دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب نور و اپتیک نوشته کایل کرکلند با ترجمه جمیل آریایی از سری کتاب‌های علمی انتشارات مازیار است که بتازگی منتشر و راونه بازار کتاب شده است. نوشته کایل کرکلند با ترجمه جمیل آریایی از سوی نشر مازیار روانه کتابفروشی‌ها شد.

نور و اپتیک

چرا آسمان آبی و غروب قرمز است؟ رنگین‌کمان چگونه تشکیل می‌شود؟ سراب چیست؟ لیزر چیست و چگونه پزشـک از آن در جرّاحی (برای مثال، لیزیک) استفاده می‌کند؟ خودروها و قطارهای برقی مدرن چگونه کار می‌کنند؟ تلفن‌های همراه چگونه کار می‌کنند و در آن‌ها پیام‌رسانی به چه شیوه‌ای صورت می‌گیرد؟ سلول‌های خورشیدی چگونه کار می‌کنند؟ چگونه پی برده‌ایم که جهان هستی در حال انبساط است؟ در این کتاب به این گونه پرسش‌ها پاسخ داده شده است.

در پيشگفتار كتاب اينگونه‌ آمده است:

بمبهاي هسته‌اي که در سال 1945 پايان جنگ جهاني دوم را رقم زدند، نمايشي قانعکننده و هراسناک از قدرت فيزيک بودند. انفجارهاي هسته‌اي که دستآورد بهترين ذهنهاي علمي تني چند از دانشمندان دنيا بودند، شهرهاي هيروشيما و ناکازاکي ژاپن را با خاک يکسان کردند و ژاپن را به تسليم بيچون و چرا واداشتند. بمب اتمي هرچند تأثرانگيزترين مثال بود، اما در طول جنگ جهاني دوم دنيا را از حضور فيزيک و فيزيکدان‌ها آگاه کرد. از بمبهاي سدشکن که در مسير جريان آب حرکت مي‌کردند گرفته تا مين‌هاي شناور زير سطح درياها که با خاصيت مغناطيسي بدنهي کشتي‌ها به حضور آنها پي ميبردند و منفجرشان مي‌کردند، جنگ جهاني دوم به اندازهي هر چيزي ديگري، چالشي براي علم نيز بود.

جنگ جهاني دوم، همگان، از جمله رهبران نظامي شکاک، را قانع کرد که فيزيک علمي ضروري است. بگذريم که دستآورد‌‌‌‌هاي اين علم به مراتب از کاربرد‌‌هاي نظامي آن فراتر است. اصول فيزيک بر همهي بخش‌‌هاي جهان هستي و همهي جنبه‌‌هاي زندگاني آدمي حاکم است. گردبادها، موتور اتوموبيل‌ها، عينک‌ها، آسمان‌خراش‌ها، و نيز راه رفتن و دويدن ما انسان‌ها از قوانين علمي تبعيت مي‌کنند.

اهميت فيزيک در زندگي روزمره اغلب تحتالشعاع عناويني چون سلاح‌‌هاي هست‌‌هاي يا واپسين نظريه‌‌هاي چگونگي آغاز جهان هستي بوده است. فيزيک در دنياي ما مجموع‌‌هاي از چند جلد کتاب است که هدف آن کندوکاو طيف کامل کاربردها، وصف تأثير فيزيک در فنآوري و جامعه، و نيز کمک به آناني است که ميخواهند طبيعت و رفتار جهان هستي و همهي بخش‌‌هاي برهمکنشکنندهي آن را درک کنند. در اين مجموعه به شاخه‌‌هاي عمدهي فيزيک پرداخته شده است که عبارتاند از:

در هر يک از کتاب‌‌هاي اين مجموعه نخست مفاهيم بنيادي شرح داده شده و آنگاه کاربرد‌‌هاي گوناگوني که اين مفاهيم در آنها به کار رفتهاند. فيزيک موضوعي رياضي است، اما در اين کتابها به ايدهها پرداخته شده است تا به رياضيات. تنها معادلات ساده آورده شدهاند. خواننده به دانش خاصي از رياضيات نياز ندارد، هرچند درک جبر پايه ميتواند به فهم مطلب در چند مورد کمک کند. تعداد عناوين ممکن براي طرح در هر يک از اين کتابها عملاً نامحدود است، اما تنها براي يک کاربرد جا هست و با کمال تأسف کاربرد‌‌هاي جالب بايد حذف ميشدند. با وجود اين، هر جلد اين مجموعه مطالب متنوعي را کندوکاو ميکند و همهي جلدها بخشي را به فهرست کتابها و سايت‌‌هاي اينترنتي اختصاص دادهاند که براي مطالعه‌ بيشتر لازم است. اين بخشها تنها حالت نمونه دارند و به فرصت‌‌هاي کندوکاو بسياري اشاره ميکنند که در دسترساند.

این کتاب در ۱۷۶ صفحه‌، مصور در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با بهای ۱۳ هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

کد خبر 385196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha