرنده كشته مي‌شوند و گربه‌هاي خانگي نيز در سال 61 ميليون پرنده را از بين مي‌برند. مجموع اين تعداد به 377 ميليون پرنده در سال مي‌رسد و اين به آن معني است كه روزانه يك ميليون پرنده در استراليا توسط گربه‌ها كشته مي‌شوند.

همچنين محققان دريافته‌اند گربه‌ها نزديك به 330 گونه پرنده بومي استراليايي را نابود مي‌كنند، يعني برابر نيمي از گونه‌هاي پرنده ساكن در استراليا. در مناطق دورافتاده و طبيعي 99 درصد از پرندگان كشته شده توسط گربه‌ها، بومي استراليا هستند و نتايج نشان مي‌دهد گربه‌ها، 71 گونه از 117 گونه پرنده در معرض انقراض استراليا را از بين مي‌برد.

استراليا براي مهار اين مشكل برنامه‌هايي در راستاي نابودي آنها در جزاير استراليا با هدف حفظ تنوع گونه‌هاي زيستي در اين جزاير، و ايجاد شبكه‌اي از مناطق محصور شده براي جلوگيري از ورود گربه‌ها در دست اجرا دارد.

کد خبر 384579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha