همشهری آنلاین: ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا اولین قدم را در به اجراء در آوردن ماده ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا برای کاتالونیا برداشت. این ماده به وی اجازه می‌دهد تا خودمختاری را از منطقه کاتالونیا سلب کند و کنترل و ادارۀ آن را به اختیار مادرید در آورد.

مادرید اولین قدم را در سلب خودمختاری از کاتالونیا برداشت

به گزارش يورونيوز، آقای راخوی گفت:«کابینه تصمیم گرفت تا رسما از دولت کاتالونیا بخواهد که آیا اعلام استقلال کرده است یا نه.» وی افزود:«پاسخ رئیس دولت کاتالونیا وقایع آتی در چند روز بعدی را رقم خواهد زد.»

نخست وزیر اسپانیا همزمان با استفاده از اختیارات خود برای تحت فشار گذاشتن مقامات دولت محلی کاتالونیا گفت که خود وی «محتاطانه و مسئولانه» عمل خواهد کرد.

پیش تر، دولت وی پیشنهاد مذاکره و میانجیگری از سوی کارلس پوجدمون رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا را رد کرده بود.

ثریا ساینز سانتاماریا، معاون نخست وزیر اسپانیا با رد بیانیه استقلال کاتالونیا که رئیس این منطقه خودمختار امضا کرده و نیز رد پیشنهاد مذاکره و میانجی‌گری، کارلس پوجدمون را «کسی که نمیداند کجا قرار دارد و به کجا می رود» نامیده و گفته بود: «نه آقای پوجدمون و نه هیچکس دیگری نمی تواند میانجی‌گری را به ما تحمیل کند.»

کارلس پوجدمون روز سه شنبه ۱۰ اکتبر در پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا با اشاره به نتیجه همه پرسی اخیر و حفظ حق درخواست استقلال «جمهوری کاتالونیا»، از پارلمان خواست تا نتیجه همه پرسی را به حالت تعلیق درآورد تا فرصتی برای مذاکره با دولت مرکزی فراهم شود.

پیش از سخنرانی آقای پوجدمون در پارلمان کاتالونیا برخی مقامات دولت مرکزی اسپانیا از وی خواسته بودند که گام در راه بدون بازگشت نگذارد و دونالد توسک رئیس شورای اروپا نیز از او خواسته بود سخنی نگوید که گفتگو با دولت مرکزی را ناممکن کند.

به نظر می‌رسد پیشنهاد مذاکره و میانجی‌گری رئیس دولت منطقه ای کاتالونیا با درنظر گرفتن این توصیه ها و ملاحظات بوده است.

کد خبر 384856

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha