همشهری آنلاین: شهردار تهران در سفر به کره جنوبی در مراسم افتتاحیه سومین نشست شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر حضور یافت.

شهردار محمدعلی نجفی

به گزارش شهرنوشت، دکتر محمد علی نجفی؛ شهردار تهران عصر امروز طی سخنانی در «سومین نشست شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر» که در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد، ضمن تقدیر از ابتکار عمل سازمانOECD و دیگر سازمان های همکار در برگزاری این نشست به تبیین استراتژی های شهری برای تحقق رشد فراگیر در تهران پرداخت.

شهردار تهران با بیان اینکه «اقتصاد ایران در حال رشد است اما این اقتصاد فراگیر نیست» ، تصریح کرد: بیشتر از نیمی از این رشد در بخش نفت بوده و آثار آن در ایجاد اشتغال و بهبود نابرابری مطلوب نبوده است. از این رو ما به رشد فراگیرتری در ایران نیاز داریم و دولت باید از طریق هموارسازی زمین بازی برای کسب و کارهای موجود و جدید و نیز بهبود فضای کسب و کار و کارایی بخشی به بازار کار، بخش غیر نفتی را تقویت کند.

وی با اشاره به نقش مهم تهران در رسیدن ایران به رشد فراگیر ابراز داشت: تهران در سال 2016 تولید ناخالص داخلی بالغ بر 101 میلیارد دلار معادل 21 درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران را خلق کرده است. علاوه بر این تهران هنوز نیمی از بخش صنعت ساخت کشور را در 2016 به خود اختصاص داده و پایتخت تجاری ایران به شمار می رود.

نجفی در ادامه پتانسیل های شهرداری تهران برای تحقق رشد فراگیر را برشمرد و ابراز کرد: زیرساخت گسترده فن آوری اطلاعات و ارتباطات در نظام مدیریت شهری وجود دارد که هوشمند سازی شهر تهران و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فن آوری های جدید و به ویژه ICT را از طریق تولید و فروش Big Data موجود و قابل تولید در شهرداری تهران، فراهم کرده است.

وی با اشاره به قابلیت های گردشگری در پایتخت، تصریح کرد: جاذبه ها و پتانسیل های پرشمار گردشگری در شهر تهران، امکان توسعه صنعت توریسم به عنوان یک صنعت اشتغال آفرین و ارز آور را ایجاد کرده است و به عنوان یکی از پتانسیل های شهری به منظور تحقق رشد فراگیر به شمار می رود.

شهردار تهران با اشاره به وجود مراکز متعدد و بزرگ آموزشی و پژوهشی مستقر در منطقه کلانشهری تهران گفت: این مراکز علمی از رتبه قابل قبولی در عرصه بین المللی برخوردار بوده و می توانند به عنوان موتور محرک ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به منطقه و جهان عمل کند. همچنین مراکز معتبر و کیفی متعدد در حال ارائه خدمات درمانی و سلامت در شهر تهران هستند.
نجفی تاکید کرد: تهران چه به عنوان یک اقتصاد منطقه ای بزرگ و چه به عنوان الگویی از تجارب اقتصادی موفق برای سایر شهرها، نقش مهمی در اجرای سیاست های اقتصادی، شامل رشد فراگیر ایفا می کند.

وی در ادامه سخنان خود در این اجلاس به تشریح برخی از اولویت های راهبردی شهرداری تهران در جهت تقویت رشد فراگیر پرداخت و گفت: توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش با تاکید ویژه بر نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات از طریق بهره برداری از سخت افزار و نرم افزار های موجود در نظام مدیریت شهری تهران به عنوان یکی از اولویت ها در این زمینه به شمار می رود. در کنار آن تولید، انتشار و فروش Big Data موجود در زیرساخت های فن آوری شهر تهران در جهت خلق درآمد و ایجاد فرصت های اقتصادی جدید برای کسب و کارهای مبتنی بر ICT از اهمیت زیادی برخوردار است.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توسعه گردشگری در شهر تهران با توجه به ویژگی های اکوتوریستی و تاریخی و ظرفیت های خدمات سلامت گفت: ضروری است به سمت ایجاد اشتغال فراگیر از طریق مدیریت و بهره برداری اقتصادی و بهینه از میراث ارزشمند شهری حرکت کنیم؛ همچنین تحریک رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و نیز بهره مند سازی اقشار پایینی جامعه از منافع رشد اقتصادی نیز اجتناب ناپذیر است.

وی از توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فن آوری های روز با هدف جهش اقتصادی توام با ایجاد اشتغال فراگیر به عنوان یکی از اولویت های پیش رو یاد کرد و گفت: باید برنامه ‌ریزی مشارکتی به جای برنامه ریزی از بالا به پایین با حضور فعال کلیه ذینفعان شهری استقرار یابد چراکه رشد فراگیر مستلزم مشارکت فراگیر در تصمیم گیری و برنامه ریزی است.
نجفی همچنین از جذب سرمایه گذاری های خارجی و تامین مالی صدها پروژه اقتصادی جذاب با مشارکت سرمایه گذاران خارجی به عنوان دیگر اولویت پیش رو یاد کرد.

شهردار تهران در پایان عنوان کرد: اگرچه شهرداری تهران در این مسیر از ابزار و اختیارات قانونی خود به تمامی استفاده خواهد کرد اما قطعا جلب مشارکت دولت مرکزی و سایر سازمان¬هایی که امکان اثرگذاری بر رشد فراگیر را دارند، به عنوان یک استراتژی مکمل در دستور کار دارد.

  • تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا کلان شهرها را تحت تاثیر قرار می دهند

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محمد علی نجفی شهردار تهران عصر امروز در حاشیه سومین نشست «شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر» که در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد، در گفت و گو با شبکه پرس تی وی ابراز داشت: در این دو روز دو اجلاس در شهر سئول برگزار شده و دو موضوع بسیار مهم برای کلانشهرها مورد بحث قرار می گیرد؛ نخست مسئله رشد فراگیر است تا رشد اقتصادی همه شهروندان را تحت پوشش قرار داده و همه اقشار جامعه بتوانند از آن بهره مند شوند.

وی موضوع اجلاس دوم را تغییرات اقلیمی، تغییر آب و هوا و به خصوص گرم شدن هوا عنوان کرد و گفت: تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا دو موضوعی هستند که همه شهروندان شهرهای بزرگ به خصوص کلانشهرها را تحت تاثیر قرار می دهند؛ از این رو مهم است که شهرداران شهرهای مختلف با یکدیگر تشریک مساعی کرده و این دو موضوع را به بحث بگذارند.
شهردار تهران ابراز داشت: طبیعتا هر شهری باید در این زمینه استراتژی خاص خودش را انتخاب کند، گرچه مسایل مشترکی هم میان کلانشهرهای جهان وجود دارد.

نجفی مبارزه با بی عدالتی را یکی از مسایل اصلی در نیل به رشد فراگیر عنوان کرد و گفت: امروز نیز در جریان این اجلاس، شهرداران کلانشهرها تعهد کردند که در این مبارزه به صورت مشترک شرکت کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در زمینه تغییرات آب و هوایی نیز مجموعه ای از اقدمات باید در تهران انجام شود که از آن جمله می توان به توسعه حمل و نقل عمومی، مبارزه با آلودگی هوا و همچنین توسعه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی برای آگاه سازی شهروندان اشاره کرد.

کد خبر 385624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha