همشهری آنلاین: ماجرای بدهی دولت به شهرداری تهران، تعطیلی نشریات موسسه همشهری، مانع شدن رییس قبلی شورای شهر از بررسی هزینه‌های فاقد سند، بی‌اخلاقی در افشاگری‌های اخیر، آخرین وضعیت املاک نجومی از مهمترین سوالاتی بود که شهردار تهران در اولین نشست خبری خود به آنها پاسخ داد.

به گزارش مهر، اولین سوال از محمد علي نجفي درخصوص حل ترافیک آزار دهنده شهر تهران و اخذ عوارض سوخت به عنوان سیاست کاهش دهنده خودرو محوری در پایتخت بود و اینکه آیا قصد ندارند هزینه های استفاده از خودرو شخصی را افزایش دهند؟ که نجفی در پاسخ به این پرسش گفت در نظرسنجی ها ترافیک به عنوان اولین و دومین مشکل اساسی تهران مطرح شده که ۴ راهکار اساسی دارد.

وی ادامه داد: توسعه حمل و نقل عمومی باید به صورت شبکه‌ای باشد و حمل و نقل عمومی باید به صورت شبکه ای در دسترس شهروندان قرار گیرد.

  • طرح هزينه‌بر كردن استفاده از خودروهاي شخصي

شهردار تهران همچنین کاهش سفرهای درون شهری با هوشمندسازی سیستم‌های خدماتی را از دیگر راه های کاهش ترافیک دانست و گفت: باید حضور در ادارات را با توسعه هوشمندسازی کاهش دهیم که در این رابطه اقداماتی در دولت انجام شده است.

نجفی گرانتر شدن استفاده از حمل و نقل شخصی را از دیگر راهکارهای کاهش ترافیک پایتخت دانست و گفت: در بسیاری از شهرها استفاده از بزرگراه ها همراه با هزینه هایی است. متاسفانه در تهران بزرگراه ها پرترافیک‌تر از معابر کندرو است. امیدواریم مراجع بالادستی مانند شورا و مجلس از این طرح که هزینه‌بر بودن استفاده از خودروی شخصی که در ساعات پیک است، حمایت کنند.

وی یکی دیگر از راهکارهای حل ترافیک را نگاه علمی‌تر به موضوع ترافیک دانست و افزود: بعضی از اصلاحات هندسی در شهر می‌تواند بخش زیادی از ترافیک را کاهش دهد. با پلیس راهور و مراجع علمی و دانشگاهی در خصوص برنامه های اصلاح هندسی شهر برای معابر پرترافیک از جمله میادین و برخی معابر رایزنی هایی انجام داده ایم.

  • طرح جديد احياي بافت‌هاي فرسوده 

نجفی در پاسخ به سوالی درباره بافت فرسوده و اینکه در ۱۰ -۱۲ سال گذشته در زمینه بافت فرسوده موفق نبوده ایم، گفت: بافت فرسوده از بزرگترین مشکلات نظام است. در گذشته هم سیاست هایی که توسط دولت و شهرداری دنبال شد، موفق نبوده است.

وی افزود: لذا معضلات، باقی مانده و از نظر کمیت نتوانستم اهدافمان را پیگیری کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه نیاز به برنامه جدید داریم، اظهار داشت: طرح جدیدی را با وزارت مسکن و شهرسازی تهیه کرده که امیدواریم تا آخر هفته تکمیل شود. ضمن اینکه رئیس جمهور نیز در این مورد پیگیری جدی دارد.

نجفی با اشاره به طرح جدید تصریح کرد: اساس این طرح توجه به توانایی‌های بخش خصوصی و سیستم دینامیک است. توضیحات بیشتر آن نیز پس از ارائه گزارش به رئیس جمهور ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به تغییر نظام در بافت فرسوده گفت: نگاه ما به بافت فرسوده اجتماعی و فرهنگی است. یعنی معتقدیم یکی از دارایی‌های فرهنگی و اجتماعی ما بافت فرسوده است. لذا سیاست ما این است که هرجا بافت فرسوده وجود دارد تخریب کنیم و ساختمان جدید بسازیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: می‌شود در بخشی از بافت فرسوده با ایجاد اصلاحات و تغییرات آن بافت را احیاء کرد. به عنوان مثال به جای اینکه شهر آفتاب در خارج از تهران باشد، نمایشگاه فرهنگی با امکان گشت و گذار و کتابخانه در این بافت فراهم شود.

  • بدهي‌هاي شهرداري محل مناقشه حقوقي بين ما و دولت

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر بدهی‌های دولت و شهرداری و اینکه گفته می‌شود میزان بدهی‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان است اما نجفی بدهی‌ها را نادیده می‌گیرد گفت: نقل قولی از من شده که گفته ام دولت به شهرداری بدهی ندارد این درست نیست و آن را تکذیب می‌کنم. گفتم باید حساب و کتاب دقیق شود.

وی افزود: ابتدا درباره مسائل مربوط به سال ۹۶ صحبت می‌کنم. در بودجه سال ۹۶، ردیف‌هایی متعلق به شهرداری است و باید به شهرداری پرداخت شود و در طول ۶ ماه اول تقریبا هیچ اعتباری پرداخت نشده است.

شهردار تهران گفت: با کرباسیان و نوبخت جلساتی داشتیم و قولی گرفتیم که سهم شهرداری در سال ۹۶ به طور کامل پرداخت شود.

نجفی با اشاره به جرایم رانندگی اظهار داشت: یکی از این ردیف‌ها، جرایم رانندگی است که طبق قانون ۶۰ درصد آن متعلق به شهردار تهران است. در ۵ ماهه اول سال، ۸۰ میلیارد تومان جریمه به خزانه واریز شده که ۶۰ درصد آن متعلق به شهرداری است و قول برای پرداخت داده می‌شود.

وی تأکید کرد: برای قبل از سال ۹۶، شهرداری ادعاهایی دارد و بالعکس دولت هم مطالبی را مطرح می‌کند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: دولت بخشی از ادعاهای شهرداری را قبول ندارد. در اینجا یک بحث حقوقی است که در حال پیگیری است.

نجفی تصریح کرد: در بحث قوانین بودجه، ردیف‌هایی وجود دارد که دولت مجاز به کمک است. دولت این ردیف‌ها را پرداخت نکرده است. حالا شهرداری می‌گوید دولت ردیف‌های مجاز را پرداخت نکرده و الان باید بدهد. در حالی که در قوانین بودجه، ردیف‌های بودجه یک ساله است و وقتی پرداخت نشد نمی‌شود در سال بعد پرداخت کرد.

شهردار تهران افزود: موارد اختلافی زیاد است و ساده نیست. بحث‌های حقوقی که کمیته‌ای تشکیل شده که تمام این موارد در آن بررسی شود.

  • چهار نشریه از مجلات گروه همشهری تعطيل شد

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری در مورد گروه مجلات همشهری گفت: بخش زیادی از فعالان رسانه‌های مکتوب، اعتراض‌هایی داشتند در خصوص انتشار آنها. چون شرایط غیررقابتی ایجاد می‌کردند.

وی افزود: در بررسی‌های ما مشخص شد تعدادی از این مجلات زیر ۲۰ درصد مورد استفاده قرار می‌گیرند و ۸۰ درصد بازگشت دارند. در حالی که برای آنها یارانه‌های فراوان توسط شهرداری پرداخت می‌شد.

نجفی تصریح کرد: در حال حاضر تنها چهار عنوان از مجلات که زیر ۲۰ درصد استفاده می‌شدند، تعطیل شدند و من معتقدم بیش از این تعداد مجلات باید تعطیل شود.

  • چمران اجازه بررسي هزينه‌هاي فاقد را نمي‌داد

نجفی در پاسخ به پرسشی که آیا به شما توصیه شده در خصوص مدیریت گذشته شهردار تهران سخنی به میان نیاورید و اینکه آیا موضوع هزینه های فاقد در شهرداری را پیگیری می کنید، گفت: سال ۸۶ که به شورای شهر رفتیم، عملکرد دوران شهردار قبلی را از سال ۸۲ تا ۸۶ مورد بررسی قرار دادیم و زمانی که به موارد تخلف جدی برخورد کردیم، به آن موضوعات پرداختیم.

وی ادامه داد: هزینه‌های فاقد به هزینه‌هایی گفته می‌شود که در بودجه پیش بینی نشده، اما هزینه می‌شود. بخشی از آن قابل دفاع است و بخشی از آن قابل دفاع نبود و مشخص نبود در کجا هزینه شده است که به گمانم در آن زمان حدود ۳۲ میلیارد تومان بود.

شهردار تهران افزود: تا پایان دوره شش ساله، رئیس شورا اجازه این موضوع را به ما نداد و ما نیز در اقلیت بودیم و امکان طرح این موضوع در دستور کار شورا نبود.

  • از طرف هیچ مرجعی برای من شرطی تبیین نشد

نجفی تاکید کرد: از طرف هیچ مرجعی برای من شرطی تبیین نشد، نه شورای شهر، نه وزارت اطلاعات و نه هیچ مرجع دیگری، زیرا آن را نمی‌‌پذیرفتم چون صراحتا اعلام کرده بودم داوطلب شهردار شدن نیستم و مدیریت شهری اگر نیازی به بنده دارد و فکر می‌کند کسی به خوبی من شهرداری را اداره نمی‌کند حاضر به پذیرفتن این سمت هستم. وقتی کسی داوطلب کرسی نباشد، شرطی را نیز برای ورود قبول نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ۱۲ سال مدیریت در یک شهر مطمئنا بدون اشکال نخواهد بود و اگر ما به اشکالات جدی برسیم که قابل دفاع نباشد، آن را مطرح می‌کنیم. همان طور که نهادهای امنیتی و قضایی به موضوع عملکرد یکی از معاونان شهردار ورود کرده و بر روی آن حساس شدند و امیدواریم هر وقت به نتیجه رسیدند نتایج آن را اعلام کنند.

شهردار تهران تاکید کرد: هر جا حقوق مردم پایمال شود نتایج آن را عمومی اعلام خواهم کرد.

وی با بیان اینکه دیروز نیز جلسه ای محرمانه با مقامات قضایی و امنیتی داشتیم که چون محرمانه است نمی‌توانم آن را بیان کنم، گفت: در این موضوع برخی از موارد مطرح شده و اعلام شده منابع و منافع شهروندان که ناحق به دیگران منتقل شده باید بازگردد.

  • بسیاری از افشاگری‌های انجام شده اخلاقی نیست

نجفی اعلام کرد: بسیاری از افشاگری های انجام شده اخلاقی نیست و تنها چهره افراد را مخدوش می‌کند.

وی با بیان اینکه شایعاتی که در مورد من است همه آنها که مثبت است درست است، اما آنها که منفی است شاید ۱۰ درصدش درست باشد، گفت: نباید بر اساس شایعات در خصوص افراد قضاوت کنیم.

  • توضیح شهردار درباره املاک نجومی

نجفی در پاسخ به سوالی درباره املاک نجومی، نتایج آن و اینکه او نقشی در افشای این پرونده داشته، گفت: آقای قالیباف در مناظرات اسمی از من برد که نجفی در افشای املاک نجومی نقش داشته است، من بعدها توضیحاتی به ایشان دادم که قالیباف قانع شد.

وی توضیح داد: در تابستان سال ۹۵ با جمعی از دوستان اصلاح طلب که برخی از آنها عضو شورای شهر بودند درباره انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر برای سال ۹۶ جلسه‌ای داشتیم در آن جلسه یکی از اعضای شورای شهر گزارشی درباره املاک نجومی داد و نامه ای به من ارائه شد.

نجفی افزود: من دیدم مخاطب نامه مدیرکل حوزه ریاست شهردار تهران است و از او توضیح خواسته شده بود. من در همان جلسه اعلام کردم به نظرم چون نامه گزارش نهایی نیست و تنها طرح سوال است نباید آن را افشا کنیم. من آن نامه را به احدالناسی ندادم جز دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد ریاست جمهوری اما آن روز برادرمان در شورای شهر نامه را به یاشار سلطانی ارائه داد.

وی افزود: در مورد املاک نجومی ظاهرا قالیباف مشاور خاصی را برای پیگیری و ارتباط با دستگاه قضایی معرفی کرد اما این شخص با ما همکاری نکرده است.

وی گفت: چند روز پیش عنوان شد نماینده شهردار با دستگاه قضا ارتباط داشته لذا ما نامه‌ای نوشتیم و اعلام کردیم ایشان نماینده ما نیست.

نجفی با بیان اینکه هنوز بحث املاک نجومی مبهم است، گفت: دلایل ابهام به دلیل همکاری نکردن نماینده آقای قالیباف است به همین دلیل نتوانستیم اطلاعات دقیق دربیاوریم. در حال حاضر کمیته سه نفره ای تشکیل دادیم تا به طور کلی و شفاف به موضوع واگذاری‌ها بپردازد به ویژه املاک نجومی.

نجفی تاکید کرد: این واگذاری ها تنها از طریق سازمان املاک شهرداری نبوده و بخش های دیگری هم دخیل بوده اند که به زودی درباره آنها توضیح خواهیم داد.

  • براي جذب مديران حرفه‌اي فراخوان داخلي مي‌دهيم

شهردار تهران در خصوص اینکه این روزها به دلیل انتصاباتی که دارد مورد انتقاد و هجمه اعضای شورا قرار گرفته است، گفت: مورد هجمه قرار نگرفته ام و برخی اعضای شورا در این خصوص طرح سوال کرده اند و در رسانه‌ها به گونه ای منعکس شد که منطبق با واقعیت نبود.

وي ادامه داد: در خصوص دفتر امور شوراها که زیرمجموعه معاونت برنامه ریزی شهرداری است درخواست کردم اعضای شورا که مستقیما با این فرد کار می‌کنند، فردی را معرفی کنند. سه هفته زمان برد که این فرد انتخاب شود و این موضوع طبیعی است زیرا ۲۱ نفر با نگاه های متفاوت وجود دارند بنابراین من هجمه‌ای نمی‌بینیم و تاکنون انتقادهایی را که می‌توانستم جواب دادم.

نجفی با بیان اینکه نیروهای انسانی شهرداری از اصلی‌ترین سرمایه‌های شهرداری هستند، گفت: بارها مورد انتقاد کارکنان شهرداری بوده ایم که چرا ارتقای شغلی ندارند و نباید چنین احساسی وجود داشته باشد بنابراین طرحی را تدوین کرده‌ایم که مدیران شهری به سه قسمت تقسیم می شوند. مدیران عالی، مدیران راهبردی و مدیران حرفه ای که در حوزه مدیران حرفه ای فراخوان خواهیم داد و هر کس احساس می‌کند شایستگی این پست را دارد می‌تواند آن را اعلام کند که از ۸۰۰ مدیر شهری تنها صد نفر جزو مدیران راهبردی و اصلی هستند و بقیه را مدیران تخصصی تشکیل می‌دهند.

  • عموم شهروندان از زندگي در تهران لذت نمي‌برند

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر مناسب سازی محیط شهری برای ناتوانان به ویژه نابینایان گفت: بارها از بی قوارگی شهر تهران به ویژه برای اکثر شهروندان سخن گفتم. یعنی تاکید کردم عموم شهروندان از زندگی در تهران لذت نمی برند.

وی گفت: یکی از موارد بی توجهی در طراحی‌ها مربوط به افرادی است که از ناتوانایی‌های خاص رنج می‌برند و شهر تهران متاسفانه اصلا مناسب آنها نیست و ما از این بابت شرمنده آنها هستیم.

نجفی با بیان اینکه تغییر طراحی شهری زمان بر است، گفت: سه نفر که هر سه آنها در گروه معلولان جای می‌گیرند برای مشاوره در امور مناسب سازی تهران به من معرفی شدند که انشاالله به زودی یکی از آنها به این مسئولیت منصوب می‌شود و وظیفه اصلی او این خواهد بود که نگاه به مسائل و مشکلات و اصلاح محدودیت‌ها را گزارش دهد.

  • برخی از املاك واگذاري را نمي‌توانيم پس بگيريم

نجفی در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی واگذاری های غیرقانونی گفت: اگر بخواهم مثالی بزنم یکی از واگذاری ها در خیابان پاسداران را مطرح می کنم که عنوان شد در یکی از بوستان‌ها برج ساخته می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: البته پس از بررسی‌ها مشخص شد آنجا بوستان نبوده بلکه زمین خالی بوده که شهرداری در قبال بدهی به پیمانکار و دریافت پول آن زمین را فروخته، ضمن آنکه روی آن تراکم هم داده است.

وی اظهار کرد: در مقابل کار انجام شده ما چه می‌توانیم بکنیم؟ مواردی از این دست زیاد است و امیدواریم دیگر چنین مسائلی تکرار نشود.

  • شهرداری تهران ۴برابر ظرفیت نیرو دارد

شهردار تهران در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه شهرداری بیش از ۶۸ هزار نیرو دارد که به گفته یکی از اعضای شورای شهر تعداد تقریبی نیروها ۱۲۵ هزار نفر است، این در حالی است که ۱۶ هزار پست سازمانی در شهرداری داریم و شما نیز قصد تعدیل ندارید، با این نیروهای مازاد چه باید کرد؟ گفت: بر اساس آخرین گزارش معاونت توسعه منابع انسانی که به زودی در اختیار نشریات قرار می‌گیرد، تعداد نیروهای ما ۶۸ هزار و ۱۳۶ نفر است.

وی با بیان اینکه ریشه اختلافات کجاست، گفت: برخی سازمان‌ها را در محاسبات و آمار نمی‌آورند، مثلا بهشت زهرا حدود ۳۰۰ پرسنل دارد که در آمارها نیامده یا سازمان ورزش بیش از ۳۰۰ نفر را از طریق شرکت هادیان شهر استخدام کرده که در آمارهای قبلی نیامده است.

نجفی افزود: اما عدد ۱۲۵ هزار نفری که یکی از اعضای شورای شهر گفته مربوط به کسانی است که با پیمانکاران شهرداری قرارداد دارند و در واقع شهرداری حقوق آنها را می‌پردازد. افرادی مانند کارگران شهرداری و مسئولان نظافت شهری، اگر آنها را نیز به حساب بیاوریم، عدد ما به همان ۱۲۵ هزار نفر می‌رسد، اما واقعیت این است که اینها پرسنل نیستند.

وی با اشاره به نیروهای شهرداری تهران گفت: شهرداری‌های مشابه حدود ۱۵ هزار نفر نیرو دارند و هیچ شهرداری در دنیا به اندازه تهران نیرو ندارد.

نجفی با بیان اینکه ما به نیروهای انسانی‌مان به عنوان سرمایه نگاه می‌کنیم و قصد تعدیل و اخراج نداریم، گفت: البته نیروهایی که سلیقه ای، فرمایشی یا بی منطق جذب شده باشند کنار گذاشته می‌شوند.

وی تاکید کرد: بخشی از نیروها هم در واگذاری‌های پروژه‌ها به بخش خصوصی ممکن است همراه با پروژه به دستگاه‌های خصوصی منتقل شوند.

  • بدهی‌های جدید به صورت معجزه آسا کشف می‌شود

شهردار تهران در پاسخ به سوال ديگري در مورد مبلغ دقیق بدهی ها و آخرین روند واگذاری مجموعه شهر آفتاب و شهروند گفت: ۳۰ هزار میلیارد عددی است که اگر تا یک ماه آینده بیشتر نشود، رقم بدهی شهرداری معلوم می‌شود، اما متاسفانه بدهی‌های جدید به صورت معجزه آسا کشف می‌شود.

وی درباره ریز این بدهی ها ادامه داد: ۱۸ هزار میلیارد مربوط به بانکهاست، هشت تا ۹ هزار میلیارد بدهی مربوط به پیمانکارانی است که طلبکارند و ۳ هزار میلیارد بدهی متفرقه داریم.

وی درباره واگذاری شهر آفتاب و شهروند به یک بانک خصوصی گفت: این پروژه از دوره قبلی مدیریت شهری مطرح شده، اما بر روی قیمت به توافق نرسیدند، شورای شهر پیشین هم ورود کرده، اما در نهایت واگذاری انجام نشده است.

  • از همكاري با قرارگاه ثارالله راضي هستيم

وی افزود: در برخی خبرها آمده که یکی از مدیرانی که در زمان قالیباف، سازمانش را تعطیل کرده تا کارمندان به استقبال قالیباف در ستاد انتخابات کشور بروند، قرار است شهردار شود اما اعلام می‌کنم به هیچ عنوان این فرد گزینه ما نبوده است.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری شهرداری تهران با قرارگاه‌های سپاه، گفت: همکاری ما با سپاه با قرارگاه ثارالله بوده و ما با همکاری با شرکت‌های این قرارگاه راضی هستیم و همین الان نیز این قرارگاه طلب‌های زیادی از ما دارد و پروژه‌ها را به خوبی پیش می‌برد. پس همکاری با این قرارگاه ادامه خواهد داشت اما در قالب رقابت سالم و شفاف.

نجفی افزود: به جای اینکه پروژه‌ها به طور انحصاری واگذار شوند، مایل هستیم پروژه‌ها در مناقصه‌ها و مزایده‌ها، عمومی و شفاف واگذار شود.معاون جدید فنی و عمرانی را ظرف چند روز آینده معرفی می‌کنم.
  • معرفي معاون عمراني در چند روز آينده
نجفی همچنین درخصوص پروژه‌های عمرانی و اولویت‌های پایتخت با بیان اینکه معاون جدید فنی و عمرانی را ظرف چند روز آینده معرفی می‌کنم، گفت: شهری مثل تهران را نمی‌توان بدون پروژه‌های عمرانی پیش برد و باید از طریق پروژه‌های عمرانی ساختارها را فراهم کرد، اما باید اعلام کنم که نگاه به پروژه‌های عمرانی شهر بیشتر سیویل بوده، به عنوان مثال به پل گرانقیمت صدر نگاه می‌کنید، فارغ از عدم حس رضایت و اینکه چقدر این پروژه هزینه داشته، جای سوال است که چه تاثیری در بهبود جریان ترافیک دارد و باید اعلام کنم که در دوره مدیریت جدید، حجم پروژه‌های عمرانی به مانند قبل نیست و پروژه‌هایی که در ارتقای نقش اجرای زندگی و کیفیت مردم نقش دارند، انتخاب می‌شوند و نگاه اولویت‌داری به پروژه‌ها داریم.

نجفی خاطرنشان کرد: درباره بلند مرتبه سازی درخواست کردیم کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرداری وارد عمل شوند و ضوابط بلند مرتبه سازی را یکبار برای همیشه تصویب کنند. امیدواریم تا پایان سال این ضوابط و مناطقی که در آن بلندمرتبه سازی به معنی ساخت و ساز بالای ۱۲ طبقه تعیین خواهد شد مشخص شود.
  • تغيير در سازمان فرهنگي و معاونت اجتماعي شهرداري

وی گفت: در بخش فرهنگی معتقدم سه سیستم مدیریت باید اعمال کنیم. یکی مدیریت منابع و استفاده از منابع پایدار است، در کنار آن مدیریت هزینه است که به نظرم وجود نداشته است و هزینه های زیاد غیرقابل دفاع در فعالیت شهرداری به چشم می خورد. مدیریت کنترل نیز در بخش هزینه و منابع باید وجود داشته باشد. کنترل به این معنی است که اگر سیستم نظارتی با خطا مواجه شد، آن را قطع کند و جلویش را بگیرد.

شهردار پایتخت گفت: ما هر سه را طراحی خواهیم کرد. قبول دارم در بخش فرهنگی هزینه هایی انجام می شود که هیچ فایده ای ندارد و راندمانی برای شهر و شهرداری نداشته است. معتقدم علی رغم اینکه کارهای خوب فرهنگی انجام شده است اما بخش عمده ای از کارها غیر ضروری و با بهره بروی پائین بوده است امیدواریم بخشی از این را در بودجه ۹۷ سامان دهیم.

درباره سازمان فرهنگی و هنری شهرداری و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی باید تغییراتی از نظر سیاست ها و مدیریت ها انجام شود تا به سمت بهینه تری در استفاده از منابع فرهنگی شهرداری حرکت کنیم.

  • شهر آفتاب و شهروند هنوز برای شهرداری است

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه استخدام‌ها در شهرداری تهران و روند واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر و نحوه پرداخت بدهی شهرداری تهران به این بانک گفت: مجموعه شهر آفتاب و شهروند مقرر شده بود که در دوره مدیریت قبلی شهری در راستای اجرای پرداخت بدهی‌های شهرداری به بانک شهر واگذار شود که روی قیمت توافق نکرده بودند و نهایتا با ورود شورا در دوره قبل این واگذاری انجام نشده بود. لذا طلب شهرداری به این بانک به قوت خود باقی است و این دو مجموعه همچنان برای شهرداری تهران هستند و طرح‌های جدیدی برای این دو مجموعه داریم.

نجفی افزود: اگر بخواهیم این مجموعه را واگذار کنیم کل مجموعه را واگذار نخواهیم کرد و بخشی از سهام آنها را واگذار می‌کنیم. چند پروژه بزرگ دیگر وجود دارد که پیشنهاد کردیم بانک‌ها از جمله بانک شهر برای مشارکت در آنها ورود پیدا کند.

  • تعدادی از هولوگرام‌ها رد شده است

شهردار تهران درخصوص راستی‌آزمایی در برخی از موضوعات شهرداری تهران گفت: موضوعی همچون هولوگرام‌ها باید راستی‌آزمایی می‌شد لذا ما اعلام کردیم هرکسی که از قبل هولوگرام دریافت کرده است باید بیاید و هولوگرامش در این کمیته مورد بررسی قرار بگیرد. تاکنون 427 مراجعه وجود داشته که از این میان 200 مورد بررسی شده که تعدادی تایید و یا تعدادی رد شده‌اند.

نجفی تاکید کرد: در مهلت 100 روزه‌ای که توسط شورا به من داده شده است، کل وضعیت شهرداری پس از این 100 روز اعلام خواهد شد که در آن هنگام رسانه‌ها می‌توانند تناقضات را مورد بررسی قرار دهند.

  • تهران ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد

وی ادامه داد: 22 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه لازم برای امسال برای تکمیل پروژه‌ها نیاز است ولی این رقم نباید جزو بدهی‌های شهرداری تهران در نظر گرفته شود.

شهردار تهران در مورد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شهرداری گفت: شهرداری ظرف سال‌های گذشته از فاینانس در برخی موارد استفاده کرده است اما یکی از ضعف‌های سازمان مشارکت‌های شهرداری تهران همین عدم استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی است. بی‌تردید شهر تهران ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد که حتما می‌تواند برای سرمایه‌گذار خارجی نیز منفعت داشته باشد و همچنین ارزش افزوده نیز به همراه دارد. برای مثال استفاده از زباله شهر تهران در تولید برق می‌تواند برای سرمایه‌گذار خارجی بسیار مناسب باشد.

  • وضعيت خطرناك معتادان در تهران

نجفی درخصوص همکاری شهرداری تهران در مورد آسیب‌های اجتماعی به ویژه جمع‌آوری معتادان متجاهر گفت: یکی از مواردی که نه تنها شهرداری تهران بلکه کل کشور در آن خیلی موفق نبوده‌اند، موضوع مقابله با معتادان متجاهر و در مرحله بعد کنترل اعتیاد بوده است. شهرداری تهران مراکزی را برای این افراد و درمانشان در نظر گرفته و در مرحله بعد آموزش آنها را انجام داد، اما عدد نگران کننده‌ای وجود دارد که تنها 7 درصد از این افراد به اعتیاد بازنمی‌گردند. گفته می‌شود این عدد نرم جهانی است ولی من آن را قبول ندارم.

وی ادامه داد: کمیته مشترکی با حضور بهزیستی و وزارت کار تشکیل دادیم که یکی از موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفته است، بحث معتادان متجاهر است. اما در حال حاضر برنامه مشخصی در این خصوص نداریم، البته ظرف ماه‌های آخر مدیریت شهری گذشته برخی از مراکز به بخش خصوصی واگذار شده که این واگذاری در برخی موارد موفق و در برخی موارد ناموفق بوده و بیشتر به جنبه مالی آن توجه شده است، لذا باید ارزیابی مشخصی انجام دهیم و سیستم را برای این موضوع "ریست" کنیم.

  • پرداخت عوارض‌ها عادلانه نيست
شهردار تهران درخصوص گزارش مالی 6 ماهه شهرداری تهران نیز گفت: در حال حاضر بیش از 70 درصد بودجه شهرداری تهران از محل درآمدهای ناپایدار تامین می‌شود لذا باید در این باره فکری کنیم و درآمدهای پایداری تعیین کنیم. معتقدم فردی که آپارتمان 2.5 میلیاردی در شهر تهران دارد و ماهی یک میلیون تومان شارژ پرداخت می‌کند، عادلانه نیست که در سال تنها 123 هزار تومان عوارض پرداخت کند. یا فردی که ماشین 800 میلیونی سوار می‌شود یک ریال هم عوارض پرداخت نکند. البته درآمدهای پایدار زمان می‌برد تا به تصویب و اجرا برسد. همچنین این نوع درآمدها موجب نارضایتی و ناراحتی عده‌ای از شهروندان خواهد شد.
  • تراکم‌فروشی نخواهیم داشت

نجفی در پاسخ به سوالی در مورد تراکم‌فروشی در شهرداری تهران تاکید کرد: اگر کسی مدعی است ظرف این 50 روز حتی یک مورد تراکم‌فروشی و شهرفروشی وجود داشته است به ما اعلام کند تا ما آن را پیگیری و متخلفان را به صورت عمومی معرفی کنیم. بی‌تردید تراکم‌فروشی مدنظر ما نیست و این کار را انجام نخواهیم داد.

وی ادامه داد: زیرنظر معاونت شهرسازی شهرداری تهران و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی کمیته‌ای برای تجدیدنظر طرح تفصیلی تشکیل خواهیم داد و همچنین ضوابط بلندمرتبه‌سازی را نیز یک بار برای همیشه تا آخر امسال تصویب خواهیم کرد.

  • تخلف در استخدام 6 هزار نفر در شهرداري
شهردار تهران درخصوص تخلفات صورت گرفته و نحوه مقابله با آنها در شهرداری تهران گفت: اگر با تخلف غیرقابل گذشت مواجه شوم، هیچ درنگی در تغییر این افراد نخواهم داشت. همچنین موارد متعددی در معاونت مالی و اداری و منابع انسانی وجود داشته که دستور داده‌ام از سوی دستگاه قضایی مورد پیگیری قرار بگیرد. به طور مثال گزارشی داشتیم که از اول فروردین امسال تا زمانی که مسوولیت شهرداری به من واگذار شد، حدود 6000 نفر از پرسنل شهرداری رسمی شده‌اند. این به نظر من یک تخلف است، لذا گفتم که پرونده مدیرکل منابع انسانی تشکیل شود و با توجه به اینکه وی بازنشسته است باید این تخلف در هیات تخلفات مستقر در ریاست جمهوری مورد پیگیری قرار بگیرد.

نجفی درخاتمه نخستین نشست خبری خود که بیش از 2 ساعت به طول انجامید درباره تاثیرات برجام و بهره آن در مجموعه شهرداری تهران گفت: برجام به کل کشور کمک کرده است و یک حلقه‌ای را ایجاد می‌کند که ما بتوانیم با طرف خارجی راحت‌تر مذاکره کنیم و آنها را متقاعد کنیم که در شهر تهران سرمایه‌گذاری به نفع آنها خواهد بود.

کد خبر 385276

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha