علی ابراهیمی: دستور رئیس‌جمهور برای بررسی وضعیت برخی اقلام کالایی که رشد قیمت بیش از ۲۰درصدی را تجربه کرده موجب تشکیل کارگروه تنظیم بازار، افزایش واردات برخی اقلام کالایی مانند گوشت قرمز و الزامات دستگاه‌ها برای رصد مداوم و تأمین نیاز بازار شد.

موادغذایی

وزير صنعت، معدن و تجارت 4مهرماه سال جاري با تأكيد بر لزوم تسريع در اجراي دستور رئيس‌جمهور، خواستار توجه جدي به تنظيم بازار برخي كالاهاي اساسي مانند برنج، گوشت قرمز و مرغ شد؛ دستوري كه پس از نوسان قيمت برخي اقلام كالايي مانند ميوه و سبزيجات به‌دليل شرايط جوي و رشد تقاضاي نسبي در بازار برخي اقلام ديگر مانند گوشت قرمز، برنج و مرغ به‌دليل فرارسيدن برخي مناسبت‌هاي مذهبي صادر شد. همچنين گزارش‌هاي هفتگي و سالانه بانك مركزي از متوسط قيمت اقلام خوراكي بيانگر رشد بيش از 20درصدي قيمت سالانه برخي اقلام كالايي مانند كره پاستوريزه، تخم مرغ، حبوبات و برخي انواع سبزي و صيفي، چاي و... بود.

  • تشكيل كارگروه رصد و پايش بازار

دبير كميسيون تنظيم بازار كشور در گفت‌وگو با همشهري گفت: رئيس‌جمهور با توجه به حساسيت نسبت به اقلام معيشتي و قدرت خريد مردم به‌ويژه در حوزه كالاهاي اساسي، دستور تشكيل كارگروه تنظيم بازار را داد و براساس آن كارگروهي با رصد و پايش نسبت به تدارك و تأمين كالاهاي مورد نياز براساس مصرف سرانه مردم اقدام مي‌كند. محسن بهرامي‌ارض‌اقدس تأكيد كرد: گرچه اكنون در زمينه بخشي از كالاهاي اساسي مانند گندم به‌خودكفايي رسيده‌ايم اما متأسفانه كشورمان هنوز در زمينه برخي ديگر از اين كالاها مانند كره، گوشت قرمز، برنج، روغن، قندوشكر و... وابسته به واردات است و توليد داخلي جوابگوي كل نياز كشور نيست. به گفته وي، دستگاه‌هاي متولي تنظيم بازار مانند وزارت جهاد كشاورزي بايد با رصد مستمر بازار و پايش ميزان توليد در جهت كسري مورد نياز كشور به اينگونه كالاها اقدام كنند و تأخير در واردات بموقع اينگونه اقلام مي‌تواند تعادل قيمتي در بازار را بر‌هم زند.

  • نوسان فصلي و رشد قيمت‌ها

دبير كميسيون تنظيم بازار كشور سبزي، صيفي و ميوه‌هاي تازه را ازجمله اقلامي عنوان كرد كه در دستور رئيس‌جمهور براي پايش افزايش قيمت‌ آنها تأكيد شده است. به گفته بهرامي‌ارض‌اقدس، طي چند‌ماه گذشته توليد برخي اقلام صيفي و سبزيجات مانند پياز، گوجه‌فرنگي، سيب‌زميني و... به‌دليل شرايط جوي نامناسب در جنوب كشور و استان اصفهان با تأخير مواجه شده اما اكنون بازار ميوه‌هاي نوبرانه و سبزي و صيفي متعادل شده و اينگونه اقلام به وفور با قيمت‌هاي مناسب عرضه مي‌شود. او افزود: به جز اين اقلام، براي تأمين نيازهاي وارداتي بقيه كالاها مانند برنج، كره خوراكي، شكر، حبوبات و گوشت قرمز در ستاد تنظيم بازار تصميمات راهگشايي اتخاذ شده كه در حال عملياتي شدن است و تأمين اقلام مذكور توسط مباشرين در حال پيگيري است. با اين روند اميدواريم با اجرايي شدن تصميمات مذكور بازار به تعادل برگشته و هيچ افزايش قيمتي در ارتباط با كالاهاي مذكور بيش از نرخ تورم تك‌رقمي پيش‌بيني شده را شاهد نباشيم.

  • بازگشت تعادل به بازار گوشت قرمز

بهرامي‌ارض‌اقدس در مورد ميزان ثمربخشي سياست‌هاي تنظيم بازار در تعادل قيمت اقلام كالايي گفت: در برخي اقلام مانند گوشت قرمز، تقريبا سياست‌هاي تنظيم بازار به نتيجه رسيده و كسري مورد نياز از كشورهايي مانند قزاقستان و حتي از استراليا به‌صورت پيش‌سرد به كشور وارد و توزيع مي‌شود به‌نحوي كه اكنون روزانه بيش از 100تا 150تن افزايش واردات گوشت قرمز را شاهد هستيم و قيمت اين فرآورده پروتئيني در بازار در حال متعادل شدن است. دبير ستاد تنظيم بازار كشور با اشاره به اقدامات انجام شده در بازار مرغ و تخم‌مرغ گفت: تنظيم بازار مرغ و تخم‌مرغ از محل منابع توليد داخل صورت خواهد گرفت اما در رابطه با مرغ و تخم مرغ قيمت‌هاي تعيين‌شده سقف و كف مربوط به سال93و 94بود كه واحدهاي توليدي نسبت به اين قيمت‌ها اعتراض داشتند، بر اين اساس اخيرا ستاد تنظيم بازار با توجه به افزايش هزينه‌هاي توليد در قيمت سقف مرغ و تخم‌مرغ تجديد نظر كرد و سقف قيمت مصوب تخم‌مرغ نسبت به قبل 6.5درصد و سقف قيمت مصوب گوشت مرغ نيز نسبت به قبل حدود 8.5درصد افزايش يافته است.

  • حمايت همزمان از توليد و مصرف

دبير كارگروه تنظيم بازار كشور با بيان اينكه مصوبه ستاد تنظيم بازار با نگاه حمايتي توامان از توليدكننده و مصرف‌كننده بوده است، افزود: در رابطه با تخم‌مرغ به‌دليل شيوع آنفلوآنزاي مرغي، تعداد زيادي از گله‌هاي مرغ تخم‌گذار از صحنه توليد حذف شدند و با كمبود مقطعي مواجه هستيم كه مقرر شد تا اين كمبود توليد با افزايش طول دوره تخم‌گذاري گله‌هاي موجود جبران شود. محسن بهرامي ارض اقدس افزود: اما در همين مصوبه پيش‌بيني شده است كه اگر به هر دليلي قيمت‌ها متعادل نشود، اتحاديه مذكور درصورت ضرورت نسبت به واردات تخم‌مرغ اقدام كند اما تا‌كنون چنين ضرورتي پيش نيامده است.

کد خبر 384953

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha