همشهری آنلاین: شرلوک هلمز نخستین‌بار در ۱۸۸۷ با «اتود در قرمز لاکی» پا به دنیای داستانی گذاشت

Serlock

و ماجراهای شگفت‌انگیز او در ۱۳۰ سال گذشته دستمایه تولید ده‌ها فیلم و سریال شد اما آنچه «شرلوک» را از نمونه‌های مشابه جدا می‌کند، ورود مشهورترین کارآگاه خصوصی تاریخ به دنیای امروز و حل کردن معماهای جنایی با استفاده از ابزارهای نوین است.

به گزارش همشهري آنلاين، فصل اول «شرلوك» بر اساس داستان‌هاي معمايي سر آرتور كانن دويل با بازي بنديكت كامبربچ در نقش اصلي و مارتين فريمن به نقش دكتر جان واتسن در سه قسمت ساخته و پخش آن در بريتانيا از تابستان 2010 آغاز شد. ميانگين بينندگان فصل اول هشت ميليون و 400 هزار نفر بود، با اين حال توليد و نمايش فصل دوم حدود 18 ماه زمان برد و قسمت اول ژانويه 2012 به نمايش درآمد. افزايش دو ميليون نفري ميانگين تماشاگران اين سه قسمت نشان از موفقيت «شرلوك» داشت.

سنت دو سال فاصله ميان فصل‌هاي سريال موفق شبكه BBC همچنان ادامه داشت و فصل سوم با يك ميليون و 500 هزار نفر افزايش بيننده در ژانويه 2014 به نمايش درآمد. دو سال بعد يك قسمت ويژه «شرلوك» توليد و پخش شد تا نوبت به فصل چهارم برسد كه سه قسمت آن در نيمه اول ژانويه سال جاري ميلادي روي آنتن رفت. گرچه شايد سه سال فاصله از فصل پيشين باعث شد از تعداد تماشاگرانش كمي بيش از يك ميليون نفر كاسته شود.

«شرلوك» در ميان منتقدان و كارشناسان هم بسيار مورد استقبال واقع شد و ميانگين امتيازهاي آن در دو پايگاه معتبر متاكريتيك و روتن‌توميتوز بيش از 90 از 100 امتياز ممكن بود. سريال در جوايز بفتا 2011 جايزه بهترين سريال درام را برد و جايزه بهترين بازيگر مرد مكمل هم به فريمن رسيد. هر چند كامبربچ جوان به يك نامزدي بفتا بسنده كرد. دست «شرلوك» در چند دوره اخير جوايز امي (معادل تلويزيوني اسكار) هم پر بود و هر سال چند جايزه و نامزدي نصيب آن شد.

يكي از جنبه‌هاي تماشاي سريال را شايد بتوان بازي كامبربچ در نقش شرلوك هلمز دانست. از 1905 كه نخستين فيلم بر اساس داستان‌هاي كانن دويل ساخته شد تا همين امروز، ده‌ها بازيگر در سينما و تلويزيون به اين نقش ظاهر شده‌اند كه مهم‌ترين آنها را در فيلم‌هاي سينمايي و تلويزيوني مي‌توان كريستوفر لي، جان كليز، كريستوفر پلامر، مايكل كين، پيتر اوتول، راجر مور، چارلتن هستن، روپرت اورت، جاناتان پرايس، رابرت داوني جونير و يان مك‌كلن دانست.

مشهورترين هلمز براي تماشاگران تلويزيون ايران بي‌ترديد جرمي برت است كه نقش‌آفريني‌اش با صداي بهرام زند در يادها مانده است. اين بازيگر انگليسي از 1984 به مدت يك دهه به نقش كارآگاه نامدار ظاهر شد و درست يك سال پس از آن در 61 سالگي در لندن از دنيا رفت. حالا شايد چهره منحصر به فرد كامبربچ 41 ساله بهترين گزينه براي نقش هلمز در هزاره سوم باشد؛ كارآگاهي كه گوشي همراه دست مي‌گيرد و معماهاي جنايي را با همان هوش ذاتي‌اش حل مي‌كند.

مجموعه تلويزيوني «شرلوك» كه محصول سال‌هاي 2010 تا 2017 بريتانيا و در مجموع 13 قسمت است، هر روز ساعت 18 از شبكه تماشا روي آنتن مي‌رود و در چهار نوبت 12 نيمه‌شب، شش صبح و 12 ظهر روز بعد بازپخش مي‌شود. اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه هر قسمت در نسخه اصلي سريال در تلويزيون به دو قسمت تقسيم شده است.

کد خبر 385299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha