شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

پس از۳سال مذاکره، سرانجام شرکت ایران‌خودرو از نمایندگان خود خواست برای آغاز معاملات از طریق بورس کالا، کد بورسی دریافت کنند. به‌احتمال زیاد معاملات دنا از ۳۰مهرماه با یک درصد تخفیف در بورس کالا آغاز می‌شود.

به گزارش همشهري، پس از عرضه سراتو در بورس كالا كه با استقبال خريداران و فروشندگان مواجه شد، قرار است دنا به‌عنوان دومين خودرو در بورس كالا عرضه شود. مذاكرات براي عرضه اين محصول در بورس كالا از 3سال پيش شروع شده اما پيچيدگي‌هاي مربوط به تعيين قيمت، اين كار را زمان‌بر كرده است. طبق اطلاعات دريافتي ظاهرا روش فروش در چند مرحله تغيير خواهد كرد؛ در گام نخست قرار است عرضه فيزيكي دنا در بورس كالا انجام شود و در گام نهايي معاملات كاغذي آن انجام مي‌شود. در همه اين مراحل نمايندگي‌هاي شركت ايران‌خودرو نقش اصلي خواهند داشت؛ با اين تفاوت كه مدل قيمت‌گذاري اين خودرو كاملا شفاف و با مكانيسم عرضه و تقاضاي بازار انجام خواهد شد.

براي اين كار نمايندگي‌هايي كه قصد دارند خودروي مورد نياز مشتري را تأمين كنند مي‌توانند با دريافت كد بورس، سفارش‌هاي خود را با سرعت و دقت بالاتر و به‌صورت الكترونيك ثبت كنند و مشتري‌ها هم يك درصد ارزان‌تر و سريع‌تر خودروي خود را دريافت خواهند كرد. گفته مي‌شود قرار است از 15مهر‌ماه سامانه معاملاتي ايران‌خودرو هم به سامانه معاملاتي بورس كالا متصل و معاملات از طريق اين سامانه مشترك انجام شود. مسئولان شركت ايران خودرو و بورس كالا هنوز اظهارنظري در اين‌باره نكرده‌اند اما تصميم‌هاي اتخاذ شده، در قالب نامه‌اي به همه نمايندگي‌هاي ايران‌خودرو اعلام شده است. طبق اين نامه ايران‌خودرو اعلام كرده، نمايندگي‌هايي كه زودتر نسبت به تكميل مدارك خود و دريافت كد بورسي اقدام كنند، در اولويت قرار خواهند گرفت. با اين روش نمايندگان فروش ايران‌خودرو نيز به‌طور مستقيم به سامانه معاملات بورس متصل خواهند شد. اين رويه منجر به افزايش حاشيه سود نمايندگان فروش ايران‌خودرو خواهد شد. در اين روش واگذاري خودروهاي خريداري شده 60روزه و با يك درصد تخفيف انجام مي‌شود. با اين حساب هر خودروي دنا كه به‌احتمال زياد از اول آبان‌ماه در بورس كالا عرضه خواهد شد 42ميليون و 400هزار تومان قيمت‌گذاري خواهد شد.

مطابق آنچه مسئولان ايران‌خودرو و بورس كالا قبلا اعلام كرده بودند در يك فرايند مدت‌دار بعد از عرضه فيزيكي زمينه معاملات كاغذي محصولات ايران‌خودرو هم در بورس كالا فراهم خواهد شد و مصرف‌كنندگان و خريداران مي‌توانند بدون اينكه همه پول يك خودرو را به‌صورت كامل داشته باشند، به خريد اقدام كنند. هم‌اكنون فقط كساني مي‌توانند خودرو بخرندكه حتما بتوانند مبلغ پيش‌پرداخت تعيين‌شده را تأمين كنند.

  • روش تأمين مالي خودرو ساز‌ها بايد عوض شود

داوود ميرخاني مشاور انجمن خودروسازان درباره تأمين مالي صنعت خودرو از طريق بازار سرمايه گفت: متأسفانه اقتصاد ما بانك محور است و بازار سرمايه به‌رغم ظرفيت‌هاي بي‌نظير، كمتر مورد توجه قرار گرفته و همه صنايع ازجمله صنعت خودروسازي مي‌توانند از فرصت تأمين مالي كم‌هزينه بورس استفاده كنند. ميرخاني، با بيان اينكه فرهنگ اقتصادي ما به شكل سنتي بانك‌محور است، افزود: فرهنگ اقتصادي صنعتگران روي دور باطل تأمين سرمايه از طريق بانك بنا شده است و تغيير آن نيازمند يك عزم و همت عمومي در سطح كلان كشور است. به گفته او تغيير اين رويكرد توسط صنعت خودرو ممكن نيست بلكه بايد اقتصاد به سمت و سويي برود كه بازار سرمايه و فرهنگ استفاده از ظرفيت‌هاي آن را تقويت كند.

  • آمادگي بورس كالا براي تأسيس بازار ارز

مديرعامل بورس كالاي ايران گفت:‌ با تاسيس بازار مشتقه ارز در بورس كالا نوسانات قيمت‌ها در بازار خنثي‌ مي‌شود. او تأكيد كرد: چنين بازاري مي‌تواند نوسانات زودگذر ناشي از هيجان بازار ارز مانند وضعيت فعلي را از بين ببرد. حامد سلطاني نژاد با اشاره به آخرين وضعيت تاسيس بازار مشتقه ارز در بورس كالا، افزود: اگر بانك مركزي موافقت نهايي براي راه‌اندازي چنين بازاري را بدهد، بورس كالا از آمادگي كامل براي اجراي اين برنامه برخوردار است. او تأكيد كرد: بازار معاملات ثانويه و اوراق بهادار مبتني بر كالا، ارز و طلا در بازار سرمايه و بورس كالا قابل طراحي است.او اعلام كرد: با بهره‌گيري از ابزارهاي بورس مي‌توان يك بازار شفاف براي ارز ازجمله دلار و يورو ايجاد كرد.

کد خبر 384954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha