دکتر میرجلال‌الدین کزازی: استاد دکتر محمدرضا شفیعی‌کدکنی بی‌هیچ گمان یکی از برجسته‌ترین استادان زبان و ادب پارسی است.

دکتر میرجلال‌الدین کزازی

 اين برجستگي نيز از ديدگاه‌هايي گوناگون شايسته بررسي مي‌تواند بود. يكي از ويژگي‌هاي استاد دكتر شفيعي كه يادگاري است كه ما آن را از استادان بزرگ كهن در ايشان مي‌بينيم و بازمي‌يابيم، دامنه گسترده دانش و آگاهي و پژوهش‌هاي اوست. گذشته از زمينه‌هايي كه به زبان و ادب پارسي بازمي‌گردد و استاد دكتر شفيعي در آنها رأي‌مندند و ديدگاه‌هاي نوآيين و بي‌پيشينه دارند و كتاب‌هايي ارزشمند نوشته‌اند، استاد شفيعي در زمينه‌هاي ديگر هم پژوهيده‌اند. يادگارهايي ارزنده از خامه ايشان براي ايرانيان نه‌تنها در اين روزگار، در روزگاران آينده نيز پديد آمده است. پاره‌اي از نوشته‌هاي استاد شفيعي در شمار كتاب‌هاي آبشخورين، در شمار سرچشمه‌هايي است كه استادان، دانشجويان و پژوهندگان زبان و ادب پارسي همواره از آنها بهره مي‌جويند.

از سويي ديگر استاد شفيعي با زبان و ادب تازي نيز به ژرفي آشنايي دارد و پاره‌اي از شاهكارهاي فرهنگ ايراني كه به زبان تازي نوشته شده است به پارسي برگردانيده است و از ديگر سوي با چند زبان اروپايي هم آشناست. از اين زبان‌ها نيز در پژوهش‌ها و نوشته‌هاي خويش بهره مي‌برد. زمينه ديگر كه در كارنامه استاد شفيعي چشمگير است، سخنوري اوست. پاره‌اي از سروده‌هاي استاد آنچنان در دل ادب‌دوستان جاي گرفته است كه بر زبان‌ها روان شده است.

من از درگاه دوست براي اين استاد گرامي گرانمايه زندگي ديرياز و بخت دمساز آرزو دارم. شايسته مي‌دانم كه زادروز ايشان را كه زبان و ادب پارسي را روزي بشگون و همايون است به ايشان فرخ‌باد بگويم. تنشان پدرام باد و روزگارشان به كام.

کد خبر 384807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha