پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

اداره شهر بدون همراهی شهروندان امری ناشدنی است؛ مسئله‌ای که در تمام شهرهای توسعه‌یافته دنیا پذیرفته شده و هر‌ساله مدیران شهری با این رویکرد تصمیمات جدیدی را نیز اتخاذ می‌کنند.

شهردار تهران

در برخي از شهرها حتي براي مديريت تردد، شهروندان با پرداخت عوارض اجازه عبور از بعضي شريا‌ن‌ها و بزرگراه‌هاي خاص درون‌شهري را مي‌يابند و بدين ترتيب سهمي در اداره هرچه بهتر شهر دارند. حال اين دست موارد در ساير حوزه‌ها به ويژه در ساخت‌وساز هم اعمال مي‌شود. البته كه عوارض دريافتي بسته به موقعيت جغرافيايي يك‌شهر تغيير مي‌كند.

شهردار تهران نيز در نشست خود با تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اين مسئله اشاره كرد. از نظر نجفي، ميزان عوارض نوسازي در هر منطقه بايد متفاوت باشد. يعني نبايد ميزان عوارض يك خانه در جنوب تهران با خانه‌اي در شمال تهران يكي باشد. اساسا وقتي كه قيمت متوسط يك مترمربع آپارتمان در شمال شهر 7.5برابر مناطق ديگر است پس عوارضش نيز بايد متفاوت باشد. وي در ادامه سخنانش از تمايل زياد مديريت قبلي شهر به تصدي‌گري انتقاد كرد و گفت: دخالت بي‌رويه مديريت شهري قبلي تهران در مسائل غيرمرتبط شهر را دچار بي‌انضباطي كرد از همين رو اعلام مي‌كنم كه درنظر داريم ميزان تصدي‌گري‌ها در شهرداري‌ را كاهش دهيم و به سمت تسهيل‌گري در كارها حركت كنيم.

نجفي در اين‌باره از واگذاري پروژه‌ها به بخش خصوصي سخن گفت و افزود: يكي از اولويت‌هاي ما در شهرداري توجه به برون‌سپاري و واسپاري امور است، يعني تلاش خواهيم كرد بخشي از كار را به بخش خصوصي واگذار كنيم و در حوزه واسپاري نيز در برخي از امور دخالت نكنيم. شهردار تهران در نخستين نشست خود با اعضاي كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي به تشريح مشكلات مختلفي پرداخت كه شهر تهران را دچار بي‌قوارگي و اداره آن را با مشكل مواجه ساخته است.

محمدعلي نجفي دليل اصلي بي‌قواره شدن تهران را عدول از دو سند بالادستي طرح جامع و طرح تفصيلي شهرتهران عنوان كرد و افزود: ساخت‌وسازها در تهران از چارچوب اين دو طرح كلي خارج شده و تهران را با بدقوارگي مواجه ساخته است. وي با ضعيف و نامطلوب خواندن شيوه مديريت هزينه‌ها در شهرداري دوره قبل گفت: مشخص است كه اقدامات شهردار قبل با حساب، برنامه و انضباط پيش نرفته‌اند مثلا شهرداري تهران با تنها 16هزار پست سازماني اما 68هزار و 400كارمند رسمي و قراردادي دارد كه با احتساب تعداد كارگران و نيروهاي پيمانكار، تعداد كاركنان شهرداري به بيش از 120هزارنفر مي‌رسد.

از يك طرف شمار بالاي كارمندان و از طرف ديگر كاهش 2هزار ميليارد توماني درآمد شهرداري تهران از محل ماليات بر ارزش افزوده به گفته نجفي مهم‌ترين مشكلي است كه كار را براي اداره پايتخت سخت كرده است. شهردار تهران جبران كاهش حدود 2هزار ميليارد تومان از سهم درآمدهاي پايدار شهر تهران از محل ماليات بر ارزش افزوده را بسيار سخت و حتي غيرممكن دانست و بر ايجاد درآمدهاي پايدار به‌عنوان يكي از اولويت‌هاي اين دوره ازمديريت شهر تهران تأكيد كرد.

  • بدهي 18هزار ميليارد توماني دولت به شهرداري صحيح نيست

محمدعلي نجفي شهردار تهران اظهارات مقامات سابق شهرداري تهران درباره بدهي دولت به شهرداري را نادرست خواند و گفت: طلب 18هزار ميلياردي شهرداري تهران از دولت واقعيت ندارد. براي روشن شدن اين موضوع كميته‌اي مشترك ميان دولت و شهرداري تهران براي تعيين تكليف ميزان طلب واقعي شهرداري تشكيل و حتي مقرر شده بودجه مربوط به شهرداري حداقل براي سال‌جاري پرداخت شود.

شهردار تهران يكي از راهكارهاي برون‌رفت شهرداري از تنگناهاي بودجه را دريافت سهم 60درصدي شهرداري از محل درآمدهاي حاصله از جرايم رانندگي دانست و گفت: در اين زمينه نيز كم‌لطفي‌هايي صورت گرفته و سهم شهرداري پرداخت نشده است؛ ضمن اينكه فاينانس‌هايي كه در قانون بودجه براي شهرداري درنظر گرفته شده است نيز تاكنون محقق نشده‌اند كه حداقل براي سال‌جاري بايد پرداخت شود.

نجفي در ادامه نشست تخصصي با اعضاي كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس درباره آخرين وضعيت «شهيد» تلقي شدن آتش‌نشاناني كه در حادثه پلاسكو به شهادت رسيدند نيز گفت: بنياد شهيد اين موضوع را قبول نمي‌كند كه اين آتش‌نشانان را از نظر معنوي شهيد تلقي كند، اما از نظر مزاياي مادي، پرداخت تمامي اين مزايا از سوي شهرداري تهران تقبل شده تا به خانواده‌هاي اين افراد تخصيص يابد.

  • لزوم افزايش هزينه‌ تردد با خودرو شخصي 

از ديگر مسائلي كه نجفي در نشست خود با نمايندگان مجلس درميان گذاشت مهاجرت بي‌رويه به پايتخت به‌منظور پيدا كردن فرصت‌هاي شغلي بود. شهردار تهران در اين‌باره گفت: يك فرد به راحتي مي‌تواند بدون پرداخت هزينه زياد در پارك‌ها يا خيابان‌هاي پايتخت زندگي و امرار معاش كند، امري كه افزايش جمعيت و بروز انواع مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي را به‌دنبال خواهد داشت.

نجفي همچنين به تردد بي‌شمار خودروهاي شخصي و به‌ويژه لوكس در تهران اشاره كرد و گفت: با نگاهي به تفاوت‌هاي هزينه زندگي در تهران با ساير شهرهاي دنيا، در مي‌يابيم كه زندگي در تهران بسيار كم هزينه است، از همين رو تأكيد مي‌كنم كه لازم است عوارض خودروهاي لوكس افزايش يابد تا بيش از اين شاهد تحميل يك زندگي لوكس به شهر نباشيم. شهردار تهران همچنين خواستار افزايش هزينه استفاده از خودروي شخصي شد به‌نحوي كه شهروندان استفاده از آن را به صرفه ندانند و به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومي سوق يابند.

کد خبر 384885

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha