همشهری آنلاین: رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه باید تردد زائران از مرزها از همین حالا مدیریت شود، گفت: اگر زائران بدون روادید در مرزها تجمع کنند، ممکن است عراق مرز خود را ببندد. تردد زائران با روادید مورد تاکید دو دولت ایران و عراق است.

به گزارش ایسنا، حسین ذوالفقاری در گردهمایی دست اندرکاران مراسم اربعین حسینی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته روند رو به رشدی از حضور مردم در تجمع اربعین حسینی داشته‌ایم اظهار کرد: کار در این حوزه باید مبتنی بر فرهنگ اربعین باش، زیرا در غیر این صورت جواب نمی‌دهد. ما نیازمند به اقدام جهادی و صادقانه هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته پس از اینکه مراسم به پایان رسید ما نارسایی‌ها را بررسی کرده و بر مبنای آن رویکردها و سیاست‌ها را تبیین کردیم، خاطر نشان کرد: ترویج فرهنگ اصیل اربعین،‌رعایت سنت‌ها و ارزش‌های دولت و مردم عراق،‌ مردم محور بودن مراسم اربعین، تسهیل تردد زائران، نظم و امنیت، مدیریت انتظارات و هماهنگی‌های لازم جزء رویکردهای اصلی ما در برگزاری این مراسم است.

ذوالفقاری یادآور شد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم فرهنگ اصیل اربعین را بدون افراط،‌ تفریط و خرافه ترویج کنیم. ما باید عملا مروج فرهنگ ایثار، ایمان و اخلاص باشیم. در این ایام رفتار مردم متفاوت می‌شود بنابراین رفتار، اخلاق، گفتار و ظرفیت دست اندرکاران مراسم باید متفاوت شود. ایجاد این تفاوت به معنای ترویج فرهنگ اربعین است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه میزبان اصلی راهپیمایی اربعین مردم و دولت عراق هستند تصریح کرد: ما باید به سنت‌ها و ارزش‌های این کشور توجه کنیم، زیرا این مساله ظرافت‌های بسیاری دارد. ما کمک می کنیم که نذورات مردم در این مراسم ارائه شود و فشار از مردم عراق برداشته شود. ما به دنبال کمک به موکب‌های عراقی هستیم و نباید به گونه‌ای شود که خدمات دهی موکب‌های یک کشور با کشورهای دیگری خط کشی شود. این مراسم باید خودجوش برگزار شده و مسئولان تنها نقش ساماندهی و تنظیم امور را داشته باشند نه تصدی‌گری.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور همچنین با بیان اینکه رعایت نظم و امنیت برای دولت ایران و عراق اهمیت بسیار زیادی دارد، خاطر نشان کرد: کسانی که بدون روادید در مرزها حاضر می‌شوند، باید بدانند کار آنها نه شرعی است و نه قانون. آنها موجب ایجاد خلل در خدمات رسانی به سایر زائران می‌شوند. رعایت مقررات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مراجع است. سال گذشته دولت عراق همکاری بسیار خوبی با ما داشت و مسئولان آن کشور زحمات زیادی کشیدند تا از فاجعه‌ در مرز جلوگیری شود. فاجعه به دلیل تراکم جمعیت اما در 24 ساعت پایانی دولت عراق مرز مهران را بست بنابراین مزاحمت جدی برای کسانی که دارای ویزا بودند به وجود آمد.

ذوالفقاری با بیان اینکه امسال دیگر قرار نیست افراد بدون روادید وارد عراق شوند یادآور شد: این موضوع هم مورد تاکید ما و هم مورد تاکید عراق است. من نمی دانم چرا برای عبور از مرز مهران اصرار وجود دارد. ما نباید اقدامی انجام دهیم که در مرز مهران ازدحام جمعیت شود. از همین حالا باید تردد از مرزها را مدیریت کنیم. ورود بدون روادید به عراق ممنوع است.

وی ادامه داد: ما قلبا می‌خواستیم راهپیمایی اربعین مجانی باشد، اما واقعیت چیز دیگری است و دولت عراق بر دریافت مبلغی برای ویزا تاکید دارد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه باید انتظارات مردم و زائران مدیریت شود، تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را برای خدمات رسانی به مردم انجام می دهیم. هشتاد درصد تغذیه زائران از نذورات مردم تامین می ‌شود. دستگاه‌های دولتی هم هر آنچه در توان داشتند پای کار آوردند و ما  دنبال افزایش خدمات رسانی هستیم، اما باید شفاف و صریح به مردم واقعیت‌ها را بگوییم. نقش حاکمیت، ‌ایجاد زیر ساخت‌ها، تامین نظم و امنیت و بهداشت است،‌ اما باید مردم را نسبت به ظرفیت امکانات خود آگاه کنیم که خدمات برای هر چند روزی که آنها می‌خواهند در عراق بمانند وجود ندارد. در واقع باید انتظارات مردم مبتنی بر امکانات ما باشد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین با اشاره به اینکه هماهنگی در سطح ملی، استانی و هماهنگی با ستاد فرهنگی در عراق به خوبی برقرار شود، اظهار داشت: تمام کمیته‌ها، ستاد مرکزی و استانداری ها باید در چارچوب برنامه ها و هماهنگ با ستاد اربعین در عراق که مسئولیت آن با سفیر ایران در آن کشور است عمل کرده و ملاحظات ستاد عراق را مورد توجه قرار دهد. مشی آینده ما برای برگزاری این مراسم این است که اربعین استانی ارائه شود بنابراین ما باید تکلیف استان‌ها را مشخص کنیم تا ستادهای استانی جا افتاده و شکل بگیرد.

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: استانداران خوزستان، ایلام و کرمانشاه مسئول هماهنگی میدانی و اجرائی در مرزها هستند. بنابراین هماهنگی باید با استانداری انجام شود نه مرکز، البته قرار شد یک تیم از ما با یک مسئول مشخص و یک تیم از عراق با یک مسئول مشخص در مرزها باشند تا هماهنگی ها انجام شود و هر کسی از پیش خود کاری انجام ندهد. مسئولان باید مراسم اربعین را متفاوت از سایر مسئولیت‌ها اجرا کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اهمیت موضوع بیمه زائران گفت: سال گذشته در حادثه تروریستی که اتفاق افتاد،‌ 60 نفر از زائران فاقد بیمه بودند. الان بررسی کنید که خانواده‌های آنها چه مشکلاتی متعددی دارند. موضوع بیمه باید مورد توجه زائران باشد.

وی در پایان از دست اندرکاران مراسم راهپیمایی اربعین خواست به موضوعاتی از قبیل، اطلاع رسانی و آموزش به مردم، عدم تعویق اقدامات به لحظه آخر،‌ توجه بیشتر به زائران خارجی، توجه جدی به کنترل نرخ‌ها را مدنظر داشته باشند.

کد خبر 385294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha