پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

رضا کربلایی: ۳جوان بالای سکو ایستاده‌اند و با موبایل، خودکار و کاغذ پاره‌ای به دست؛ با صدای بلند هر کدام خطاب به چند ده نفری که هیجان‌زده و برافروخته ایستاده‌اند، قیمت انواع ارزها را اعلام می‌کنند: ۵۰۰تا دلار بانکی دارم؛ یکی از لابه لای جمعیت با صدای بلند می‌گوید: می‌خرم!

دلار

شماره حسابش را مي‌دهد و جوان بالاي سكو پشت تلفن شماره حساب را مي‌خواند و مي‌گويد: واريز شد؛ يورو و كرون سوئد نبود! اينجا جلوي پاساژ قديمي افشاري است؛ جايي كه انواع ارزهاي خارجي به‌صورت اعتباري با يك اشاره خريد و فروش مي‌شود. مرد ميانسالي بلند فرياد مي‌زند: كرون سوئد كي داره؟ يكي بي‌آنكه پيدا باشد، مي‌گويد: امروز پيدا نمي‌شود، يورو بخر فعلا! ديگري مي‌گويد: چند لحظه صبر كن تا برايت جور كنم. اين داستان مرداني است كه پاتوق هميشگي‌شان روبه‌روي پاساژ افشاري در چند صد متري پايين ميدان فردوسي است؛ جايي كه همه همديگر را مي‌شناسند و هر حرفي براي بقيه حكم سند قطعي را دارد.

فردي كه گويا وظيفه‌اش ثبت معاملات انجام شده و تسويه‌حساب بين دلالان است، مي‌گويد: اينجا فقط ارز به‌صورت اعتباري خريد و فروش مي‌شود و جايي نيست كه افراد عادي بتوانند خريد و فروش كنند، چرا كه اساس معامله بين افرادي است كه همديگر را مي‌شناسند و حرف‌شان سند است. جواني كه مي‌فهمد خريدار نيستم، جلوتر مي‌آيد و مي‌گويد: حركت كن! با تلفن‌اش مي‌گويد: دلار را 4025مي‌خرم و 4027مي‌فروشم. اينجا جاي تازه‌واردها نيست. مي‌گويم دارم ياد مي‌گيرم كه پاسخ مي‌دهد برو خبرنگار! اندكي بعد لحن‌اش دوستانه مي‌شود و مي‌گويد: عكسم را بگير و توي روزنامه‌تان چاپ كن. دلارها را از جيب‌اش در مي‌آورد و نشان مي‌دهد و مي‌گويد: فروشي نيست. عكس‌ات را بگير و هر وقت خبر خواستي به خودم بگو. فعلا سرم شلوغ است ولي يادت باشه اين روزها دلار نخري. 

كمي جلوتر تعدادي جوان با كاغذهاي در دست روبه‌روي صرافي بانك پارسيان منتظر باز شدن در هستند. مي‌پرسم دلار چند است؟ يكي با نگاهي خاص مي‌گويد: به شما دلار نمي‌فروشند اينجا فقط به صرافي‌ها دلار مي‌دهند آن‌هم در بسته‌هاي زياد. خرده فروشي نيست. به اين ترتيب مردم عادي راهي به صرافي بانك‌ها پيدا نمي‌كنند، تنها صرافي بانك ملت است كه قيمت فروش هر دلار به صرافي‌ها را 3992تومان و براي مسافران 3997تومان روي تابلوي خود درج كرده، صرافي بانك ملي اما خلوت است و صرافي بانك شهر خلوت‌تر از ديگر صرافي‌هاي بانك‌ها و تنها قيمت دلار و يورو را روي تابلوي خود ثبت كرده است.

2ساعت پرسه زدن در خيابان فردوسي تهران نتيجه‌اش اين است كه قيمت هر دلار آمريكا روي تابلوها 4007تومان است وليكن خريد با اين قيمت غيرممكن است. پيرمردي كه سال‌هاي گذشته با رانندگي كاميون در جاده‌هاي ايران امرار معاش مي‌كرده، حالا به گفته دوستان‌اش چندسالي است كه در كمي پايين‌تر از چهارراه منوچهري با خريد و فروش ارز مشغول كار شده و به كاركشته‌ها و قديمي‌هاي بازار تبديل شده، بي‌آنكه واهمه‌اي از عكس گرفتن و گفت‌وگو كردن داشته باشد، مي‌گويد: اين چند روز اينجا كمي شلوغ است و خبري از فروش دلار ارزان توسط بانك‌ها نيست.

توضيح مي‌دهد كه معمولا صرافي بانك‌ها بين ساعت 11 تا 12 اقدام به فروش دلار با قيمت مثلا 4007تومان به صرافي‌ها مي‌كنند و صرافي‌ها هم 15تومان روي آن مي‌كشند و به خريداران مي‌فروشند. مرد ديگري هم به گفت‌وگو با همشهري مي‌پردازد و مي‌گويد: كمتر آدم‌هاي عادي حاضر به خريد ارز هستند و تنها قيمت‌ها را پرس و جو مي‌كنند. او ادامه مي‌دهد كه البته دلال‌هاي پراكنده هم در اين اطراف هميشه حضور دارند كه وظيفه‌شان خريد و فروش ارز به مردم عادي است. مي‌پرسم چرا اين روزها قيمت بالا رفته كه مردي ميانسال مي‌گويد: نگران نباش ارزان مي‌شود! بگذار تا فردا ببينيم ترامپ چه مي‌گويد؟ سؤال مي‌كنم كه قيمت ارز چه ربطي به ترامپ دارد؟ جواب مي‌شنوم كه اگر او تصميم خطرناكي بگيرد، ممكن است قيمت‌ها بالا و پايين شود اما بعد از چند روز اوضاع آرام مي‌شود. در اين فضاي هيجاني كمتر افراد فعال بازار ارز حوصله پاسخ دادن دارند. يكي از آنها در برابر اصرار خبرنگار همشهري مي‌گويد: تا ساعت 7 عصر كسي وقت جواب دادن ندارد و دقيقه‌ها تعيين‌كننده است؛ پس برويد يك روزي اينجا آفتابي شويد كه بازار رونق ندارد.

با نزديك شدن به ظهر، اندكي از تب خريد و فروش كاسته مي‌شود. روي تابلوها دلار 4007تومان ثبت شده و روبه‌روي پاساژ افشار دلار تا 4030 تومان خريد و فروش مي‌شود، كمي پايين‌تر خرده فروش‌ها دلار را 4000تومان مي‌خرند و 4050تومان هم مي‌فروشند. قيمت‌هايي كه نسبت به روز قبل تغيير چنداني ندارد. بازار شلوغ است اما عرضه ارز از سوي بانك‌ها، قيمت دلار را ثابت نگه داشته است. آيا التهاب خريد و فروش ارز در خيابان فردوسي روز شنبه آينده فروكش مي‌كند؟

کد خبر 384887

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha