یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

سخنرانی دونالد ترامپ‌ علیه ایران، هویت ایرانی و استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس موج گسترده‌ای از حمایت مردم، صاحب‌نظران و کارشناسان را در فضای مجازی و رسانه‌ها به راه‌انداخت.

خلیج فارس

  3 نفر از كارشناسان حوزه جامعه‌شناسي و فرهنگ در اين باره نظر داده‌اند.

‌حسين سراج‌زاده،جامعه‌شناس‌
حفظ هويت ملي و نمادهاي مربوط به آن هميشه و در همه اعصار براي مردم ايران اهميت داشته است. تا به حال بسيار اتفاق افتاده كه بيگانگان از سر دشمني و خيره‌سري خواهان زير سؤال‌بردن نماد‌هاي مربوط به هويت ملي مردم اين كشور بوده‌اند. اما همواره با واكنش مناسب و مساعد مردم ايران مواجه شده‌اند. افراد و جريان‌هاي مختلف پاسخ دندان‌شكني به ديدگاه‌ها و سياست‌هاي ماجراجويانه ترامپ خواهند داد. آن چيزي كه در اين شرايط بيش از پيش اهميت پيدا مي‌كند، حفظ وحدت ملي و همه سرمايه‌هاي ملي و انسجام داخلي در مقابل اين شرايط تهاجمي از بيرون است. امروز بيشتر از هر زمان ديگري نيازمند تكريم و احترام به سرمايه‌هاي نمادين ملي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي خود هستيم. با حفظ اين سرمايه‌هاي ملي است كه مي‌توانيم در مقابل موضعگيري دشمن بايستيم. خدشه‌داركردن هويت ملي ايران از سوي آمريكا سياست نخ‌نمايي است كه امروز ترامپ براي فائق آمدن به مسائل خاورميانه دستاويز آن شده است. صرف‌نظر از برنامه سياسي ترامپ كه نتيجه‌اي هم به‌دنبال ندارد واكنش بموقع مردم با حراست از وحدت ملي ايران است. در عرصه سياست خارجي اين اقدام بهترين مشي در برابر تنش‌زدايي محسوب مي‌شود. تا به حال در همه عرصه‌ها مردم حضور خود را نشان داده‌اند. مردم و نيروهاي اجتماعي- سياسي كشور آمادگي دارند از هويت ملي و تماميت ارضي ايران دفاع كنند. فضا براي ورود و ظهور ظرفيت‌هاي مردم جامعه مدني باز است. همين الان هم صرف‌نظر از اينكه دولت و حكومت چه برنامه‌اي و چه واكنشي در مقابل سخنان خصمانه ترامپ در پيش گرفته، مردم با همه امكاناتي كه در اختيار دارند، وارد ميدان شده‌اند. موج واكنش‌هاي مردمي امروز از طريق فضاي مجازي و نامه‌هايي كه امضا مي‌شود، ديدگاه خود را در مقابل اين تهاجمات ابراز مي‌كنند.

سيد محمدبهشتي،كارشناس فرهنگي
به‌نظرم آقاي ترامپ آدم خيلي ماهري است كه با يك سخنراني توانست يك اجماع جهاني و ملي در حمايت‌از ايران و عليه خودش ايجاد كند و اين در تاريخ سابقه ندارد. ايشان نمي‌تواند براي ما تاريخ مشخص كند. ‌وقتي آقاي ترامپ صحبت مي‌كند، در واقع سطح سواد، معلومات و فهم و شعور خودش را امتحان پس مي‌دهد. ترامپ با نمره صفري كه گرفت موفق شد يك اجماع جهاني و ملي در حمايت از ايران ايجاد كند و اين واقعا جالب است. فكر مي‌كنم آقاي ترامپ با اين رفتار در جامعه ملي خودش هم شكاف عميقي ايجاد كرد. خليج‌فارس يك ترازويي است كه هر كسي مي‌خواهد بگويد من دانا هستم، به آن مي‌گويد خيلج فارس و اگر بخواهد بگويد نادان هستم به آن خليج‌فارس نمي‌گويد. آن هم شدت و ضعف دارد، افرادي كه كمتر نادان هستند، فقط مي‌گويند خليج، آنهايي كه بيشتر نادانند مي‌گويند خليج ع‌رب‌ي.

  • مردم ‌براي‌هويت ملي جان مي‌دهند

داور شيخاوندي‌، جامعه‌شناس
هويت ملي آخرين مرحله از مراحل كسب هويت است كه يك فرد طي فرايند جامعه‌پذيري از طريق خانواده، مدرسه، رسانه و... به‌دست مي‌آورد. احساس تعلق به جامعه و تعهد به آن همان هويت ملي است كه نوعي احساس مشترك را در بين افراد جامعه به‌وجود مي‌آورد. هويت ملي مهم‌ترين حلقه ‌ ارتباطي بين هويت‌هاي محلي و فراملي است. افرادي كه در يك محيط كلان مثل يك كشور زندگي مي‌كنند، فرهنگ، تاريخ و زبان مشترك ملي دارند و در طول تاريخ داراي ميراث فرهنگي از عادات مشترك هستند. اين افراد هويتي دارند كه شناسنامه يكسان آنها را تشكيل مي‌دهد. پس هر حادثه و اتفاقي كه براي يك ملت به‌وجود بيايد، اعم از حوادث طبيعي يا غيرطبيعي يا توهين از طرف ديگر اقوام و ملل و... باعث مي‌شود كه ملت از آنها تأثير گرفته و بيشتر با همديگر متحد شوند. همانطور كه روز جمعه شاهد بوديم رئيس‌جمهور آمريكا خليج‌فارس را ‌ خليج ع‌رب‌ي عنوان كرد، يكباره مسئولان و مردم عادي عليه اين سخنان‌ وي واكنش نشان دادند. هويت ملي به‌گونه‌اي است كه ‌ افراد‌ حاضر مي‌شوند تا جان خود را براي حفظ آن فدا كنند. 

کد خبر 385108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha