یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهر آکسفورد در بریتانیا قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ به اولین شهر بدون آلودگی کربنی جهان تبدیل شود، از این رو طی ۲۰ سال آینده تردد خودروهای بنزینی و دیزلی را در مرکز شهر ممنوع خواهد کرد.

آکسفورد

براساس گزارش ساينس الرت، اين طرح قرار است در قالب فازهاي مختلف انجام شود كه اولين فاز آن، يعني محدود‌سازي تردد خودروها در مركز شهر از سال 2020 آغاز خواهد شد.

اين اقدام تا حدودي در واكنش به ميزان دي‌اكسيد نيتروژن در مركز شهر آكسفورد صورت مي‌گيرد، مقدار تراكم اين گاز اگرچه به تازگي كاسته شده اما هنوز سطح آن تا حد خطرناكي بالاست. اين گاز به واسطه سوختن بنزين و گازوئيل توليد شده و مي‌تواند مشكلات تنفسي متعددي ايجاد كند.

به گفته مقامات شهر آكسفورد،‌ ممنوعيت تردد خودروهاي سوختي در مركز اين شهر تا سال 2035 مي‌تواند ميزان گاز دياكسيد نيتروژن را تا حد قابل توجهي، درحدود 74 درصد، كاهش دهد. اين شهر قديمي و تاريخي داراي خيابان‌هايي متراكم و باريك است از اين رو ترافيك در ساعات خاصي از روز در آن شديد مي‌شود و همين موضوع به آلودگي بيشتر هوا دامن مي‌زند.

در فاز اولل اين طرح، خودروهاي ديزلي، تاكسي‌ها، خودروهاي شخصي،‌خودروهاي سبك تجاري و اتوبوس‌ها دچار محدوديت تردد مي‌شوند و تا سال 2035 همه تنها با استفاده از خودروهاي برقي مي‌توانند وارد مركز شهر آكسفورد شوند.

براساس گزارش سازمان جهاني بهداشت،‌آكسفورد يكي از 11 شهر بريتانيا است كه سطح ذرات معلق در آن بالاتر از حد ايمن است. شهر لندن از ديگر شهر‌هاي بريتانيا است كه با اين معضل دست به گريبان است از اين رو از ماه سپتامبر سال 2020 تنها خودروهاي برقي اجازه تردد در اين شهر را خواهند داشت و خودروهاي بنزيني يا ديزلي براي ورود به شهر بايد عئارضي سنگين پرداخت كنند.

به طور كلي بريتانيا قصد دارد فروش انواع خودروهاي بنزيني و ديزلي را تا سال 2040 متوقف كند. فرانسه نيز تعهد اقدامي مشابه را تا همين سال داده و چين نيز تصميمي مشابه گرفته‌است با اين تفاوت كه هنوز تاريخي براي اجرايي شدن آن تعيين نكرده‌است.

کد خبر 385107

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha