بورس تهران که یک دهه سنگین‌ترین تحریم‌های بین‌المللی را پشت سر گذاشته است و پا به پای سیاستمداران تا جلوی درهای شورای امنیت پیش رفته است دیروز بدون توجه به سخنان دونالدترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده۲هزار میلیارد تومان رشد کرد و بار دیگر واردکانال صعود شد.

به گزارش همشهري، از يك‌ماه پيش كه شايعه خروج آمريكا از برجام با امضاي دونالد ترامپ مطرح شد در روند صعودي بورس تهران وقفه‌اي كوتاه‌مدت به‌وجود آمد اما يك روز بعد از سخنراني ترامپ، يعني پس از آنكه مشخص شددولت آمريكا برخلاف ادعاها هيچ اقدام عملي عليه ايران را در دستوركار ندارد، بار ديگر منحني شاخص بورس بدون اهميت قائل شدن به اين رويداد سياسي، صعودي ترسيم شد. يك‌ماه پيش شاخص بورس تهران توانسته بود با چند ركورد شكني و صعود پرقدرت از مرز 85هزار واحد گذر كند و در بالاترين نقطه تاريخي ظرف 3سال ونيم گذشته قرار بگيرد. بسياري از كارشناسان همان زمان در گفت‌وگو با همشهري روند حركت شاخص بورس را در نيمه دوم امسال صعودي پيش‌بيني كرده بودند و حتي برخي از تحليلگران اعلام كرده بودند اين شاخص در نيمه دوم امسال از مرز 90هزار واحد هم عبور خواهد كرد، به باور بسياري از تحليلگران بورس تهران اين روند رو به رشد دست‌كم تا سال 98ادامه خواهد يافت و شاخص بورس حتي به مرز 120هزار واحد هم خواهد رسيد، اما انتشارخبرهاي مرتبط با احتمال خروج آمريكا از برجام، بورس تهران را دچار يك تنش خبري كردو در مورد احتمال تحقق اين پيش‌بيني‌ها، ترديدهايي ايجاد كرد. تا اينكه در مبادلات روز گذشته بورس تهران كه نسبت به وقايع سياسي با تجربه‌تر از گذشته شده است 0.61درصد صعود كرد و بار ديگر به محدوده 85هزارو 263واحد رسيد، شاخص فرابورس هم ديروزتحت‌تأثير رشد قيمت سهام شركت‌ها جمعا نيم درصد رشد كرد. به اين ترتيب در مبادلات روز گذشته ارزش كل سهام شركت‌هاي بورس و فرابورس 2هزار ميليارد تومان افزايش يافت. بازار‌هاي جهاني مواد خام، فلزات و محصولات توليدي هم هيچ واكنشي به سخنان رئيس‌جمهور آمريكا نشان نداند و اين صحبت‌ها را جدي نگرفتند.

  • سخنان ترامپ اثري ندارد

فردين آقابزرگي، كارشناس بازار سرمايه در تحليل اين رويدادها گفت: به‌دليل هماهنگي و آشنايي ساختار اقتصاد ايران با انواع تحريم‌ها و موانع توليد و تجارت در سال‌هاي قبلي، به‌نظر مي‌رسد حتي درصورت اقدام آمريكا، عملا به‌جز احتمال ورود شوك مقطعي به بورس، وضع نگران كننده‌اي براي سهامداران خرد به‌وجود نخواهد آمد.

  • نگراني اصلي ترامپ نيست

شاهين چراغي رئيس هيأت مديره كارگزاري مهرآفرين هم گفت: سخنان ترامپ حداقل ۱۰۰۰ميليارد دلار براي كشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس هزينه در بر خواهد داشت.او افزود:سبك ترامپ در اداره كشور و سياست جهاني، بلوف‌هاي يك بازرگان است كه مي‌خواهد با تخريب رقيب اقدام به فروش كالاها به ديگران آن هم به چند برابر قيمت كند. او ادامه داد: نگراني اصلي ترازنامه متورم بانك‌ها و سود واهي است كه 60ميليارد دلار در سال در حساب‌هاي آنان ثبت مي‌شود. آن هم بدون اينكه توليد ناخالص ملي رشد مؤثري داشته باشد.

  • سياست‌هاي ارزي بايد سرعت بگيرد

حميدرضا برادران شركا كارشناس اقتصادي هم با اشاره به تسريع در توسعه اقتصادي كشور گفت:تأخيردولت در اجراي سياست يكسان‌سازي‌ نرخ ارز به 4سال رسيده است.او تأكيد كرد: توقف طرح‌يكسان‌سازي‌ نرخ ارز هم بر سرمايه‌گذاري داخلي و هم سرمايه‌گذاري خارجي تأثير‌گذار است و قدرت رقابت و قدرت پيش‌بيني فضاي اقتصادي را از بين مي‌برد.

  • بي تفاوتي بازار‌هاي جهاني

محمود احترامي، كارشناس بازارسرمايه هم با بيان اينكه بازار‌هاي جهاني هيچ واكنشي به سخنان ترامپ نشان ندادند،گفت:نكته‌اي كه بايد مورد توجه قرار بگيرد، اتحاد كشورهاي اروپايي در مقابل آمريكاست، آن هم درخصوص برجام كه يكي از ذينفعان آن ايران است. او افزود: اين موضوع كه ايران با چند كشور مهم اروپايي در يك سو و آمريكا در سوي ديگر باشد، در تاريخ بي‌سابقه است. اما همگان شاهد اين موضوع هستند كه برجام توانست اين اتحاد را بين شركاي اروپايي ايران در مقابل آمريكا فراهم آورد.

  • ترامپ كاسب است

علي اصغر ضياچي، مدير سرمايه‌گذاري در بورس تهران هم گفت: ترامپ يك كاسب است و هدف اصلي او كسب سود و منفعت از بازارهاي جهاني است. براي به‌دست آوردن زمينه‌هاي تجارت، در گام اول با اتكا به اختلافات منطقه‌اي، خاورميانه را به‌عنوان بازار هدف انتخاب كرده است.اين مدير سرمايه‌گذاري تأكيد كرد: حضور كشورهاي اروپايي در ايران مانند فرانسه و آلمان و عقد قراردادهاي تجاري از طريق شركت‌هاي متعدد چون توتال، رنو، پژو و بنز رئيس‌جمهور آمريكا را بيش از پيش به فكر سهم خواهي از برجام انداخته است. اين كارشناس بازار سرمايه تأكيد كرد: تصور ترامپ از جايگاه آمريكا اين بود كه كشورهاي اروپايي دنباله روي او هستند و آمريكا قدرت بلامنازع در تعيين و تكليف سرانجام برجام است اما عملاً ثابت شد در اين خصوص تنهاست. او افزود: مناقشات و چالش‌هاي اخير مشخص كرد آمريكا به تنهايي قادر به برهم زدن برجام نيست چون اين سند به تصويب شوراي‌عالي امنيت سازمان ملل رسيده و ترامپ نيز از طريق مشاوران خود اين را به خوبي مي‌دانست كه برجام را به تنهايي نمي‌تواند زير سؤال ببرد براي همين سخنراني‌اش تهي از هر سخن اثرگذار و جدي بود.

  • حمايت بانك‌ها از بورس

ديروز همزمان با صعود شاخص‌ها در بورس و فرابورس جلسه مشتركي با حضور مسئولان وزارت اقتصاد، سازمان بورس و 7بانك برگزار شد. در پايان اين نشست طرفين براي حمايت از بورس با تزريق منابع مالي تازه به توافق رسيدند. حسين خزلي، مديرعامل كارگزاري بانك كشاورزي كه در اين نشست حضور داشت در توضيح نتايج به‌دست آمده، گفت: در اين جلسه مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس به همراه مديران عامل 7بانك خصوصي و تخصصي شامل بانك‌هاي كشاورزي، ملت، تجارت، صادرات، توسعه صادرات و مسكن حضور داشتند. او ادامه داد: نظر همه حاضران اين بود كه دونالد ترامپ لفاظي كرده است و با توجه به گزارش‌هاي مثبت سازمان ملل از روند فعاليت هسته‌اي ايران و حمايت اروپا، مشخص شده كه آمريكا عملا برنامه‌اي براي اقدام عليه ايران ندارد و نمي‌تواند هم داشته باشد. او افزود: در اين نشست مقرر شد هر يك از بانك‌ها با تزريق 15تا 20ميليارد تومان منابع مالي از بازار سرمايه حمايت كند تا صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت وابسته به بانك‌ها، همچنان بتوانند تا سقف 5درصد از دارايي‌هايشان را، به خريد سهام اختصاص دهند.به گفته او مديران بانك‌ها موافقت كردند تاسهمشان را در صندوق توسعه بازار افزايش دهند تا اين صندوق بتواند به شكلي بهتر به حمايت از بازار سهام ادامه دهد. او ادامه داد: خوشبختانه پيش‌بيني‌هاي‌برخي كارشناسان و فعالان بازارسهام درباره ريزش قيمت سهام و رشد قيمت ارز پس از اعلام پايبند نبودن ترامپ به برجام، محقق نشد.

کد خبر 385097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha