مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

دولت نوسازی بافت‌های فرسوده را با جدیت دنبال می‌کند اما به‌رغم مصوبه دولت مبنی بر اعطای سالانه ۳۰۰هزار وام به ساکنان بافت‌های فرسوده با محوریت تولید مسکن، طی ۴سال گذشته تنها حدود ۳۸هزار وام اعطا شده ‌است به‌طوری که در تهران قریب به ۶هزار نفر بیشتر از یک‌سال است که در صف بانک‌های عامل برای اخذ وام نوسازی منتظر مانده‌اند.

به گزارش همشهري، اين سخنان عبادالله فتح‌اللهي، مديرعامل سازمان نوسازي بافت‌هاي فرسوده تهران است. وي كه در هفدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسكن سخن مي‌گفت، افزود: ارائه نقدها و ديدگاه‌هاي متنوع و متفاوت در حوزه نوسازي بافت‌هاي فرسوده يك سرمايه مهم است. سازمان نوسازي از نقدها استقبال مي‌كند، چراكه فلسفه وجودي اين سازمان در ابتدا نوسازي فكر و انديشه و سپس نوسازي برنامه، طرح، اقدام و پروژه است. فتح‌اللهي با بيان اينكه تلفيق بهينه راهكارهاي اجرايي نشأت گرفته از ديدگاه‌هاي مختلف، يكي از مهم‌ترين هنرهاي مديران اجرايي است، يادآور شد: در شهر تهران 149محله فرسوده وجود دارد كه هر كدام ويژگي‌هاي فرهنگي، اجتماعي، قومي، اقتصادي و... متفاوت و خاص خود را دارند و روش‌هاي اقدام متفاوتي را در حوزه اجرا به ما ديكته مي‌كنند، لذا ضروري است در عين حفظ وحدت رويه عمومي، تكثر در روش‌هاي اجرايي را بتوان به نحو شايسته حين اقدام عملياتي كرد.

مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به مسئوليت 32دستگاه اجرايي در حوزه نوسازي خاطرنشان كرد: يكي از اقدامات قابل تقدير در دولت فعلي، راه‌اندازي ستاد بازآفريني بود كه مي‌توان آن را گامي مؤثر براي دستيابي به مديريت هماهنگ چندبعدي و پيچيده بازآفريني در محله‌هاي هدف دانست. وي در اين‌باره متذكر شد: هنوز به بخشنامه، دستورالعمل يا شيوه‌نامه مدوني كه وزارتخانه‌هاي عضو اين ستاد به‌منظور راهبري و راهنمايي به دستگاه‌هاي زيرمجموعه خود ابلاغ كرده باشند، دسترسي پيدا نكرده‌ايم اما اميدوار هستيم اين روش صحيح اقدام در حوزه نوسازي بافت‌هاي فرسوده هرچه سريع‌تر سير تكاملي خود را بپيمايد. فتح‌اللهي گفت: وقتي در محله‌اي توليد مسكن مي‌كنيم، آن محله به لحاظ سرانه‌هاي خدماتي فقيرتر از قبل مي‌شود، مسئوليت مرتفع‌كردن فقر سرانه‌هاي خدماتي در بافت‌هاي فرسوده با چه‌كسي است؟ آيا اين كمبود را نيز ساكنان بايد جبران كنند درحالي‌كه اين افراد خود نيازمند حمايت و توجه ويژه هستند!

دبير ستاد بازآفريني كلانشهر تهران با اشاره به تجربيات نوسازي در محله‌هاي خوب‌بخت، مينابي و اتابك در منطقه15 يادآور شد: سازمان نوسازي با رويكرد محله‌محور در نوسازي اين محله‌ها ورود پيدا كرد اما زماني كه فضاي فرهنگي، آموزشي، فضاي سبز، فضاي درماني، خدماتي و... بايد ساخته مي‌شد، هيچ‌كدام از نهادهاي مسئول پاي كار نيامدند و خروجي كليه زحمات كشيده شده در راستاي نوسازي محله، منجر به تراكم بالاي جمعيت، فقر سرانه‌هاي خدماتي و نارضايتي ساكنان شد. وي در اين‌باره افزود: ما بنا بر مصوبات دولت، دفاتر خدمات نوسازي را به‌منظور راهنمايي متقاضيان نوسازي در محله‌هاي فرسوده توجيه مي‌كنيم و آنها نيز به تبع اقدام به ارائه مشاوره، توجيه و آگاه‌سازي‌ ساكنان نسبت به مصوبات نوسازي مي‌كنند اما همين الان در تهران قريب به 6هزار نفر بيشتر از يك سال است كه در صف بانك‌هاي عامل براي اخذ وام نوسازي منتظر مانده‌اند.

کد خبر 385222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha