همشهری آنلاین: اکثر افراد روزانه مقادیر کافی نمک یعنی همان ۲۵۰۰ میلی‌گرم را مصرف می‌کنند اما در این بین کسانی ھم هستند که تصورشان بر این است نمک باید به کلی از رژیم غذایی‌شان حذف شود.

این در حالی است که گاه نیاز است نمک مصرفی را افزایش بدھیم. اگر احساس کردید که نیاز به افزایش نمک مصرفی خود دارید، حتماً با پزشکتان در تماس باشید:

  • انجام فعالیت بدنی شدید: کمبود سدیم در کسانی که ورزش‌های شدید می‌کنند، به احساس گیجی، ضعف و حتی در مواردی به مرگ منجر می‌شود. اگر در حین ورزش، تعریق شدید دارید یا تحرک بسیار سنگین دارید، لازم است کمی نمک مصرف کنید تا سدیم بدن شما به حد طبیعی بازگردد.
  • زندگی در جای گرم و مرطوب: تعریق منجر به کاهش سدیم بدن می‌شود. اگر شرایط آب و هوایی که در آن به سر می‌برید، باعث افزایش تعریق شما می‌شود و یا دچار احساس سردرد می‌شوید، به رژیم غذایی‌تان نمک بیشتری بیفزایید تا این علائم برطرف شوند.
  • ابتلا به بیماری نفروپاتی: نوعی بیماری کلیوی است که در آن فرد دچار افت سدیم می‌شود.

افرادی که به این بیماری دچار هستند، سدیم زیادی را از طریق ادرار از دست می‌دهند و باید سدیم بیشتری مصرف کنند در غیر این صورت، به علائمی مثل گیجی، سردرد، ضعف و خستگی شدید دچار می‌شوند.

  • مصرف داروهای مدر: این داروها تعادل مواد معدنی بدن را به دلیل افزایش ادرار، بر ھم می‌زنند. این داروها برای کسانی تجویز می‌شوند که به پرفشاری خون مبتلا هستند، اما زمان‌هایی وجود دارند که فردی که داروی مدر دریافت می‌کند، نیاز به افزایش سدیم مصرفی خود دارد تا تعادل مواد معدنی در بدن وی، حفظ شود.
  • احساس گیجی: فعالیت مغزی افراد مسن، به خصوص کسانی که سن آن‌ها بالای ۸۰ سال است، ممکن است که با افزایش مصرف نمک، بهبود پیدا کند. البته این افراد برای مصرف نمک بیشتر باید با پزشکشان مشورت کنند.
  • سندرم بارتر: این سندرم توانایی کلیه‌ها را در پردازش نمک مصرفی، تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عبارتی، نمک مصرفی فرد از طریق ادرار دفع شده و به قدر کافی، جذب بدن نمی‌شود. این بیماری، یک بیماری نادر است و در اثر ناهنجاری‌های ژنتیکی به وجود می‌آید.


منبع: آوای سلامت

کد خبر 384978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha