مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

وزیر بهداشت در همایش روز جهانی غذا که با شعار «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» برگزار شد از اهداف وزارت بهداشت تا سال ۲۰۱۸ در حوزه امنیت غذایی، همچنین حذف پالم از لبنیات،‌کاهش نمک نان و سلامت برنج و غلاتی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شوند، خبر داد.

موادغذایی

موضوع غذا و ايمني آن از مهم‌ترين مسائل مورد بحث در دنياي امروز است. در تمام كشورها، امنيت غذايي يا به‌عبارتي تهيه غذاي كافي و سالم، امري استراتژيك است كه عوامل و تشكيلات گوناگوني در آن دخيل هستند. در كشور ما نيز دسترسي به غذاي سالم، نظارت بر توليد آن از نظر ويژگي‌هاي فيزيكي، شيميايي و خواص تغذيه‌اي و هماهنگي بين واحدهاي توليدي و نظارتي، اهدافي هستند كه وزارت بهداشت در راه رسيدن به آنها تلاش مي‌كنند تا بتوانند به مسئله امنيت غذا از مزرعه تا سفره، نظارت داشته باشند. دكتر سيدحسن هاشمي با بيان اينكه ما روي مواد غذايي‌اي كه از مبادي قانوني كشور وارد مي‌شوند، نظارت كامل داريم، گفت: بنابراين مردم بايد در اين زمينه مطمئن باشند و بدانند كه نظارت قوي روي فرآورده‌هاي غذايي وجود دارد و به شايعات گوش نكنند.

  • پالم از لبنيات و مواد لبني حذف شد

وزير بهداشت با بيان اينكه ما درباره روغن پالم حرف زديم و عمل كرديم، گفت: با اقداماتي كه انجام شد روغن پالم از لبنيات و مواد لبني حذف شد. البته برخي به غلط در جامعه تبليغ كردند كه پالم سرطان‌زا و مضر است، اما اين در حالي است كه مصرف زياد آن مضر است و در توليد بستني، شكلات و... لازم است كه از آن استفاده شود. به هر حال وزارت بهداشت توانست ميزان واردات پالم را از ۷۵۰ هزار تن به كمتر از ۴۰۰ هزار تن كاهش دهد و در عين حال موفق شديم تعرفه پالم را هم افزايش دهيم تا مصرف آن كنترل شود.

هاشمي گفت: وزارت بهداشت ثابت كرده در مورد سلامت مردم طبق وظيفه قانوني، بدون رودربايستي عمل مي‌كند و اهل مسامحه نيست اما مواردي هست كه قاچاق در بازار پيدا مي‌شود و آنها از ديد ما و از حوزه مسئوليت ما خارج است؛ اگرچه مطالبه‌گري ما بايد مداوم باشد، اما بايد از ساير دستگاه‌ها بخواهيم كه اين موضوع را كنترل كنند. خوشبختانه در طول يك سال گذشته مجمع ملي سلامت با حضور رئيس‌جمهور ايجاد شد و آيين‌نامه آن را تدوين كرديم و بنا شد تا اين مجمع در همه استان‌هاي كشور با حضور استانداران برگزار شود و نظارت بر بهداشت حرفه‌اي، بهداشت محيط و توجه به غذاي مردم اعم از خرده‌فروشي تا مراكز توزيع غذا را برعهده داشته باشد. همچنين شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي با حضور ۹ عضو كابينه و با رياست رئيس‌جمهور تشكيل شد كه تصميمات خوبي در حوزه نمك و روغن گرفته است. هاشمي با بيان اينكه هر چند توانستيم ۱۰ درصد از ميزان مصرف نمك را كاهش دهيم اما هنوز مشكلاتي در اين حوزه داريم، گفت: مصرف نمك در ايران، بيش از دو برابر ميزان مصرف نمك در كشورهاي پيشرفته و استانداردهاي سازمان جهاني بهداشت است. همچنين مردم ايران به‌طور متوسط روزانه ۸۵ گرم شكر مصرف مي‌كنند و مصرف آن حداقل بايد ۲۵ درصد كاهش يابد. همچنين ميزان قند موجود در فرآورده‌هاي غذايي و نوشيدني‌هاي خوراكي بايد ۱۲درصد كاهش يابد. در حوزه مصرف روغن نيز شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي تصميم گرفته تا اسيد چرب روغن‌ها را به صفر برساند كه به‌نظر من اين كار شدني است.

  • ارائه راهكار براي كاهش نمك نان

وزير بهداشت در ادامه با اشاره به موضوع غني‌سازي‌ آرد گفت: نانواها شاكي هستند و مي‌گويند آرد ايراني كه در اختيارشان قرار مي‌گيرد، چسبندگي لازم را ندارد و مي‌گويند حتما بايد اين گندم با گندم وارداتي مخلوط شود تا بتوانيم آن را استفاده كنيم و نمك بيشتري هم به آن نزنيم. از طرفي نرخ جهاني گندم ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان است؛ درحالي‌كه ما گندم را با قيمت بيش از ۱۰۰۰ تومان مي‌خريم؛ يعني علاوه بر پرداخت اين مابه‌التفاوت، نانوا هم مجبور است نمك بيشتري به خميرش اضافه كند كه اين موضوع باعث آسيب ديدن سلامت مردم مي‌شود و در حوزه سلامت هم بايد هزينه جداگانه‌اي بپردازيم. وزير با اشاره به اينكه نمك نان ايراني 3 برابر استاندارد است،گفت: البته درست است كه ما در حوزه گندم خودكفا شده‌ايم، اما مي‌توان قسمتي از گندم توليد داخل را صادر كرد و گندمي را كه مورد نظر نانواهاست خريداري كنيم. البته غني‌سازي‌ آرد با برخي از افزودني‌ها همچنان ادامه دارد. در عين حال سازمان غذا و دارو براي بيماران متابوليك نيز كارهاي خوبي انجام داده كه از آنها تشكر مي‌كنم.

وي با اشاره به تهيه ليستي از كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت گفت: بايد توجه كرد كه سازوكار مجلس شوراي اسلامي براي وضع عوارض بر كالاهاي آسيب‌رسان سلامت، مناسب نيست و تركيب آن به نفع اقتصادي‌هاست و به حوزه سلامت، اجازه كار نمي‌دهند. اين در حالي است كه اگر پيشگيري در اين حوزه انجام شود، تأثير بسيار زيادي دارد و علاوه بر پيشگيري از بيماري‌ها، درآمد دولت هم از اين طريق افزايش مي‌يابد.

  • امنيت غذا رصد مي‌شود

نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملي استاندارد ايران: حدود 3هزار استاندارد مواد غذايي مورد تجديد‌نظر قرار گرفته‌اند. با اين تجديد‌نظر استانداردها بار ديگر به‌روز‌رساني شده و امنيت غذايي مردم بيشتر مورد رصد قرار مي‌گيرد. همچنين بعد از ابلاغ سياست‌هاي اجرايي سلامت و همچنين مصوبه عالي سلامت از طرف رئيس‌جمهور كاهش مصرف قند، شكر و بهينه‌سازي‌ مصرف روغن داشتيم و توانستيم در استانداردهاي مواد غذايي نظير نوشابه، مربا و روغن‌ها تجديد‌نظر كنيم. همچنين درباره واردات برنج‌هاي آلوده كه نظارت سازمان ملي استاندارد به چه نحوي است بايد گفت در زمينه برنج‌هاي وارداتي كه به كشور آمده بودند هم سازمان ملي استاندارد و هم وزارت بهداشت از سالم بودن اين اقلام مطمئن و مورد تأييدمان بودند و در بدو ورود به كشور مشكلي نداشتند اما متأسفانه انبار‌كردن ناصحيح، برخي از آلاينده‌ها را به آنها اضافه كرده و همين موضوع باعث آلوده شدن آنها شد. موضوع واردات و توليد محصولات تراريخته در سطح دولت و مجلس در دست بررسي است و هر آنچه به‌عنوان وظيفه نظارتي بر عهده ما گذاشته شود را انجام مي‌دهيم و تابع تصميمات دولت هستيم. متأسفانه محصولات تراريخته (GMO) بدون ارزيابي ريسك به كشور وارد مي‌شوند و براي اين محصولات بايد مديريت ريسك، قابليت رديابي، نشانه‌گذاري و آگاهي‌رساني انجام شود.

کد خبر 385214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha