همشهری آنلاین: هشدار مقامات کشورها و چهره‌های بین المللی به رئیس جمهوری آمریکا با نزدیک شدن به زمان اعلام نظر کاخ سفید در خصوص پایبندی ایران به برجام برای یک دوره ۹۰ روزه دیگر افزایش یافته است.

ادامه هشدار چهره های بین المللی به دونالد ترامپ درباره برجام

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، چهره های سرشناس بین المللی و مقامات کشورها در حالی مشغول ارسال پیام های هشدار آمیز به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هستند که مجله فوربز نوشت دونالد ترامپ اعلام کرده است که برای احترام گذاشتن و پایبندی به توافق ها و تعهدات دولت های پیشین این کشور، احساس مسئولیت نمی کند.

ترامپ در مصاحبه اختصاصی به این مجله گفته است که در زمینه سیاست خارجی چه توافق (هسته ای)ایران و چه توافقنامه آب و هوایی پاریس و به ویژه توافق های تجارت آزاد که دولت های قبلی این کشور امضا کرده اند، مسئولیتی برای احترام گذاشتن به آنها احساس نمی کند.

فوربز می افزاید: این پیشینه خطرناکی به شمار می رود که هر یک از دولت های آمریکا به جای استفاده و تکیه بر توافق نامه های دولت های پیشین ، توافق های یکدیگر را نقض و لغو کنند.

درهمین حال نماینده دائم اتریش در سازمان ملل متحد، تصمیم محتمل دولت آمریکا به تایید نکردن پایبندی ایران به برجام را نادرست و توجیه ناپذیر دانست و گفت: در صورت خروج آمریکا از این توافقنامه، کشورهای اروپایی ،چین و روسیه به آن پایبند خواهند ماند و برجام به حیات خود ادامه می دهد.

یان کیکرت در گفت و گو با ایرنا افزود: ما معتقدیم ایران به تعهدات خود در قبال این توافقنامه پایبند بوده و همینطور هم معتقدیم وقتی یک طرف این توافقنامه به پایبندی خود ادامه می دهد، طرف های دیگر هم باید همین کار را انجام دهند.

سفیر اتریش در سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد: در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند، کشورهای اروپایی هم همین کار را خواهند کرد و این توافقنامه ادامه می یابد.

همچنین، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار نشریه 'وست فرانس' ضمن تاکید بر این موضوع که ایران به همه تعهدات خود پایبند بوده است، هشدار داد در صورت خروج آمریکا از توافق هسته ای وین، ما وارد مارپیچ خطرناکی می شویم.

وزیر امور خارجه فرانسه در باره تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق وین گفت: موضع فرانسه در این باره کاملا شفاف است.

توافق باید به طور جدی و بدون مصالحه اجرا شود.

لودریان ادامه داد: از نظر ما، همه کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در کار خود خبره و مسئولیت پذیر هستند. فرانسه معتقد است که ایران تاکنون به همه تعهدات خود پایبند بوده است.رئیس جمهور ترامپ باید این موضوع را در نظر بگیرد و اظهارات وی در حالیست که ما مشاهده می کنیم که وزیر دفاع و فرمانده ستاد کل ارتش آمریکا بارها اعلام کرده اند که ایران به توافق پایبند است.

در همین حال وزارت امور خارجه روسیه اقدامات ضدبرجامی آمریکا را احمقانه خواند و خاطرنشان کرد: واشنگتن سیاست تخریب برجام را پیش گرفته است.

زمیر کابولوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت: این حرکت احمقانه است، آمریکا سیاست لغو توافق ها در مورد برنامه هسته ای ایران را پیش گرفته است.

مقام وزارت خارجه روسیه هشدار داد: راهبرد جدید آمریکا در باره ایران در صورت خودداری دولت دونالد ترامپ از لغو تحریم های ضدایرانی، می تواند اجرای برجام را دشوار کند.

وی افزود: برجام لغو نخواهد شد، اما شرایط اجرا دشوار می شود، زیرا بخشی از این معامله را لغو تحریم ها تشکیل می دهد و اگر آمریکا به تعهدهای خود در این باره عمل نکند، حرکت سخت خواهد شد.

از سوی دیگر «ترزا می' نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه در گفت و گویی تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر تعهد لندن به توافق هسته ای با ایران تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، دفتر ترزا می در بیانیه ای اعلام کرد: نخست وزیر همسو بر تعهد مستحکم انگلیس به برجام در کنار سایر شرکای اروپایی تاکید کرد و گفت که این (توافق) برای امنیت منطقه اهمیتی حیاتی دارد.

در این بیانیه همچنین آمده است: نخست وزیر تاکید کرد مهم است که این توافق تحت نظارت دقیق باشد و به درستی اجرا شود.

کد خبر 384842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha