همشهری آنلاین: نهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی دی هشت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران در استانبول آغاز شد.

آغاز نهمین نشست سران دی هشت در استانبول

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رییس جمهور ترکیه: نظام موجود جهانی، به جز یک اقلیت کوچک که منافع خود را تضمین کرده اند، هیچکس را خشنود نمی کند.

رییس جمهور ترکیه گفت: نظام موجود جهانی، به جز یک اقلیت کوچک که منافع خود را تضمین کرده اند هیچکس را خشنود نمی کند برخی در صدد آن هستند که اسلام و تروریسم را در یک کفه قرار دهند. به همین دلیل احتیاج دنیای امروز به دی-8 بیش از هر زمان دیگر است.

رجب طیب اردوغان روز جمعه در مراسم افتتاح نشست سران کشورهای عضو سازمان دی-8 در استانبول با اشاره به این که در دنیای امروز شاهد فجایع بزرگ انسانی در جغرافیای وسیعی از کشورهای مسلمان از افغانستان گرفته تا عراق، سوریه و میانمار هستیم،گفت: بی عدالتی جهانی و اقدامات تروریستی رو به افزایش است و برخی ها این اقدامات را به مسلمانان نسبت می دهند، گروه هایی مانند بوکوحرام، داعش برای رسیدن به اهداف شوم شان از نام اسلام استفاده می کنند.

رییس جمهور ترکیه گفت: کشورهای عضو دی هشت در سه قاره و دارای ذخایر غنی و جمعیت جوان بالایی هستند که در مقایسه با بسیاری از کشورها از شاخص های اقتصادی مطلوبی برخوردارند اما مراودات تجاری و مشارکت فی مابین شان در خور و شایسته این تشکیلات نیست چرا که بزرگی اقتصاد هشت کشور دی هشت از 3 تریلیون دلار فراتر می رود اما مبادلات فی مابین به 100 میلیارد دلار می رسد که می توان با همدلی و به کار بستن راهکارهای جدید این میزان را به 500 میلیارد دلار رساند.

اردوغان با اشاره به اینکه ما به عنوان کشورهای دی-8 بر سه قاره جهان حاکم هستیم تصریح کرد: ما یک جمعیت جوان و با ظرفیت های گوناگون داریم ولی متاسفانه برای بکارگیری این پتانسیل بزرگ با مشکلاتی مواجه ایم. ما کشورهای عضو دی-8 باید به طور مستمر خودمان را بروز و در این راستا روند تصمیم گیری را تسریع و روند اجرای تصمیمات را تسهیل کنیم.

رییس جمهور ترکیه در مورد استفاده از پول ملی با بیان اینکه نباید خودمان را محکوم به دلار و یورو کنیم گفت: اجرای این روش جهش مضاعفی به رونق اقتصادی و افزایش سطح تجارت فی مابین که خواسته همه مان است خواهد بخشید. در این رابطه بانکهای مرکزی کشورهای عضو با مشارکت بخش های خصوصی می توانند وارد عمل شوند. همکاری در زمینه تولید صنایع دفاعی، کشاورزی و انرژِی پاک از جمله عرصه هایی است که در توسعه مبادلات پایدار فی مابین تآثیر گذار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای دی-8 می توانند در زمینه های مختلف از جمله در زمینه صنایع دفاعی طرح های مشترک را اجراء کنند، افزود: در دنیایی که همه چیز در حال تغییر و تحول و پیشرفت است، نمی توان درجا زدن کشورهای دی-8 را قابل قبول دانست. دی-8 باید بصورت سازمانی فعال و موثر در جهان درآید.

نهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی دی هشت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران بامداد امروز جمعه در استانبول آغاز شد.

  • حضور هیئت ایرانی در افتتاحیه نشست کشورهای دی هشت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران که در صدر هیئت بلندپایه ای به ترکیه سفر کرده است امروز در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی دی هشت در مرکز همایش های لطفی کردار استانبول حضور یافت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم افتتاحیه این نشست با نمایندگان کشورهای دی هشت عکس یادگاری گرفت.

سخنرانی در این نشست، شرکت در ضیافت ناهار رئیس جمهور ترکیه و ملاقات با رجب طیب اردوغان از برنامه های امروز معاون اول رئیس جمهور ایران در استانبول است.

در این نشست روسای جمهور آذربایجان، نیجریه، گینه، معاون رئیس جمهور اندونزی، نخست وزیر پاکستان، معاون نخست وزیر مالزی، وزیر خارجه بنگلادش و شمار دیگری از مقامات بلندپایه سازمان های بین المللی حضور خواهند داشت.

گروه دی هشت با اعضای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه از پانزدهم ژوئن 1997 میلادی آغاز بکار کرده و از جمله پیمان های منطقه ای است که به منظور تحکیم همکاری های اقتصادی میان کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.

مقر دبیرخانه گروه دی -8 در استانبول واقع شده و ساختار آن دارای سه سطح سران، شورا و کمیسیون های زیرگروه است. شورا اصلی ترین نهاد تصمیم ساز متشکل از وزیران امورخارجه و کمیسیون نیز مرکب از کارشناسان است.

کد خبر 385655

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha