مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حاشیه سامانه خورشیدی، تعداد بیشماری از تکه‌های یخی سرگردان در دل ابر اوورتی در چرخشند، اما همیشه دیدن یکی از آنهایی که مسیرشان در مسیر دید ساکنان زمین قرار گرفته، هیجان‌انگیز است.

ستاره

براساس گزارش اسپيس، اخترشناسان در ماه جولاي ستاره دنباله دار كاملا جديدي را در منطقه داخلي حباب فضايي سامانه خورشيدي كشف كردند كه از آن زمان تا به امروز اين دنباله‌دار دائما درحال درخشان‌تر شدن بوده‌است و اكنون بهترين زمان براي مشاهده آن فرارسيده‌است.

اين دنباله‌دار كه C/2017 O1 ASAS-SN نام دارد اولين‌بار در 19 جولاي 2017 توسط سيستم خودكار رصد ابرنواختر مشاهده شد. اكنون ساكنان نيمكره شمالي زمين مي‌توانند اين دنباله‌دار را با كمك تلسكوپ‌هاي خانگي يا دوربين شكاري نيز مشاهده كنند.

ستاره

اين دنباله‌دار در دسته دنباله‌دارهاي طولاني‌مدت قرار دارد به اين معني كه گردش آن به دور خورشيد و بازگشتش به سمت زمين احتمالا چند‌ هزار سال طول مي‌كشد،‌از اين رو امكان‌پذير بودن مشاهده آن در آسمان زمين تجربه‌اي بسيار كمياب و بي‌نظير خواهد بود.

زماني كه اين دنباله‌دار براي اولين‌بار مشاهده شد، قدر آن 15.3+ بود و اين يعني امكان مشاهده آن حتي با بزرگترين تلسكوپ‌ها نيز ممكن نبود. اما از آن زمان تاكنون قدر اين دنباله‌دار به شدت افزايش پيدا كرده و بدون هيچ دليلي طي چند روز به 10+ رسيده‌است و انتظار مي‌رود درخشش آن در روزهاي آينده بيشتر شده و به 8+ نيز برسد، كه اين ميزان هنوز براي مشاهده با چشم غيرمسلح بسيار كم است.

اين دنباله‌دار از زمان رصدش در صورت فلكي قيطس تاكنون از ميان صورت‌هاي فلكي متعددي از جمله نهر، ثور و پرساوش عبور كرده‌است. براي رصد آن بايد به دور از آلودگي نوري شهر‌ها به دنبال صورت فلكي پرساوش باشيد تا بتوانيد آن را با تلسكوپي خانگي يا دوربيني دو‌چشمي مشاهده كنيد.

کد خبر 384603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha