همشهری‌آنلاین: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با درخواست برای پایان یافتن مجازات اعدام گفت، این حکم هیچ جایگاهی در قرن بیست و یکم ندارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای عضوی که همچنان مجازات اعدام را اجرا می‌کنند خواست تا به ۱۷۰ کشور دیگری که این عمل متوقف و یا ملغی کرده‌اند، بپیوندند.

او هشدار داد، خطر دریافت یک نتیجه نامطلوب از عدالت، بهای سنگینی برای پرداخت است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ای‌اف‌پی،گوترش سه‌شنبه 18 مهر در مراسمی به مناسبت روز جهانی مبارزه با اعدام گفت: من می‌خواهم از تمام کشورهایی که به این اقدام وحشیانه ادامه می‌دهند بخواهم که اعدام‌ها را متوقف کنند. به نظرم اعدام کمک ناچیزی به قربانیان یا بازدارندگی از جرایم می‌کند. اکثر ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد اجرای اعدام را متوقف کرده‌اند.

 او گفت: ماه گذشته هم دو کشور آفریقایی گامبیا و ماداگاسکار گام‌های مهمی در راستای لغو غیر قابل بازگشت مجازات اعدام برداشتند. در ۲۰۱۶ اعدام‌های سراسر جهان ۳۷ درصد در مقايسه با سال ۲۰۱۵ کاهش نشان داد. امروز تنها چهار کشور مسئول ۸۷ درصد از تمام اعدام‌های ثبت‌شده هستند.

یک مقام سازمان ملل متحد که خواست نامش فاش نشود، گفت این چهار کشور شامل چین، عربستان، عراق و ایران هستند.

گوترش همچنین خواستار شفافیت کشورهایی شد که در آنها مجازات اعدام قانونی است و از آنها خواست تا به وکلا اجازه دهند کارشان را انجام دهند.

گوترش گفت: برخی از دولت‌ها اعدام‌ها را پنهان می‌کنند و یک سیستم پیچیده برای پنهان کردن اعدامی‌ها و علت اعدام آنها دارد. فقدان شفافیت نشان‌دهنده بی‌توجهی به حقوق بشر محکومان به اعدام و خانواده‌های آنهاست.

کد خبر 384789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha