همشهری آنلاین: همایش نکوداشت زاینده‌رود شامگاه ۱۸ مهر ماه ۱۳۹۶ با موضوع تاثیرات اقلیمی زاینده‌رود از لحاظ فنی، زیست محیطی و اجتماعی برگزار شد و فعالان محیط زیست و کارشناسان به چرایی خشکی زاینده‌رود که تنها سوال این همایش بود، پاسخ دادند.

زاینده‌رود خشک شاهد ساز و کارهای بی‌نتیجه!

به گزارش ایسنا، مهدی بصیری، عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز اصفهان در پاسخ به این سوال گفت: تغییر اقلیم در بلند مدت به وجود می‌آید. ما در ایران سه تا چهار سال خشکسالی داشتیم اما در بقیه سال‌ها، میزان بارندگی در حد معمول (۱۴۰۰ میلی‌متر) بوده است.

  • مجوزهای غیراصولی عامل خشکی زاینده‌رود

وی افزود: در سال‌های 78 تا 79، میزان بارش ۷۵۰ میلی‌متر را داشتیم اما در سال‌های بعدی کمبود بارش وجود نداشته و در سال‌هایی، این میزان به ۱۶۵۰ میلی‌متر رسیده است. بارگذاری بیش از ظرفیت در زاینده‌رود و در بالا دست آن، انتقال آب به یزد، مصارف فضای سبز از جمله در اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر و بخصوص ذوب آهن با ۱۶ هزار هکتار و فولاد مبارکه با سه هزار هکتار خشکی زاینده رود را تشدید کرده است.

این فعال محیط زیست گفت: مجوزهای غیر اصولی از طرف وزارت نیرو یکی دیگر از علل این مشکل است. انتقال به آب یزد با وجود عدم بهره‌برداری از تونل سوم کوهرنگ، سبب تخلیه آب خوان‌ها شده و این مشکل اجازه جاری شدن آب در زاینده رود را نمی‌دهد.

  • تغییر اقلیم عامل خشکی زاینده‌رود نیست

پس از بصیری، حشمت الله انتخابی، عضو جمعیت طبیعت یاران و اصفهان شناس گفت: تغییر در اقلیم سبب خشکی زاینده‌رود نشده است. اگر این مسئله علت خشکی بود، نباید بیش از هشت تا 9 ماه رودخانه خشک باشد. علاوه بر تخصیص‌هایی که داده شد، بخشی از آب که از سرشاخه به رودخانه می‌رود صرف زمین‌های زیر کشت می‌شود.

وی افزود: این امر سبب شده در ابتدای مهرماه، آورد رودخانه به پشت سد 60 درصد میزان متوسط باشد. افزایش تخصیص آب به عنوان آب شرب به استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری و چک بی وجهی است که وزارت نیرو صادر کرده، قرار بود انتقال آب به یزد پس از بهره‌برداری از تونل دوم و سوم کوهرنگ باشد که هنوز اجرا نشده است. تونل سوم تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشته است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: 850 میلیون مترمکعب آب طبیعی رودخانه به علاوه آب تونل اول کوهرنگ باید در رودخانه جاری باشد اما نیست.

  • مردم اصفهان منتظرند تا رییس جمهور به قول خود عمل کند

محمد کوشافر، فعال محیط زیست نیز در این همایش در پاسخ به چرایی خشکی زاینده‌رود گفت: مردم اصفهان در چهارچوب قانون عمل کرده و تمام تلاش خود را برای حفظ زاینده‌رود انجام داده‌اند اما این بخش غیر دولتی نتیجه‌ای نگرفتند. بخش دولتی هم جلسات پیوسته و ناپیوسته انجام دادند اما یک شاهد قوی وجود دارد و آن هم زاینده‌رود خشک است که نشان می‌دهد تمام ساز و کارها به نتیجه نرسیده است.

وی در ادامه گفت: همایش نکوداشت در ۱۸ مهر سال ۱۳۸۲ آغاز شد و سالیانه برگزار می‌شود. اما عملکرد و نتیجه خوبی نداشته است.

این فعال محیط زیست از سوی حاضران در جلسه خطاب به رییس جمهور گفت: مردم اصفهان بسیار به این شهر علاقه دارند و زاینده‌رود برای کشور بسیار مهم است و مردم اصفهان بی صبرانه منتظرند که شما به قول خود عمل کنید.

  • مسئله آب، مشکلی اجتماعی است

احمد خاتون آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مسئله آب، مشکلی فراتر از آب است و تبدیل به یک مشکل اجتماعی شده است. در سطح کشور طرح‌هایی بدون دید کارشناسانه تصویب شده که بخشی از آن تابع قول‌هایی بوده که قبلا داده شده است.

وی با بیان این که بخشی از منافع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سودآور مانند سدسازی‌ها موجب جاری نشدن آب رودخانه شده است، تصریح کرد: بحران اتفاق افتاده و خشکی آب زاینده‌رود حادثه‌ای پس از وقوع بحران است. باید با درگیری‌ها بر سر آب مقابله کنیم به این منظور نیاز به شورای گفتمان آب و محیط زیست است تا برخی مسائل رفع شود.

این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: این شورا نباید استانی باشد بلکه باید در سطح کشوری تشکیل شود تا اگر یک منطقه با مدیریت غیرمنطقی سبب شد تا تالاب خشک شود یا کشاورزی تعطیل شود، بتواند این موضوع را رفع کند. خشک شدن رودخانه‌ها علاوه بر ایجاد ریزگرد، سبب از دست رفتن کشاورزی، بیکاری و در نتیجه ایجاد جرم و جنایت می‌شود.

  • به قانون عمل نمی‌شود

در ادامه این جلسه عبدالحسین میرمیران، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان اظهار کرد: مشکل اساسی، مشکل قانون است. بند 158 تا 159 قانون مدنی می‌گوید که برداشت آب و پمپاژ آن مطلقا ممنوع است. برای اصلاح اراضی پایین دست، بخش بالادست نباید آب بردارد. اما به این قوانین بی‌توجهی شده و به حقوق کشاورزان ظلم شده است.

وی اضافه کرد: مدیریت استانی حوضه زاینده‌رود ضربه محکمی به بدنه آن وارد کرد. حتی اجرای مصوبه‌ای 9 ماده‌ای که در سال ۹۲ در مورد زاینده‌رود تصویب شد، به فراموشی سپرده شد. هر چند ادعا شده که ۷۰ درصد از مصوبه اجرا شده اما به علت اوضاع کنونی زاینده‌رود، اجرای مابقی مصوبه هم کمکی نخواهد کرد.

هرساله مردم اصفهان در 18 مهرماه که به نام روز زاینده‌رود لقب گرفته است، دورهم جمع می شوند و از مسئولان می‌خواهند به وضعیت خشک زاینده رود رسیدگی کنند. روز گذشته تلاش فعالان محیط زیست برای برگزاری تجمع در این خصوص در بستر رودخانه با مخالفت فرمانداری اصفهان رو به رو شد. بیش از 8 سال است مدیریت نادرست حوضه زاینده‌رود سبب شده این رودخانه به رودخانه‌ای فصلی تبدیل شود.

کد خبر 384840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha