همشهری آنلاین: رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: رویکرد این سازمان مردم محوری است و باید از این رویکرد حمایت کرد.

غلامرضا جلالی

 

به گزارش ایرنا، سردار غلامرضا جلالی روز سه شنبه در دومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل و پیشرفت پایدار در وزارت کشور با بیان اینکه موضوع پدافندغیرعامل در بسیاری از کشورها با حوزه های مختلف از جمله مسایل امنیتی، مردمی، غیرنظامی، زیر ساختی و صنعتی، مدیریت بحران و ریسک پذیری در ارتباط است، افزود: در سازمان پدافند غیرعامل سعی کرده ایم که رویکردی جامع در این حوزه ها داشته باشیم.

وی با بیان این که در مباحث استراتژیک این سازمان، مردم نقش مهمی دارند، خاطرنشان کرد: برای شرایط اضطراری از جمله شرایط جنگی، امنیتی و تروریستی، داخلی و زیر ساختی نقشه هایی را طراحی کرده ایم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل مهم ترین مسئله در زندگی مردم را جنگ و ارایه خدمات به آنها دانست و یادآور شد: همواره در جنگ ها، مردم و جمعیت ها به عنوان هدف بوده اند زیرا حمله کنندگان می خواستند فشار بیشتری را به کشورهای هدف وارد کنند.

جلالی با بیان این که از دهه 90 میلادی رسانه ها جای خود را به ابزارهای فیزیکی جنگی دادند، گفت: در این دهه شاهد حضور رسانه ها در جنگ ها هستیم و دیگر مردم به عنوان عوامل انسانی هدف، مورد توجه قرار نگرفتند بلکه افکار عمومی نقش اصلی را بازی کردند و همین افکار عمومی، نقش مردم در جنگ را تغییر دادند و دشمنان بیشتر بر روی مسایل قومی، افکاری و مذهبی متمرکز شدند.

وی ادامه داد: در این زمان مردم از عناصر بیگناه در جنگ ها تغییر نقش داده و تبدیل به محوراصلی جنگ ها شدند که نام این جنگ ها به جنگ های بی قاعده یا کلاسیک تغییر کرد زیرا خود مردم و افکارعمومی برضد حکومت های داخلی وارد می شدند و اهداف کشورهای حمله کننده را تامین می کنند.

وی با بیان این که در جنگ های فیزیکی زیر ساخت ها مورد حمله قرار می گیرند زیرا هدف ناتوان سازی دولت ها در شرایط اضطراری برای خدمات رسانی به مردم است، خاطرنشان کرد: لذا ابزار رسانه به جای ادوات فیزیکی وارد صحنه های جنگی می شوند و ماهیت، هویت و شکل جنگ را تغییر می دهند و وقتی رسانه ها وارد شودند می توانند در حوزه فکر مردم تاثیر بگذارند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: امروز رسانه های اجتماعی بر رسانه های سنتی غلبه کرده اند و آنها اقناع و اجماع افکارعمومی را شکل می دهند و متاسفانه در کشور ما این شبکه های اجتماعی در اختیار دولت نیست و برای کشور خطرناک است زیرا می تواند مدل زندگی مردم را تغییر دهد.

جلالی همچنین اظهارکرد: در جنگ جدید، اهداف تغییر ماهیت داده و زیرساخت های فکری و خدماتی کشور را هدف می گیرند تا دولت ها نتوانند به مردم خدمات دهند و مردم هم چون نمی توانند در شرایط اضطرار خدمات بگیرند بر ضد دولت ها شورش می کنند، پس حفاظت از زیرساخت های مردمی بسیار مهم است.

رییس سازمان پدافند غیرعامل این زیرساخت ها را شامل آب، غذا، بهداشت، سرپناه، ارتباطات و انرژی دانست و تصریح کرد: برای مقابله با این کار احتیاج به مدل مدیریتی داریم یعنی استانداران، فرمانداران و بخشداران سراسر کشور باید با پدافندغیرعامل آشنا شوند و شرایط سخت را تمرین تا در زمان مقتضی براساس آن عمل کنند.

وی فرمانداران و بخشداران و استانداران را مسئول اداره مردم در استان های مختلف کشور دانست و گفت: متاسفانه براساس آمار 72 درصد مردم کشورمان شهرنشین هستند و بقیه در روستاها زندگی می کنند. در این مناطق شهری کارخانجاتی هستند که برای مردم می تواند مضرر باشد و قابل قبول نیست که کارخانه پتروشیمی، شیمیایی و مهمات سازی در داخل شهرها باشد و باید از حریم شهر خارج شوند.

جلالی در عین حال خروج این گونه کارخانجات از شهرها را زمان بر دانست و افزود: در این مدت زمانی باید فرمانداران و بخشداران برای خروج کارخانجات مضرر نقشه ای تهیه کنند زیرا باید هر شهر، شهرستان و استان نقشه ای برای مقابله با شرایط اضطراری داشته باشد.

وی وظیفه سازمان پدافند غیرعامل را آموزش و کمک به تجهیز استان های کشور عنوان و خاطرنشان کرد: در تمامی استان های هسته ای کشور نقشه ای برای پدافند هسته ای تهیه و آموزش های لازم داده شده است در عین حال رویکرد سازمان پدافندغیرعامل مردم محوری است و باید از این رویکرد حمایت کرد.

پیش از سخنان جلالی، سردار علیرضا عادلی مدیرکل انتظامی و پدافند غیرعامل وزارت کشور نیز اظهار داشت: افزایش بازدارندگی، توسعه پایدار، تولید علم و اندیشه، فرهنگ سازی، ارتقا نظام مدیریتی اثربخش در شرایط بحران، کاهش هزینه های کشور برای دستیابی به زیر ساخت امن و مدیریت صحنه بحران و شرایط غیرنظامی و افزایش آستانه تحمل کشور در شرایط بحرانی و ایمن سازی زیرساخت ها در برابر تهدیدهای نرم را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: هدف دومین کنفرانس پدافند غیرعامل، مردم محور کردن پدافند غیرعامل، تشریک مساعی با صاحب نظران این حوزه، ایجاد ارتباط میان دستگاه های کشور و تلاش برای جهت تحقق منویات رهبری و سیاست های کلی نظام است.

عادلی خاطرنشان کرد: حدود 40 دانشگاه از این کنفرانس حمایت کردند. همچنین 18 مرکز در این کنفرانس شرکت و 13 دستگاه در تعیین محورهای علمی کنفرانس همراهی کردند.

به گزارش ایرنا دومین کنفرانس ملی پدافندغیرعامل و پیشرفت پایدار به مدت دو روز در دو نوبت صبح و عصر در سالن 600 نفره همایش های وزارت کشور در حال برگزاری است.

کد خبر 385445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha