دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

تغییر بستر ارائه خدمات اینترنتی از کابل مسی به فیبرنوری و ناتوانی شرکت‌های اینترنتی به‌خصوص در ارائه خدمات در این بستر موجب مشکلات کاربران و شائبه انحصاری شدن ارائه این خدمات توسط شرکت مخابرات شده است.

داوود زارعیان

با داوود زارعيان، سخنگوي مخابرات گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • آيا ارائه اينترنت‌ فيبر نوري ‌در انحصار مخابرات‌ است؟

آنچه‌ تحت عنوان فيبرنوري و تاناما(اينترنت اي. دي. اس. ال بر مبناي كابل مسي) توسعه داده مي‌شود 2شبكه كاملا مجزاست و مشترك اختيار دارد كه براي دريافت خدمات اينترنتي از كابل مسي يا فيبرنوري استفاده كند. معمولا در مرحله اول نيز كساني از فيبر نوري استفاده مي‌كنند كه به سرعت بالاتر و بيشتري در اينترنت احتياج دارند. در اين زمينه اصلا بحث انحصار مطرح نيست و سرمايه‌گذاري بسيار زيادي مي‌خواهد و قاعدتا هر شركتي نيز قادر به سرمايه‌گذاري در اين حوزه نيست. اكنون در اين زمينه برنامه‌ريزي و تعدادي (هوم پس) را آماده و حدود يك ميليون سيم را تا مجتمع‌هاي مسكوني و تجاري برده‌ايم. ‌دولت نيز براي جلوگيري از انحصار به شركت ايرانيان نت براي فعاليت در زمينه فيبرنوري مجوز داده‌ است.

  • پس چرا‌ اينترنت بسياري از مشتركان خانگي قطع و شركت‌هاي اينترنتي اعلام كردند كه قادر به ارائه خدمات بر بستر فيبر نوري نيستند؟

اينگونه مسائل توسط شركت‌هاي اينترنتي(پپ‌ها) براي اتهام زدن به مخابرات مطرح مي‌شود و اصلا توسعه شبكه فيبر نوري كاملا جداي از شبكه كابل مسي صورت مي‌گيرد و هيچ ارتباطي با كابل برگردان ندارد اما ما در كل كشور تعداد محدودي مشترك داريم كه در سيستم‌هاي قديم روي پي‌سي‌ام4 و فيبر نوري قديمي و خاصي بودند كه امكان ارائه اي.دي.اس.ال به آنها وجود ندارد. تعداد اين مشتركين قبلا قابل‌توجه و حدود 3ميليون مشترك بود كه اكنون به كمتر از يك ميليون مشترك در كل كشور رسيده است.

  • اما به‌رغم ارائه درخواست برخي كاربران مجتمع‌هاي مسكوني و تجاري‌ چرا هنوز اين كار انجام نشده است؟

بسترهاي فيبر نوري با تاناما متفاوت است. در مورد فيبر نوري توسعه تدريجي را در دستور كار قرار داده‌ايم و اكنون در كشور حدود 30ميليون مشترك داريم كه امكان ارائه سرويس همزمان به همه آنها وجود ندارد. بايد تجهيزات لازم خريداري و نصب شود. اكنون در برخي مناطق اين امكان وجود دارد اما در برخي ديگر از مناطق هنوز زيرساخت‌ها فراهم نيست. از سوي ديگر قرار نيست به همه مشتركان، اينترنت پرسرعت بر مبناي فيبر نوري ارائه شود و در كشورمان نيز تقاضاي 30ميليوني براي اينترنت بر مبناي فيبر نوري وجود ندارد. از آنجا كه اكنون در بستر كابل مسي مي‌توان حدود 16تا 20مگ اينترنت ارائه داد به‌نظر من متقاضيان اينترنت اي.‌دي.‌اس.ال بر بستر فيبر نوري و تاناما كم هستند. براي امسال پيش‌بيني كرده‌ايم كه حدود 400تا 500هزار واگذاري اينترنت پرسرعت بر بستر فيبر نوري‌ داشته باشيم. همچنين اين امر بستگي به تقاضاي بازار دارد و اگر تقاضا در بازار بيشتر باشد مي‌توان با سرمايه‌گذاري اين نوع خدمات را ارائه كرد.

  • شرايط واگذاري اينترنت فيبر نوري چيست؟

مشكل اصلي كمبود تجهيزات است و اينكه فاصله بين فيبر نوري موجود با محل درخواست مشترك چندان زياد نباشد. كابل برگردان در جايي انجام مي‌شود كه كل شبكه توسعه مي‌يابد و فيبر نوري و تانوما ارتباطي به كابل برگردان ندارد.

  • وزير ارتباطات از واگذاري 14هزار اينترنت فيبر نوري به مشتركان خبر داده، اين واگذاري چگونه بوده است؟

در برخي مجتمع‌هاي تجاري مشتركان اي.‌دي.اس.ال درخواست تغيير طرح به تانوما را داده و در برخي مناطق جديد نيز اينترنت بر مبناي فيبرنوري از ابتدا به مشتركان ارائه شده است. اين بستر جداگانه‌اي است و ربطي به كاربران قبلي يا جديد ندارد.

  • تعرفه خدمات اينترنت فيبر نوري و هزينه‌هاي تغيير كابل مجتمع‌ها از مسي به فيبر نوري چگونه تعيين شده است؟

تعرفه‌هاي اعلام شده در اين زمينه فعلا همان تعرفه‌هاي قبلي اعلام شده براي اينترنت اي.دي.اس.ال است كه توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تصويب و ابلاغ شده است. اين تعرفه براساس حجم و سرعت تعريف شده و فقط ممكن است اجراي اين طرح هزينه‌اي در زمينه مودم و كابل كشي داخلي فيبر نوري براي مشتركان داشته باشد. البته مباحثي براي تغيير اين تعرفه‌ها مطرح است. بايد درنظر بگيريم كه ارتقاي فناوري‌هاي مخابراتي در مرحله نخست به‌دليل كم بودن تعداد پيمانكاران و هزينه‌هاي بالاي اجراي اين طرح‌ها به كندي پيش مي‌رود اما به مرور زمان و افزايش واگذاري و تعداد پيمانكاران قيمت تمام‌شده در حوزه تغيير كابل مسي به فيبر نوري در مجتمع‌هاي مسكوني و تجاري نيز در آينده نزديك كاهش خواهد يافت.

  • با حذف فروش حجمي اين طرح سرنوشت تعرفه‌هاي اينترنت فيبر نوري چگونه خواهد شد؟

با توجه به اينكه اكنون ما پهناي باند را از شركت زير ساخت دريافت و آن را توزيع مي‌كنيم، حتما تصميمي كه وزارتخانه مي‌گيرد بر اين مبنا خواهد بود. نكته ديگر آن است كه با توسعه شبكه ملي اطلاعات انتظار مي‌رود كه بخش عمده مصرف اينترنت، اينترنت داخلي باشد و آن موقع با توجه به تعاملات بين شركت زيرساخت، اپراتورها و شركت‌هاي پپ هزينه تمام‌شده كاهش يافته و ارائه خدمات نيز براي اپراتورها به صرفه خواهد بود. در نهايت به هر روشي كه وزارت ارتباطات تصميم بگيرد ما نيز در تعامل با كاربران آن را تغيير مي‌دهيم اكنون مدلي را براي تعيين تعرفه ارائه خدمات بر مبناي سرعت به‌صورت آزمايشي در قم و مازندران اجرا مي‌كنيم كه به مشتركان مكالمه رايگان و پهناي باند داخلي و بين‌المللي با تعرفه 22هزار توماني ارائه مي‌دهيم. هنوز حذف حجم در تعيين تعرفه اينترنت اجرايي نشده است اما آمادگي براي تغيير مبناي تعرفه از حجم به سرعت را داريم.

  • برخي شركت‌ها اينترنت بي‌سيم بدون استفاده از شبكه تلفن ثابت را ارائه مي‌دهند، فعاليت اين شركت‌ها قانوني است؟

شركت‌هاي اينترنت داراي مجوز (اف‌سي‌پي‌ها) براي ارائه اين خدمات حتما قانوني عمل مي‌كنند و در غيراين صورت رگولاتوري با آنها برخورد مي‌كند. اين شركت‌ها براي ارائه خدمات خود تا يك جايي از شبكه كابل مسي(كافو) استفاده كرده و در ادامه با نصب تجهيزات اينترنت را به‌صورت بي‌سيم به چندين كاربر در يك مجتمع ارائه مي‌دهند.

کد خبر 385203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha