شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: این روزها خبرهای خوبی از صحنه‌های نمایش به گوش می‌رسد، گروه‌های تئاتری اجراهای مستمر خود را در تالارهای نمایشی دارند و برخی از شهرهای بزرگ هم همپای تهران به اجرای نمایش می‌پردازند.

هر چند نمي‌توان به‌دليل پراكندگي تالارهاي نمايشي و ازدياد تماشاخانه‌هاي خصوصي تنها به آمار استناد كرد اما همين اطلاعات موجود درباره آمار فروش و افزايش مخاطب در سالن‌هاي نمايش نشان از روزهايي خوب براي تئاتر است. تالارهاي تئاتر يك زمان دغدغه‌شان جذب مخاطب و پر شدن سالن‌ها بود اما امروز شاهد رقابت ميان تالارهاي نمايشي هستيم رقابتي كه تماشاخانه‌هاي خصوصي سهم قابل توجهي در آن دارند.

  • فروش بيش از ۳ ميلياردي با ۳۵ نمايش

با درنظر گرفتن مجموعه تئاترشهر به‌عنوان قلب تپنده تئاتر پايتخت، در 6ماهه اول سال گذشته، 24نمايش در اين مجموعه روي صحنه رفته و با توجه به ۱۹‌نمايش اجرا شده در تماشاخانه سنگلج، هنر و خانه نمايش رقم فروش كل اين تالارها در ۶‌ ماه اول سال گذشته به 23 ميليارد و 425 ميليون و 203 هزار و 500 ريال رسيده اما امسال و تا پايان شش‌ماهه اول سال رقم فروش نمايش‌هاي تئاترشهر رشد قابل توجهي داشته است.

مجموعه تئاترشهر و سالن‌هاي سنگلج، هنر و خانه نمايش از آغاز بهار تا پايان شهريورماه ميزبان بيش از 145292 تماشاگربوده‌اند؛ هر چند خانه هنر و خانه نمايش آمار فروش خود را منتشر نكردند اما تماشاخانه سنگلج با اجراي 3 نمايش فروش بيش از 200 ميليون توماني داشته و تئاترشهر با اجراي 35 نمايش در شش‌ماه اول سال، 30ميليارد و ١٢٠ ميليون و ٢٤٠ هزار ريال فروش داشته كه در مقايسه با سال گذشته از كل فروش تالارهاي دولتي بيشتر بوده؛ البته بايد قيمت بليت هر سالن، تعداد صندلي‌ها و اجراها را نيز در نظر گرفت.

  • «اعتراف» ركورددار ۲ بهار

از ميان نمايش‌هايي كه آمار فروش آنها رسانه‌اي شده، «اعتراف» شهاب حسيني توانست ركورد فروش را در شش ماهه اول امسال و سال گذشته داشته باشد. نمايش شهاب حسيني در 73 شب اجراي خود به فروش بيش از 2ميليارد توماني دست يافت.

  • مولفه‌هاي تأثيرگذار در فروش تئاتر

ارمغان بهداروند، رئيس انجمن هنرهاي نمايشي يكي از دلايل فروش را تشكيل گروه‌هاي حرفه‌اي تئاتر عنوان كرده و به همشهري گفت: «افزايش فعاليت گروه‌هاي نمايشي باعث شده كه اين گروه‌ها از توان، تجربه و خرد جمعي استفاده و به يك خودتواني در اقتصاد و همچنين اجراي نمايش دست پيدا كنند».

او با عنوان اين مطلب كه تلاش گروه‌ها بر توليد و گسترش اقتصاد تئاتر بوده و در 2سال اخير بخش عمده‌اي از نگراني‌هاي تئاتر كه همان بازگشت سرمايه است، تا حدودي برطرف شده، به چند مولفه اشاره كرد: «يكي از مولفه‌ها همكاري سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با تئاتر است كه در بخش تبليغات و اطلاع‌رساني با گروه‌هاي نمايشي همكاري كردند. گروه‌ها با در اختيار داشتن تخفيف تبليغات براي فضاهاي شهري توانستند در جذب مخاطب موفق باشند.

مولفه ديگر افزايش سايت‌ها و پرتال فروش بليت بوده؛ هر چند اين پرتال‌ها با موسيقي و سينما آغاز شده اما ورود تئاتر به اين حوزه توانسته در جذب و فروش مخاطب موفق باشد. معرفي نمايش‌ها و فروش بليت‌ها در 2سال اخير تأثيرگذار بوده و رويدادهاي مهمي براي نمايش‌ها ايجاد كرده است».

  • نقش تأثيرگذار تبليغات

بهداروند به هويت بصري نيز اشاره مي‌كند؛ موضوعي كه در چند سال اخير بازارش رونق گرفته و به نوعي هنرهاي تجسمي در تبليغات به تئاتر كمك مي‌كند. بهداروند مي‌گويد: «در گذشته تبليغ تئاتر به يك پوستر ختم مي‌شد و كمتر برد بيروني داشت كه با جدي گرفتن هويت بصري، تبليغات تئاتر جذابيت‌هاي بيشتري را پيدا كرد». او اما همچنين به جاي خالي تبليغات تئاتر در تلويزيون تأكيد كرد: «اگر نمايش‌هاي روي صحنه فرصت حداقلي تبليغات در تلويزيون را داشتند به‌طور حتم دگرگوني در افزايش مخاطب و فروش داشتيم».

  • حضور اميدواركننده تهيه‌كنندگان

رئيس انجمن هنرهاي نمايشي معتقد است كه رويه بازگشت سرمايه توليدات آثار نمايشي نسبت به 2سال گذشته، آمار قابل ملاحظه‌اي داشته و حضور تهيه‌كنندگان در تئاتر نشان از موفقيت گروه‌هاي نمايشي در فروش است. بهداروند تأكيد مي‌كند: «حضور تهيه‌كنندگان نشان مي‌دهد كه گردش اقتصادي تئاتر رويه خوبي را آغاز كرده است. به اينكه نمايش‌ها چطور و چگونه روي صحنه مي‌روند و نقدهايي كه مي‌شود، اشاره نمي‌كنم اما آنچه قابل لمس بوده، اين است كه تئاتر با مولفه‌هايي كه عنوان كردم، مي‌تواند در بخش اقتصاد هم روي پاي خود بايستد».

  • تنوعي كه افزايش مخاطب دارد

با وجود مولفه‌هايي كه عنوان شد، پيمان شريعتي، مدير مجموعه تئاترشهر از ديگر مولفه‌هاي افزايش مخاطب و فروش خوب به تنوع كارهاي روي صحنه اشاره مي‌كند. او معتقد است كه هنر نمايشي در اين زمينه از سينما پيشي گرفته: «هم‌اكنون تئاتر، متنوع‌ترين اجراها، سوژه‌ها و مضامين را براي مخاطبان خود دارد و همين موضوع سهم بسزايي در گيشه فروش دارد.

البته اين به آن معني نيست كه تئاتر به‌صورت كاملا مستقل روي پاي خود ايستاده و نيازي به حمايت و سوبسيد ندارد». شريعتي به همشهري توضيح مي‌دهد: «هنرهاي نمايشي چه در تهران و چه در پايتخت براي ادامه حيات خود به حمايت نياز دارند و نمي‌توان آن را انكار كرد».

کد خبر 385786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha