همشهری آنلاین: دولت اسپانیا تصمیم به اجرای ماده ۱۵۵ قانون اساسی گرفت که بر اساس آن خودمختاری منطقه کاتالونیا لغو می‌شود.

دولت اسپانیا خود مختاری کاتالونیا را لغو کرد | حمایت پادشاه از موضع دولت

به گزارش ایسنا به نقل از روسیه الیوم، کابینه ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا روز شنبه این تصمیم را اعلام کرد و به این ترتیب مادرید مستقیما بر بارسلونا و کاتالونیا نظارت خواهد داشت.

نخست وزیر اسپانیا پس از نشست کابینه در یک کنفرانس خبری حاضر شد.

وی درباره همه‌پرسی استقلال کاتالونیا گفت: چه طور به اینجا رسیدیم؟ این یک اقدام یکجانبه خارج از چارچوب قانون بود. آنها می‌خواستند دولت را مجبور به پذیرش برگزاری رفراندوم در کاتالونیا کنند. بر اساس بند ۱۵۲، ما نمی‌توانستیم رفراندوم کاتالونیا را بپذیریم. قانون اساسی اسپانیا توسط کاتالونیا نقض شد و دولت کاتالان خارج از چارچوب قوانین اسپانیا حرکت کرد. ما بسیار محتاطانه عمل کردیم و انتظار همین کار را از دولت کاتالونیا داشتیم.

راخوی افزود: هدف از اجرای ماده ۱۵۵ قانون اساسی بازگرداندن مشروعیت، ایجاد آرامش و شرایط طبیعی، همزیستی و بهبود شرایط اقتصادی و برگزاری انتخابات است.

نخست وزیر اسپانیا هم‌چنین در پاسخ به درخواست گفت‌وگوی کارلس پوجدمون، رهبر کاتالونیا گفت: ما چند بار به آنها فرصت دادیم. از آنها خواستیم در نشست‌های پارلمان شرکت کنتند و حتی گفتیم کارگروهی برای فیصله دادن موضوع تشکیل دهیم اما آنها تمامی این درخواست‌ها را رد کردند و تنها چیزی که خواستار آن بودند یک نظام موازی بود. ما هیچ گونه مذاکره‌ای خارج از چارچوب قانون را نمی‌پذیریم.

او گفت: دولت منطقه‌ای کاتالونیا صدای بیش از ۵۰ درصد از مردم در این منطقه را که مخالف طرح‌های آنها بودند بایکوت کردند. ما نمی‌توانیم این تک روی را بپذیریم و هیچ کس نمی‌تواند به تنهایی و یک‌جانبه در جهت تغییر قانون اساسی گام بردارد.

راخوی در نهایت تاکید کرد: خواست من برگزاری انتخابات و عادی شدن شرایط در اسرع وقت است.

تصویب کابینه اسپانیا مبنی بر لغو خودمختاری کاتالونیا باید به تصویب سنا هم برسد.

  • پشتیبانی پادشاه اسپانیا از موضع نخست‌وزیر در قبال بحران کاتولونیا

از سوي ديگر دويچه وله گزارش داد: پادشاه اسپانیا نیز بار دیگر بر یک‌پارچگی کشورش تاکید ورزید.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، روز جمعه (۲۰ اکتبر) در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا اظهار داشت، دررابطه با اقداماتی که قرار است برای پایان دادن به تلاش‌های جدایی‌طلبانه دولت محلی کاتالونیا انجام بگیرد، با احزاب بزرگ اپوزیسیون به‌توافق رسیده است.

روزجمعه همچنین فلیپ ششم، پادشاه اسپانیا از تلاش ‌نخست‌وزیر این کشور برای حل بحران کاتالونیا پشتیبانی کرد. او ضمن تاکید بر اینکه پیشنهادهای دولت محلی کاتالونیا در این زمینه پذیرفتنی نیست اظهار داشت، این بحران توسط "نهادهای قانونی و دموکراتیک" اسپانیا حل خواهد شد.

در مقابل، جدایی طلبان به حرکات اعتراضی خود ادامه می‌دهند و گفته‌اند که تا رسیدن به استقلال آرام نخواهند گرفت. روز جمعه شمار زیادی از شهروندان کاتالونیا در یک حرکت نمادین با برداشت ۱۵۵ یورو از حساب‌های بانکی خود، اعتراض خود را به بانک‌هایی که با استقلال مخالفند، به نمایش گذاشتند.

جدایی‌طلبان کاتالونیا در حرکتی نمادین در اعتراض به مخالفت دولت مرکزی با استقلال کاتالونیا، ۱۵۵ یورو از حساب بانکی خود برداشتند

گفته شد که این اقدام در عین حال مخالفت با ماده ۱۵۵ قانون اساسی بوده است.

دولت مرکزی می‌تواند طبق ماده ۱۵۵ قانون اساسی، اختیارات دولت محلی کاتالونیا را به حالت تعلیق در آورد و تا انتخابات آینده در این منطقه، اداره امور را به‌دست بگیرد.

دولت مرکزی اسپانیا از دولت محلی کاتالونیا خواسته بود که تا روز پنجشنبه (۱۹ اکتبر) موضع خود را در قبال جدایی از اسپانیا به‌طور شفاف اعلام کند. اما کارلس پوجدمون، رئیس دولت ایالتی کاتالونیا به ضرب‌الاجل دولت مرکزی واکنشی نشان نداد.

اکنون اقدامات تنبیهی کابینه راخوی علیه ولت محلی باید به مجلس اعلام شود تا تصمیم نهایی در آنجا گرفته شود.

خبرگزاری آلمان گزارش داد که علاوه بر "حزب مردم" به رهبری راخوی، احزاب سوسیال دموکرات و لیبرال نیز با اعمال ماده ۱۵۵ قانون اساسی موافق هستند و انتخابات آینده در کاتالونیا به احتمال زیاد در ماه ژانویه برگزار خواهد شد.

کد خبر 385767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha