همشهری آنلاین: پروژه لون طرحی متهورانه است که آزمایشگاه مخفیانه ایکس گوگل آن را برای اتصال مناطق دورافتاده جهان به اینترنت از طریق بالون‌های بلند‌پرواز ارتباطاتی طرح‌ریزی کرده‌است.

پروژه لون

براساس گزارش نيو‌اطلس، اين بالون‌ها اكنون به مديريت شركت مادر گوگل،‌آلفابت مجوز به پرواز درآوردن اين بالون‌ها را در پورتوريكو به دست آورده‌است، جزيره‌اي كه به تازگي به واسطه وقوع توفان‌هاي ايرما و ماريا ويران شده‌است.

ايده اصلي پروژه لون استفاده از گروهي از بالون‌هاي خورشيدي است كه به تجهيزات ارتباطاتي مجهز شده‌اند تا شبكه‌اي را در استراتوسفر زمين ايجاد كنند تا ساكناني كه زير اين شبكه در زمين سكونت دارند بتوانند به اينترنت دسترسي پيدا كنند. شركت آلفابت اين بالون‌ها را در نيوزيلند و برزيل آزمايش كرده‌است و با سريلانكا و اندونزي نيز براي اعزام بالون‌هايش قرارداد بسته‌است. 

در شرايطي كه اكنون بيش از 83 درصد از پورتوريكو بدون خدمات موبايل مانده‌است، كميسيون ارتباطات فدرال اكنون مجوز آزمايشي براي اعزام اين بالون‌ها را در اختيار شركت آلفابت قرار داده‌است. تخفيف عوارض فجايع طبيعي براي پروژه لون قلمرويي نسبتا جديد به شمار مي‌رود،‌اگرچه آلفابت توانسته پيش از اين با موفقيت در شرايطي مشابه در پرو از بالون‌هايش استفاده كند.

در شرايطي كه زيرساختارهاي ارتباطاتي پرو به واسطه بارش شديد باران و جاري شدن سيل در اوايل سال جاري از كار افتاده‌بود، آلفابت توانست با همكاري شركت محلي تلفونيكا براي ده‌ها هزار نفر از پرويي‌ها در منطقه‌اي به بزرگي سوئيس اتصال اينترنتي ايجاد كند.

پروژه لون اين‌بار نيز قصد دارد با همكاري اوپراتور‌هاي محلي در پورتوريكو ارتباطات در اين جزيره را احيا كند.

کد خبر 384592

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha