مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان از آغاز به‌کار نخستین صندوق سرمایه‌گذاری ارزی با استفاده از سپرده‌های ارزی داخلی خبر داد و معاون سازمان بورس هم تأیید کرد سازمان بورس هفته آینده مجوز فعالیت این صندوق را صادر می‌کند.

به گزارش همشهري، مجوز فعاليت نخستين صندوق ارزي پس از برگزاري جلسات مختلف ميان سازمان بورس و بانك مركزي در طول هفته آينده صادر مي‌شود. قرار است اين صندوق با همكاري تأمين سرمايه آرمان تاسيس شود. احتمالا منابع ارزي اين صندوق در قالب يورو و از منابع داخلي تأمين خواهد شد. پيش‌بيني مي‌شود تا 100ميليون يورو منابع جذب اين صندوق شود. روش كار به اين صورت است كه اين صندوق منابع جذب شده را در اوراق ارزي يا سپرده ارزي سرمايه‌گذاري كرده و منافع آن را به سرمايه‌گذاران صندوق اختصاص مي‌دهد، به اين ترتيب سرمايه‌گذاران هم مي‌توانند از نوسان قيمت ارز و هم از سرمايه‌گذاري در صندوق سود ببرند. قرار بود چند بانك اروپايي در جريان نقل و انتقال‌هاي مالي و سپرده‌گذاري اين صندوق با شركت‌هاي داخلي همكاري كنند اما يافته‌هاي همشهري نشان مي‌دهد كه شركاي اروپايي پس از سخنراني ابتداي هفته دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريكا در مورد احتمال خروج اين كشور از برجام با ارسال نامه‌اي به ايران از ادامه همكاري با اين صندوق اعلام انصراف كرده‌اند. شركاي خارجي اين صندوق ادامه همكاري خود با ايران را به حالت تعليق درآورده‌اند و ادامه اين همكاري را منوط به روشن‌شدن تكليف برجام در كنگره آمريكا دانسته‌اند.

  • صندوق ارزي مستقل است

اما محمودرضا خواجه‌نصيري، مديرعامل تأمين سرمايه آرمان كه مسئول اصلي تاسيس اين صندوق است، گفت: تاسيس اين صندوق ربطي به شركاي اروپايي ندارد و صندوق بدون اتكا به منابع خارجي مطابق برنامه، فعاليتش را آغاز مي‌كند. او تأكيد كرد: اساسا تاسيس اين صندوق مبتني بر سپرده‌هاي خارجي نيست و قرار است صندوق با استفاده از سپرده‌هاي ارزي داخلي فعاليت‌اش را آغاز كند.

  • هفته آينده مجوز صادر مي‌شود

علي سعيدي، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار هم از صدور مجوز فعاليت اين صندوق در هفته آينده خبر داد و گفت:در طول 2هفته اخير جلسات متعدي در اين‌باره برگزار كرده‌ايم. توافقات بين بانك مركزي و سازمان بورس نسبت به چارچوب‌ها انجام شده است. هم‌اكنون طرح در كميته تدوين مقررات سازمان بورس است و در پايان اين هفته از حيث مقررات كامل مي‌شود. احتمالا در هفته آينده نخستين موافقت اصولي را براي تاسيس نخستين صندوق ارزي صادر مي‌كنيم كه در بازار شروع به‌كار كند.

علي سعيدي با تأكيد بر اينكه اگر صندوق ارزي تاسيس شود، ديگر نيازي نيست مردم وارد بازار فيزيكي ارز شوند و به آن فشار وارد آورند، گفت: حتي اگر ارز را خريداري كنند، آن ارز وارد صندوق سرمايه‌گذاري مي‌شود و صندوق سرمايه‌گذاري آن را به اوراق ارزي يا سپرده ارزي تبديل مي‌كند؛ يعني دوباره آن ارز وارد بازار ارز مي‌شود و فقط آن فردي كه قصد سرمايه‌گذاري داشته مي‌تواند از نوسانات نرخ ارز به سود برسد. سعيدي ادامه داد: اگر كسي بخواهد در ارز سرمايه‌گذاري كند، كافي است واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري را بخرد چون با نوسان‌هاي ارز ميزان سرمايه‌گذاري فرد هم نوسان مي‌كند. او تأكيد كرد: البته سرمايه‌گذاري در صندوق ارزي از خريد ارز سود بيشتري ايجاد مي‌كند. چون نه فقط نوسان نرخ ارز مي‌تواند سود ايجاد كند، بلكه سود حاصل از سرمايه‌گذاري در صندوق نيز عايد سرمايه‌گذار مي‌شود.

  • لزوم تك‌نرخي‌كردن ارز

سعيدي درباره تأثير افزايش نرخ ارز بر بازار سرمايه گفت: از آنجا كه بخش عمده‌اي از توليدكنندگان فعال در بورس، صادر‌كننده هم هستند، همواره با افزايش نرخ ارز، شاهد تأثير مثبت آن در بازار سرمايه بوديم.
عضو هيأت مديره سازمان بورس با تأكيد بر اينكه براي اقتصادي كه با تورم همراه است، ثابت‌بودن نرخ ارز به نوعي سركوب توليد و صادرات و تشويق واردات تلقي مي‌شود، گفت: بنا بر اين اگر هم راستا و متناسب با تورم با كاهش ارزش پول ملي مواجه باشيم، تعادل جديدي در بازار شكل مي‌گيرد و توليد‌كننده مي‌تواند در يك صحنه عادلانه مانند گذشته با توليدكنندگان بين‌المللي رقابت كند. در اين حالت واردات، گران خواهد شد و توليدكننده داخلي بازار خود را پيدا مي‌كند. سعيدي ادامه داد: اگر تورم داخلي داشته باشيم و نرخ ارز ثابت بماند محيط منصفانه‌اي را براي توليدكنندگان ايجاد نكرديم و واردكنندگان بر توليدكنندگان داخلي فائق مي‌آيند.

  • جلوگيري از خروج نقدينگي از بورس

او در پاسخ به پرسشي كه آيا خيز نرخ ارز باعث خروج سرمايه‌گذاران خرد از بورس و ورود آنها به بازار دلالي ارز مي‌شود؟ گفت: در بازار معمولا سليقه‌هاي سرمايه‌گذاري مختلف وجود دارد. گروهي به سمت بازار طلا مي‌روند، گروهي وارد بازار مسكن مي‌شوند و عده‌اي هم در بورس سرمايه‌گذاري مي‌كنند. به هر حال سليقه‌هاي سرمايه‌گذاري بسيار متفاوت است؛ بنابراين نمي‌توان گفت جمعيت كثيري به سمت بازار ارز خواهند رفت يا اينكه در اين شرايط توجه سرمايه‌گذاران به بازار سرمايه جلب مي‌شود. سعيدي تأكيد كرد: هنر ما در بازار سرمايه اين است كه بازار اوراق بهادار آنقدر متنوع باشد كه تمام سليقه‌هاي سرمايه‌گذاري را به سمت خود جذب كند. در سال‌هاي گذشته اقداماتي را براي تنوع بخشي به ابزارها و نهادهاي مالي انجام داده‌ايم. او افزود: حتي اگر كسي بخواهد در زعفران يا پسته سرمايه‌گذاري كند، براي آن افراد هم صندوق پسته يا زعفران طراحي شده است. بازار سرمايه اين را وظيفه خود مي‌داند كه هر دارايي و كالايي را كه مردم تمايل به سرمايه‌گذاري در آن دارند‌ به اوراق بهادار تبديل كند كه نتيجه آن جلوگيري از شوك به بازارهاي فيزيكي ناشي از ورود سرمايه‌گذاران به آن در شرايط كمبود عرضه خواهد بود.

کد خبر 385495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha