همشهری آنلاین: وزیر بهداشت، پس از بازگشت به تهران دستاوردهای سفر به پاکستان را تشریح کرد.

 وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، سید حسن هاشمی، كه به منظور شرکت در شصت و چهارمین نشست کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به پاكستان سفر كرده بود، گفت: شصت و چهارمین نشست وزرای بهداشت منطقه امرو که به 22 کشور مربوط می‌شود، در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.

وزیربهداشت با بیان اینکه نشست کمیته منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به صورت سالیانه و با حضور وزرای بهداشت کشورهای منطقه و کارشناسان آنها برگزار می‌شود، گفت: در این نشست‌ها، معمولا علاوه بر بحث برسر موضوعات فنی، تصمیماتی هم درباره ارتقای بهداشت در منطقه گرفته می‌شود. به ویژه برای منطقه ما که بعضی نقاط آن آشوب زده است و گرفتاری های زیادی برای مردم بیگناه و غیرنظامی ایجاد کرده است.

هاشمی گفت: برگزاری این نشست‌ها فرصت خوبی برای تبادل نظر میان کشورها است. نشست امسال از این جهت که مدیر منطقه جدید توسط وزرای بهداشت کشورهای منطقه انتخاب شده، متفاوت بود و علاوه بر آن، رییس جدید سازمان بهداشت جهانی نیز برای اولین بار بود که در این نشست شرکت می‌کرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: دراین نشست در مورد مسائل مختلف منطقه و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران صحبت کردیم و در ادامه خواسته‌های خود را بیان كردیم که مورد توجه هیئت‌های شرکت کننده قرار گرفت .به طور ویژه هم به بحث درمورد مشکلاتی که در کشورهای میانمار، یمن، سوریه و عراق وجود دارد، پرداختیم.

هاشمی ادامه داد: اینکه مشکلات فنی وجود دارد، غیرقابل کتمان است، اما آنها نیز قول‌هایی دادند و امیدواریم بتوانیم از تجارب بین المللی حداکثر استفاده را ببریم تا خدمات بهتری به مردم شریف کشورمان ارائه دهیم.

وزیربهداشت بیان کرد: در حاشیه این نشست، با همسایگان ایران در قالب نشست G5 شامل چهار کشور، ایران، پاکستان، افغانستان و عراق، به علاوه سازمان جهانی بهداشت است، بحث و تبادل نظر داشتیم و همچنین با وزیربهداشت پاکستان، عمان و رییس سازمان بهداشت جهانی و مدیر منطقه مدیترانه شرقی جلسات مشترکی برگزار کردیم که امیدواریم، ثمرات آن در طی سال جاری هویدا شود.

هاشمی گفت: ایران به دلیل ظرفیت بالا و کارشناسان ورزیده ای که دارد، همیشه در نشست‌های منطقه ای مورد توجه است، اما به این معنا نیست که ضعفی وجود ندارد، بلکه همواره درصدد هستیم تا از تجارب دیگران بهره ببریم، تا نقص‌ها را برطرف کنیم.

وزیربهداشت ادامه داد: باید تاکید کنم که خیر و برکت ما برای سایر کشورها بدون صرف هزینه‌های مالی است و عمده کمک‌هایمان فکری و فنی است، چراکه میکروب و ویروس مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و چنانچه مشکلی در کشورهای همسایه به وجود بیاید، باید مراقب باشیم تا بعداز مدتی امکان سرایت بیماری به داخل کشورمان ایجاد نشود.

هاشمی گفت: این نشست که مرکب از وزرای بهداشت کشورهای منطقه است، در سال 2019 در ایران برگزار خواهد شد.

وزیربهداشت توضیح داد: در حاشیه این نشست، تفاهم‌نامه ای با وزیر بهداشت کشور عمان به امضا رساندیم که در قالب آن، چنانچه بخش خصوصی استقبال کند، مشکلاتی که در مسیر ثبت داروها وجود دارد، برداشته می‌شود و همچنین برای نیروی کاری که علاقه مند به کار در کشور عمان هستند، تسهیلات لازم فراهم می‌شود، در عین حال مقرر شد مشوق هایی در عمان برای تهیه و تولید تجهیزات و دارو های ایرانی برای سرمایه گذاری‌های مشترک گذاشته شود و اگر بخش خصوصی از این فرصت استفاده کند، بازار تمام کشورهای عربی را در اختیار خواهد گرفت.

هاشمی اظهارداشت: به دلیل اینکه کشور عمان جزو کشورهای است که نیازی به ثبت دارو و تجهیزاتی که در آن کشور با سرمایه گذاری مشترک تولید می‌شود، در سایر کشورهای عربی نیست بازار خوبی برای بخش خصوصی ما است، قبلا نیز تلاش‌های بسیاری کردیم، اما متاسفانه توجه شرکت‌های داخلی ما که عمدتا چیزی بین خصوصی و دولتی هستند، به بازارهای داخل است و تا زمانیکه اینها در چارچوب مرزهای خودمان در داخل رقابت کنند، نه کیفیت محصول شان ارتقا پیدا خواهد کرد و نه بازار مطمئنی خواهند داشت.

وزیربهداشت خاطرنشان کرد: امیدوارم صادرات در دولت جدید وجه همت این دوستان باشد و در مورد اقتصاد مقاومتی از شعار به عمل گرایش پیدا کنند و در عمل ثابت کنند که محصول ما می‌تواند، ثروت آفرین باشد و در بازارهای بین المللی از نظر کیفیت با رقبای سرسخت رقابت کند.

هاشمی تاکید کرد: درمجموع با اینکه سفر به پاکستان کمتر از یک و نیم روز به طول انجامید، مفید بود و حضور ما در مجامع بین‌المللی وصحبت کردن و نشان دادن دیدگاه‌های جمهوری اسلامی به خصوص در شرایطی که قدرت‌های بین المللی سعی در منزوی کردن ما دارند، یک ضرورت است و معتقدم در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه سلامت باید حضور فعالی داشته باشیم که نشست وزرای بهداشت در اسلام آباد پاکستان از این جنس بود و تاحدودی توانستیم انجام وظیفه کنیم.

کد خبر 384861

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha