سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

پنج‌شش سال پیش، وقتی هنوز بازار مسکن وارد رکود نشده بود، متقاضیان خرید مسکن عمدتا باید با مراجعه به بنگاه‌های مشاور املاک یا نهایتا از طریق صفحات روزنامه‌ها، آپارتمان، خانه یا زمین مورد نظرشان را می‌یافتند و پای معامله می‌رفتند.

مسکن اجتماعی

 اما حالا كه بازار مسكن تازه از سايه ركود پا بيرون گذاشته است؛ راه‌هاي زيادي براي يافتن موردي مطلوب پيش روي قرار دارد. متقاضي خريد مسكن حالا براي سنجش قيمت بازار به جاي مراجعه حضوري در بنگاه‌هاي ملكي، مي‌تواند به راحتي با جست‌وجو در سايت‌ها و اپليكيشن‌هايي كه خدمات بازار مسكن ارائه مي‌دهند به هدف برسد. روند سريع اينترنتي شدن كسب و كار، عاقبت اتحاديه مشاوران املاك را نيز به فكر انداخت تا با راه‌اندازي يك سامانه‌ اينترنتي تحت عنوان «فست‌ملك»، گستره حضور مشاوران املاك را در دنياي مجازي توسعه دهد.

عرضه مجازي فايل‌هاي مسكن ابتدا در سايت‌هاي اينترنتي باب شد و سريعا با حضور خريداران و فروشندگان در اين سايت‌ها، رونق پيدا كرد. چندي بعدتر نيز همين سايت‌ها اپليكيشن‌هايي طراحي كردند كه با سهولت بيشتري اطلاعات مدنظر كاربران را در اختيار آنها قرار مي‌داد. در اين ميان وزارت راه و شهرسازي نيز در راستاي دسترسي آزاد شهروندان به اطلاعات بر آن شد با راه‌اندازي سامانه اطلاعات بازار املاك ايران (سابا)، مشخصات معاملات انجام شده در بازار مسكن را منتشر كند تا مردم تصوير درستي از وضعيت بازار و قيمت‌ها به‌دست بياورند. در اين شرايط تقريبا فضا براي خريد و فروش آگاهانه و بي‌واسطه در بازار ملك مهيا شد اما گردش اطلاعات در اين بازار بزرگ همچنان چالش مهم براي خريداران، فروشندگان يا فعالان بازار اجاره مسكن است چرا كه با وجود راه‌اندازي سامانه‌هاي متعدد، اطلاعات كامل و بدون واسطه در اين بازار در دسترس نيست.

خريد مسكن براي بخش زيادي از مردم، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري زندگي محسوب مي‌شود كه كوچك‌ترين ريسكي در آن مي‌تواند تبعات بسياري به همراه داشته باشد. اين در حالي است كه نبود تضمين براي درست بودن اظهارات ذكر شده در فايل معرفي اينترنتي، يكي از نقطه ضعف‌هاي اصلي سايت‌هاي ارائه‌دهنده فايل مسكن است. از ديگر سو به واسطه خبره نبودن خريدار و فروشنده در اين معاملات و همچنين ناشناس بودن طرفين، هراس از كلاهبرداري و ضرر و زيان مالي و جاني در اين معاملات نيز وجود دارد. همين مسئله باعث حضور نهايي خريدار و فروشنده در بنگاه‌هاي مشاور املاك مي‌شود؛ مشكلي كه به‌نظر مي‌رسد با شناسنامه‌دار كردن طرفين معامله اينترنتي مي‌توان تا حد زيادي آن را برطرف كرد. اتحاديه مشاوران املاك نيز مدعي است سامانه اينترنتي خود آن را رفع كند. در سامانه‌اي كه ديروز اين اتحاديه رونمايي كرد، مشاوران املاك داراي پروانه كسب نقش اصلي را در معرفي فايل‌هاي مسكن برعهده دارند و گرچه مردم نيز مي‌توانند موارد خريد و فروش خود را در اين سامانه ثبت كنند اما اين موارد نيز نهايتا از مسير اطلاع‌رساني به كليه مشاوران املاك منطقه جغرافيايي ملك آگهي شده و معرفي خريدار از سوي اين مشاوران املاك به معامله مي‌انجامد. علاوه بر اين، عموم مردم براي فعاليت در اين سامانه بايد ثبت نام كرده و مشخصات معتبري مانند شماره ملي و ساير مشخصات سجلي خود را در سامانه وارد كنند كه ملاك واقعي بودن هويت كاربر قلمداد مي‌شود و البته با حفظ اصول امانتداري به خارج از سامانه نشر پيدا نمي‌كند. از سوي ديگر بنا به اظهارات حسام عقبايي، رئيس اتحاديه مشاوران املاك، جزئيات فايل‌هايي كه مشاوران املاك در اين سامانه ثبت مي‌كنند نيز مطابق با سند ملكي بوده و تا حد امكان غيرواقعي نخواهد بود.

  • دريافت كد رهگيري الزامي و رايگان است

رئيس اتحاديه مشاوران املاك با تأكيد بر الزام دريافت كد رهگيري براي معاملات بازار مسكن، گفت: قرارداد بدون كد رهگيري يك تخلف محرز است و مشاوران املاك مكلف هستند براي هر نوع قراردادي كد رهگيري دريافت كنند؛ ضمن اينكه به‌جز حق كميسيون و 9درصد ماليات ارزش افزوده آن، حق دريافت مبلغ ديگري را از مردم ندارند. عقبايي ديروز در جمع خبرنگاران افزود: در مواردي كلاهبرداران براي معاملات انجام شده در خارج از بنگاه‌هاي مشاور املاك، كد رهگيري جعلي صادركرده‌اند، براي رفع اين معضل تمهيداتي انجام شده كه مردم بتوانند با ارسال عدد يك به سامانه 110203000از صحت كد رهگيري ارائه‌شده اطمينان حاصل كنند. به گزارش همشهري، در اين نشست، سامانه «فست ملك» به آدرس fastmelk.com با هدف به‌روز كردن صنف مشاوران املاك و حذف سايت‌ها و اپليكيشن‌هاي مجازي بدون مجوز حوزه املاك، به‌عنوان يك سامانه رسمي تحت نظارت اتحاديه مشاوران املاك و اتاق اصناف ايران رونمايي شد.

کد خبر 385345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha