به رغم انتشار اخبار مبتنی بر متوقف شدن اجرای طرح جمع آوری کودکان کار، این طرح همچنان در سطح شهر ادامه دارد و روزانه خودروهای خدمات اجتماعی شهرداری تهران به عنوان مجری این طرح و با همکاری سازمان بهزیستی استان تهران اقدام به «جذب و شناسایی کودکان کار و خیابان» یا همان جمع آوری کودکان کار می کنند.

کودکان کار

 هفته گذشته بود كه روزبه كردوني، مدير كل آسيب‌هاي اجتماعي وزارت رفاه از متوقف شدن اين طرح بر اساس مصوبه فرمانداري تهران و جلسه اي كه با حضور متوليان امر برگزار شده بود، خبر داد اما رضا قديمي، مدير عامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران در گفت و گو با همشهري با بيان اينكه هيچ ابلاغيه اي در اين زمينه به‌دست اين سازمان نرسيده، گفت: تاكنون هيچ ابلاغيه اي مبني بر توقف طرح جذب و شناسايي كودكان كار و خيابان (طرح جمع‌آوري كودكان كار) به شهرداري ابلاغ نشده و اين طرح همچنان با همكاري شهرداري و بهزيستي اجرا‌ مي شود.به گفته وي در جلسه كارگروهي كه به همين منظور در فرمانداري تهران تشكيل شد درخواست توقف اين طرح داده شد اما چيزي مصوب نشد‌.

قديمي مي گويد: شهرداري تهران در اين طرح به عنوان مجري در كنار سازمان بهزيستي است و خودروهايي را كه مجهز به جي‌پي‌اس و دوربين هستند‌ به همراه راننده در اختيار سازمان بهزيستي به عنوان متولي قرار داده كه در اين خودروها هم يك نفر از نيروي انتظامي به همراه مددكار حضور دارند.

به گفته او در اين طرح بعد از جمع آوري كودكان و تحويل آنها به مراكز از پيش تعيين شده، بهزيستي از والدين و يا قيم اين بچه ها تعهد مي گيرد كه ديگر بچه ها به خيابان نيايند و در عوض در مراكز پرتو يا مدارس صبح رويش كه مخصوص اين بچه‌هاست، به تحصيل بپردازند. در برخي موارد والدين با دادن تعهد كودكان را با خود مي برند اما اگر دوباره اين بچه ها در خيابان ديده شوند بر اساس ماده 712قانون مجازات اسلامي والدين آنها به حبس از یک تا سه‌ماه محکوم مي شوند. همچنين بر اساس ماده 713همين قانون هرکس طفل صغیر یا غیر رشیدی را وسیله تکدی قرار دهد یا افرادی را به این امر بگمارد به سه‌ماه تا 2سال حبس و استرداد تمام اموالی که از طریق مذکور به‌دست آورده است، محکوم مي شود. قديمي تصريح كرد: تا زماني كه ابلاغيه اي مبني بر توقف اين طرح به شهرداري نرسد،شهرداري به همكاري خود با بهزيستي و اجراي طرح جمع آوري كودكان كار ادامه مي دهد. گفتني است تا روز گذشته 470كودك كار و خيابان با همكاري شهرداري و بهزيستي از سطح شهر تهران جمع آوري و تعيين تكليف شده اند.

هفته گذشته و يك روز بعد از اعلام توقف طرح جمع آوري كودكان كار از سوي روزبه كردوني، مدير كل آسيب هاي اجتماعي وزارت رفاه خبرنگار همشهري با مجريان طرح و خودروهاي خدمات اجتماعي شهرداري همراه شد و يك گزارش ميداني از سطح شهر و اجراي طرح تهيه كرد، گزارشي كه به خوبي نشان مي داد اين طرح همچنان ادامه دارد. طرح جمع آوري كودكان كار و خيابان كه از مردادماه شروع‌شده با مخالفت‌هاي بسياري از سوي كارشناسان همراه شده است و حتي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي علي ربيعي هم مخالفت خود را ‌ با نحوه اجراي آن اعلام كرده است و خواستار تغييراتي در آن شده ولي نكته مهم اين است كه اين طرح همچنان درحال اجراست و مشخص نيست كه اگر مصوبه اي در اين خصوص وجود دارد ( كه البته مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري گفته چنين چيزي مصوب نشده)چرا به مجريان طرح كه شهرداري و سازمان بهزيستي است ابلاغ نمي شود.

  • ۳۶درصد کودکان کار در تهران ایرانی هستند

احمد خاکی، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران: هم اکنون ۴۵۰۰کودک توسط مراکز شبه‌خانواده بهزیستی استان تهران حمایت و نگهداری می‌شوند؛ این درحالیست که اگر بهزیستی از آنها حمایت نکند به کودک کار و خیابان تبدیل خواهند شد. ‌ بیش از ۷۰درصد این کودکان اتباع هستند. براساس طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان که در سه‌ماهه اول سال جاری صورت گرفت تنها ۳۶درصد کودکان کار و خیابان حاضر در تهران، ایرانی بودند. در این میان ۹۰درصد آنان نیز تهرانی نبوده و از سایر استان‌ها به تهران مهاجرت کرده بودند.

کد خبر 385360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha