همشهری آنلاین: ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی بر تعهد کشورشان به توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند.

 تأکید مجدد ترزا می و آنگلا مرکل بر پایبندی کشورشان به برجام

به گزارش ایرنا، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت که در این مکالمه تلفنی با آنگلا مركل آنها همچنین گفتند که جامعه جهانی باید اقدامات خود را برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه ادامه دهد و راه‌هایی را برای برطرف کردن نگرانی‌ از برنامه موشکی بالستیک ایران در نظر بگیرد.

موضع گیری رهبران دو کشور در حالی صورت می گیرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب گذشته و به رغم آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد.

این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان دهد.

موگرینی تاکید کرد: جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای را که کار می کند و نتیجه داده است، منحل کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار تایید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ یک از تعهدات مذکور در توافق نقض نشده است.

فرانسه، انگلیس و آلمان جمعه گذشته در بیانیه‌ای مشترک بر پایبندی خود به برجام و اجرای کامل آن از سوی همه طرف‌ها تاکید کرده و تصریح کردند که این توافق با منافع امنیت ملی آن‌ها همسو است.

به گزارش ایرنا، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ساعتی پس از سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، در بیانیه ای مشترک حمایت خود از برجام را اعلام کردند.

سران سه کشور در این بیانیه با تاکید بر پایبندی خود به برجام و اجرای کامل آن از سوی همه طرف ها، تصریح کردند که این توافق با منافع امنیت ملی کشورهایشان همسو است.

کد خبر 385177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha