سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

آمار‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال سهامداران بیش از همه سرمایه‌گذاران سود کرده‌اند.

به گزارش همشهري، با وجود اينكه شاخص كل بورس تهران در مبادلات دو هفته گذشته با نزول مواجه شده است اما ميانگين عملكرد بازار سهام در نيمه نخست سال مثبت بوده است. تحليلگران بر اين باورند با اينكه اظهارات ترامپ و تهديد‌هاي آمريكا براي اعمال تحريم‌هاي جديد مي‌تواند بازار سهام را متاثر كند اما چشم‌انداز بازار از نظر عوامل اقتصادي مثبت است. اكنون مهم‌ترين ريسك بازار سهام خروج از برجام است كه سرمايه‌گذاران منتظرند تا تكليف اين رويداد سياسي مهم روشن شود با اين حال اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه در نيمه نخست امسال بازده سرمايه‌گذاري در بورس بيشتر از ساير بازار‌ها بوده است.

  • بازده بورس 9درصد

آمار‌ها نشان مي‌دهد كه در نيمه نخست امسال بازده سرمايه‌گذاري در بورس 9درصد بوده، درحالي‌كه بازده سرمايه‌گذاري در بازار مسكن، طلا و ارز به‌مراتب كمتر بوده است. در اين دوره كه نرخ سود بانكي 15درصد تعيين شده است بازده سكه طلا 3درصد و بازده دلار 4درصد بوده است ضمن اينكه قيمت هر مترمربع مسكن در اين مدت 2.8درصد افزايش يافته است. هم‌اكنون ميانگين قيمت هر مترمربع مسكن در مناطق 22گانه شهر تهران 4ميليون و 700هزار تومان برآورد مي‌شود. به اين ترتيب بورس تهران با 9درصد بازده در صدر همه بازار‌ها قرار گرفته است. اين در حالي است كه ميانگين بازده برخي صنايع حتي به‌مراتب بيشتر از بازده شاخص بورس بوده است. در نيمه اول امسال سهامداران گروه محصولات كاغذي و قندوشكر به‌ترتيب 67و 64درصد سود كرده‌اند ضمن اينكه در همين مدت دو صنعت رايانه و چاپ و تكثير توانسته‌اند 40درصد سود نصيب سرمايه‌گذاران خود كنند. آمار‌هاي جزئي‌تر همچنين نشان مي‌دهد كه سهامداران فقط يك شركت آلومينيوم ايران توانسته‌اند در طول 6‌ماه 374درصد سود كنند. ارزش سهام موتورسازان تراكتور‌سازي‌ و قند شيرين خراسان هم در اين مدت 167و 165درصد افزايش يافته است.

  • دوره‌هاي بلندمدت

آمار‌هاي بلندمدت همچنين گوياي اين است كه ميانگين بازده بورس بيش از ساير بازارهاست، هرچند در طول دوره‌هاي مختلفي برخي بازار‌ها از نظر مقدار بازده از بورس پيشي مي‌گيرند اما اين روند در بلندمدت هميشه به نفع سهامداراني بوده است كه دارايي‌هاي‌شان را در بورس سرمايه‌گذاري كرده‌اند. به‌طور مثال سال قبل ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بازارسكه طلا به 18.1درصد رسيد و اين بازار از نظر ميزان رشد در صدر همه بازار‌ها در سال 95قرار گرفت.

پس از بازار سكه، بازار مسكن با 8.8درصد بازده در رتبه دوم قرار گرفت. قيمت هر متر مسكن در سال 95در شهر تهران به‌طور ميانگين 350هزار تومان رشد كرد و از 3ميليون و 960هزار تومان در ابتداي سال به 4ميليون و 310هزار تومان در پايان سال رسيد.

بعد از اين دو بازار، بازار ارز يعني دلار آمريكا با 8.6درصد افزايش در رتبه سوم بازار‌ها در سال 95قرار گرفت. هر يورو نيز در سال قبل معادل 7درصد افزايش يافت. اما سهامداراني كه در بورس سرمايه‌گذاري كرده بودند به‌طور ميانگين زيان كردند البته اين زيان شامل سهامداران همه صنايع نبود چرا كه سهامداران تعداد زيادي از شركت‌هاي كوچك سود كردند اما اغلب صنايع بزرگ تحت‌تأثير ركود اقتصادي با چالش كاهش سود مواجه شدند و سهامداران‌شان را متضرر كردند اما چون كليت بازار تحت‌تأثير شركت‌هاي بزرگ است شاخص كل بورس تهران در مجموع در طول يك سال 4درصد زيان براي سرمايه‌گذاران ثبت كرد.

  • بورس برنده دوره بلندمدت

با وجود اينكه در دوره‌هاي كوتاه‌مدت بازار‌هايي مانند مسكن و يا طلا و ارز بيشتر از بورس تهران سود نصيب سرمايه‌گذاران‌شان مي‌كنند اما اطلاعات آماري نشان مي‌دهد كه در دوره‌هاي بلندمدت بورس هميشه برنده اصلي بازار‌هاي سرمايه‌گذاري بوده است.

اين اطلاعات تأييد مي‌كند كه بورس تهران حتي در دوره‌هاي 5ساله و 10ساله هم عملكرد به‌مراتب بهتري نسبت به ساير بازار‌ها از قبيل طلا، ارز و مسكن داشته است. در عين حال حتي سرمايه‌گذاراني كه در بانك‌ها حساب‌هاي بلندمدت افتتاح كرده‌اند هم نتوانسته‌اند بازده متناسب با بورس دريافت كنند. اين اطلاعات نشان مي‌هد كه در يك دوره 16ساله از سال 1380تاكنون بورس تهران سالانه با 29.3درصد بيشترين بازده را در ميان همه بازار‌ها به‌دست آورده است اين در حالي است كه در همين ميانگين نرخ تورم سالانه 16.7درصد بوده است. در همين مدت هر دلار آمريكا سالانه 10درصد و سكه طلا 21درصد رشد كرده است. اين مقدار رشد در بازار مسكن رقمي در حدود 18.5درصد بوده است. به اين معنا كه بازار مسكن از سال 1380تاكنون سالانه به‌طور ميانگين 18.5درصد رشد كرده كه بالاتر از نرخ تورم 16.7درصدي است.

کد خبر 385349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha