محمد باریکانی: دیوارکشی در برابر مجلس مشروطه در میدان بهارستان تهران به بهانه حفظ امنیت مجلس توجیه میراثی ندارد و با موازین میراث فرهنگی کشور نیز که قوانین مرتبط با آن در مجلس شورای اسلامی و سازمان میراث فرهنگی تصویب شده، مغایر است.

ساختمان مجلس

ساختمان قديم مجلس شوراي اسلامي كه به ثبت ملي نيز رسيده و در ميدان بهارستان كه در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است از هفته گذشته شاهد ديواركشي در برابر خود بود. برخي‌ها از اين ديواركشي با عنوان ديواركشي مقابل مجلس مشروطه ياد كرده‌اند و فعالان ميراث فرهنگي آن‌را در مغايرت با قوانين كشور درخصوص برخورد با ابنيه و آثار تاريخي خوانده‌اند.

ماجراي اين ديواركشي كه شماري از نمايندگان مجلس آن‌را با هدف پيشگيري و تشديد تدابير امنيتي براي جلوگيري از اقدامات خرابكارانه توصيف كرده‌اند و با ضوابط ميراث فرهنگي كشور نيز همخواني ندارد موجب شد تا چندي پيش اعضاي شوراي شهر تهران با حضور مقابل ساختمان تاريخي مجلس شوراي ملي در ميدان بهارستان تهران كه اكنون تبديل به موزه مجلس شده است، اين اقدام را غيرقانوني بنامند و درخواست توقف فعاليت آن را به مجلس ارائه كنند.

در همين حال اداره ميراث فرهنگي استان تهران نيز براساس آنچه سيداحمد محيط طباطبايي، مشاور رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و عضو شوراي فني ميراث فرهنگي به همشهري گفته است، در نامه‌اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي كه ديواركشي در برابر عمارت تاريخي مجلس شوراي ملي به‌عنوان يك اثر ثبت ملي شده بدون اطلاع سازمان ميراث فرهنگي انجام شده و اقدامي مغاير با موازين ميراث فرهنگي است.

اما آنچه در برابر مجلس شوراي ملي در حال جريان است تنها محدود به ديواركشي در برابر اين بناي تاريخي نيست كه پلكان قديمي ساختمان مجلس نيز برداشته شده و كارگران در حال تغيير شكل اين پلكان هستند. براساس قوانين ميراث فرهنگي هر اقدامي در بناهاي تاريخي ثبت ملي شده بايد با حضور و اطلاع كارشناسان ميراث فرهنگي و همچنين طرح‌هاي مصوب در اين سازمان باشد.

محيط طباطبايي با اعلام اينكه ميدان بهارستان تهران يك ميدان تاريخي است كه تشكيل آن حاصل انقلاب مشروطيت بود و پس از سقوط دولت مستبد قاجار و تشكيل دولت مشروطه ميدان اصلي شهر از توپخانه به اين ميدان انتقال يافت، گفت: محل قرارگيري اين ساختمان نسبت به ساختمان جديد مجلس به‌گونه‌اي است كه وجه فرهنگي آن غالب است و نمي‌توان اين بخش را يك بخش امنيتي تلقي كرد و اصلا اين ساختمان جزو مجلس نيست.

اين عضو شوراي فني ميراث فرهنگي با تأكيد بر اينكه ديواركشي در برابر بناي تاريخي مجلس شوراي ملي در ميدان بهارستان به منظر تاريخي و فرهنگي اين ميدان و آن بنا آسيب مي‌رساند، گفت: لازم است پياده راه ميدان بهارستان كه بيش از 110سال قدمت دارد حفظ شود و مجلس مي‌تواند با استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين حفاظت امنيتي اين منطقه را بهتر تأمين كند تا آنكه به ديواركشي در برابر بناي تاريخي مجلس و در حريم درجه يك ميدان بهارستان كه به ثبت ملي نيز رسيده، اقدام كند.

اگرچه مسئولين ميراث فرهنگي و اعضاي شوراي شهر تهران اقدام اخير در ديواركشي مقابل ساختمان ثبت ملي شده مجلس شوراي ملي در ميدان بهارستان تهران را اقدامي بي‌دليل و مغاير با قوانين ميراث فرهنگي خوانده‌اند اما همشهري به سراغ نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي رفته است تا مشخص شود موضوع ميراث فرهنگي برايشان تا چه اندازه اهميت دارد. محمدعلي وكيلي نماينده تهران و عضو هيأت رئيسه مجلس از پاسخگويي خودداري كرد و گفت: در جلسه‌اي است كه نمي‌تواند صحبت كند و از ما خواست با سخنگوي هيأت رئيسه مجلس در اين خصوص صحبت كنيم كه تلفن همراه بهروز نعمتي سخنگوي هيأت رئيسه مجلس نيز خاموش بود.

الياس حضرتي نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز با اعلام اينكه آنچه مقابل ساختمان مجلس شوراي ملي در جريان است ديواركشي نيست و تنها ايجاد يك مانع نيم متري براي حفظ امنيت مجلس است، گفت: اين مانع براساس شكل و شمايل ميراث فرهنگي در برابر ساختمان مجلس شوراي ملي كشيده مي‌شود و ديوار نيست چون نيم متر ارتفاع دارد و تعريف ديوار آن است كه يك متر يا 2متر بالا بيايد. او گفت: اين مانع با نظر افراد امنيتي ايجاد شده تا از مجلس حفاظت شود.

محسن عليجاني زماني يكي ديگر از نمايندگان تهران در مجلس به همشهري گفت: اگر ميراث فرهنگي فكر مي‌كند از جهت تاريخي و شاخص‌هايي كه دارد ايجاد اين مانع درست نيست مي‌تواند با مجلس مكاتبه كند و با تعامل كارها را پيش ببرند. وي افزود: بايد ميراث فرهنگي را پاس داشت ولي اينكه اين ديوار كه با هدف حفظ امنيت مجلس الان دارد كشيده مي‌شود منطبق با شاخص‌هاي ميراث فرهنگي است يا خير چيزي است كه بايد هم مجلس و هم سازمان ميراث فرهنگي با يكديگر در موردش تعامل كنند.

پروانه مافي ديگر نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد كه موضوع ديواركشي در برابر ساختمان ثبت ملي شده مجلس شوراي ملي موضوع چندان مهمي نيست كه شما اينچنين بزرگش مي‌كنيد. او گفت: سؤال در مورد ميراث فرهنگي را بايد از كميسيون فرهنگي بپرسيد كه 23نماينده عضو آن هستند و ديواركشي مقابل مجلس موضوع چندان عميقي نيست كه اين همه گسترده شود. محمود صادقي ديگر نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز با اطلاع از اينكه پرسش همشهري درخصوص ميراث فرهنگي شهر تهران است، گفت: جايي هستم كه فرصت صحبت كردن در اين خصوص را ندارم.

کد خبر 385503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha