دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: حسین پارسایی سال‌هاست که در حوزه نمایش چه در کسوت کارگردان و بازیگردان و چه در عرصه مدیریت تئاتری حضور دارد.

مهناز افشار  در تمرین‌های نمایش موزیکال «اولیور توییست»

هر چند در سال‌هاي اخير در سازمان سينمايي مديريت بخش نمايش خانگي را عهده‌دار است اما نامش با تئاتر به‌خصوص مديريت و دبيري جشنواره‌هاي تئاتر گره خورده است. پارسايي اين روزها به همراه گروهش سخت درگير تمرينات نمايش موزيكال «اوليور توييست» است؛ نمايشي كه قرار بود 3سال پيش آن را كارگرداني كند و بنا به دلايلي متوقف شد. به گفته او بازيگران زيادي در اوليور توييست براساس نسخه موزيكالي كه دارد به ايفاي نقش مي‌پردازند كه ممكن است نقش‌هاي كوتاه اما تأثيرگذاري داشته باشند.

  • نقش‌هاي كوتاه اما تأثيرگذار

به گفته پارسايي نمايش اوليور توييست براساس رمان اصلي و نسخه سينمايي اصلي اقتباس و دراماتورژي شده است. او درباره نقش‌هاي كوتاهي كه در اين نمايش وجود دارد به همشهري مي‌گويد: «در اين اثر نقش‌هاي كوتاه براساس قصه وجود دارد اما اين نقش‌ها در طول نمايش پيش‌برنده كار هستند و رويدادهاي دراماتيك را پيوند مي‌زنند. در نسخه دراماتورژي شده 3بازيگر اصلي و 5بازيگر با نقش‌هاي كوتاه اما تأثيرگذار حضور دارند كه در كنار هم داستان اصلي را شكل مي‌دهند».

پارسايي كه قرار بود 3سال پيش اين نمايش را اجرا كند، درباره توقف كار عنوان مي‌كند: «در ارديبهشت‌ماه ٩٣ يك‌بار پيش‌توليد اين نمايش آغاز شد اما هماهنگي‌هاي لازم براي ادامه كار و اجرا انجام نشد بنابراين تصميم گرفتم تا شرايط مطلوب فراهم نشود، كار متوقف شود.

كارهايي از اين دست برنامه‌ريزي دراز مدت مي‌خواهد و البته در كنار آن بايد هزينه را درنظر گرفت كه مجموع همه اين عوامل باعث شد اجراي اين پروژه را به زمان ديگري موكول كنم.» اين كارگردان از برگردان تمام قطعات آوازي و اشعار اثر نيز مي‌گويد: «اين كار توسط افراد متخصص انجام شده و با 2گروه اركستر، گروه سازهاي زهي و گروه‌ سازهاي بادي در حال تمرين هستيم. هفته آينده نيز سرپرست بخش خوانندگي و رهبر اركستر انتخاب مي‌شود».

  • حضور 2سوپراستار

كارگردان «سردار مهر و ماه» موسيقي اين نمايش را همچنان تحت‌تأثير شاهكار شاعر و آهنگساز برجسته انگليسي ليونل بارت عنوان كرده و درباره حركت در اين نمايش مي‌افزايد: «حركت‌نگاري هم متناسب با بخش‌هاي موسيقايي طراحي شده است». در اين نمايش نويد محمدزاده در نقش «بيل سايكس» و مهناز افشار در نقش «نانسي» به ايفاي نقش مي‌پردازند.

پارسايي مي‌گويد: «براي انتخاب 2نقش اليور و داجر از ٣٠٠هنرجوي ١٠ تا ١٢ ساله تست گرفته شده و نقش اوليور توييست نيز مشخص شده است. كارگردان نمايش «آرسنيك و تور كهنه» در ادامه به بازيگران كودك اشاره كرده و مي‌گويد:«اين نمايش 45بازيگر كودك دارد و 50بازيگر جوان از دانشگاه هنر در اين نمايش حضور دارند. همچنين 15بازيگر، نقش اصلي را بازي مي‌كنند و در بخش موسيقي نيز بيش از 50نفر در اركستر و گروه كر در صحنه حاضر مي‌شوند».

  • 50 اجرا براي اوليور توييست

پارسايي موزيكال اوليور توييست را از نسخه سينمايي به كارگرداني كارول ريد در سال ١٩٦٨ اقتباس كرده كه در مرحله نگارش توسط محمدرضا كوهستاني دراماتورژي شده است. او از همكاري‌اش با شيما ميرحميدي به‌عنوان طراح لباس و سيامك احصايي به‌عنوان طراح صحنه خبر مي‌دهد. به گفته پارسايي 3‌ماه ابتدايي كار پيش‌توليد انجام شده و 3‌ماه نيز گروه تمرينات را انجام مي‌دهند و قرار است نمايش 28آبان در تالار وحدت اجراي خود را آغاز كند كه اين نمايش 50 شب روي صحنه خواهد بود.

کد خبر 384638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha