روز گذشته در همایش کودک و طبیعت به مناسبت هفته جهانی کودک که در تالار ایوان شمس برگزار شد بر توجه به محیط‌زیست و مهیا کردن شرایط حضور کودکان در طبیعت تأکید شد.

مجتبي عبداللهي، معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با اشاره به مصوبه شهر دوستدار كودك گفته مصوبات خوبي در زمينه ارتباط كودك و محيط‌زيست تصويب شده كه راه‌اندازي بوستان‌هاي دوستدار كودك از آن جمله است.

وي دور شدن كودكان از طبيعت به‌دليل رشد و توسعه شهرنشيني را از مشكلات امروز دانسته و گفته حضور در طبيعت باعث خلاقيت كودكان شده و موجب افزايش يادگيري و رشد جسمي و روحي و اعتماد به نفس كودكان خواهد شد اما اين روزها با فاصله گرفتن از آن ما نمي‌توانيم بسياري از واكنش‌هاي كودكان را درك كنيم. وي كاهش جمعيت كودكان و افزايش جمعيت سالمندان در سال‌هاي آينده را از مشكلات پيش روي تهران دانست.

عبداللهي يادآور شد: كوچك شدن مدارس، عدم‌امكان تعامل و فعاليت‌هاي متنوع جمعي كودكان، ‌از بين رفتن ايمني، ‌افزايش فاصله با طبيعت و كم شدن دسترسي كودكان به طبيعت از عوارض اين روزهاي توسعه شهرهاست. ناهيد خداكرمي، عضو كميسيون محيط‌زيست شوراي شهر نيز با اشاره به اينكه بودجه‌هاي سرگردان فرهنگي كشور بايد به سمت كودكان كاناليزه شود گفته اقدامات مؤثري درمعاونت اجتماعي دراين موردانجام شده اما اين بودجه‌ها بايد به مدارس تخصيص يابد.همچنين لازم است شرايط و آلودگي هوا و شرايط خودروها رابهبود بخشيم و تنها راه آن آموزش به بچه‌هاست.

عضو شوراي شهر تهران تأكيد كرده كه بايد عرصه را بر اتومبيل‌ها تنگ و براي عبور شهروندان و كودكان مهيا كنيم. وي بر اين موضوع نيز تأكيد كرده كه براي حفظ محيط‌زيست كه ميراثي براي كودكان است بايد تلاش كرد و همين بودجه ناچيزي كه هم‌اكنون هزينه مي‌شود را به بهترين شكل مديريت كرد. بايد كيسه‌هاي پلاستيكي را از محله‌ها كنار گذاشت و اگر از ما درخواست بودجه براي توليد كيسه‌هاي پارچه‌اي شود سر تعظيم فرود خواهيم آورد.

در بخش ديگري از اين همايش نيز محمد مهدي گلمكاني، رئيس مركز مديريت محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه شهر دوستدار كودك به‌دنبال محقق كردن حقوق شهروندي كودكان است گفته كودكان حق دارند در شهري سالم و با امنيت زندگي كنند.وي تحقق اين شعار بدون مشاركت آحادجامعه را كاري سخت برشمرده و گفته اگر بتوانيم نظام جامع و هماهنگي ميان مردم و مسئولان برقرار كنيم مشكلات محيط‌زيستي برطرف مي‌شود. وي با اشاره به مصوبات شهر دوستدار كودك و سالمند نيز گفته اين دو گروه به‌دليل محدوديت‌هايي كه دارند كمتردر شهر ديده مي‌شوند و مديريت شهري بايد اين شرايط را تسهيل كند.ايجاد كانون‌هاي محيط‌زيست در مدارس يكي از همين راه‌هاست كه در دستور كار قرار گرفته و لازم است اين كانون به دانشگاه‌ها نيز راه يابد.

کد خبر 384886

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha