‌موزه سرای شهید آیت‌الله بهشتی به‌عنوان پروژه برتر دهمین جایزه معماری داخلی ایـــــران در سال ۱۳۹۶ انتخاب شد. ساختمان این موزه شهید بهشتی در دو راهی قلهک، خیابان شریعتی، کوچه شهید بهشتی قرار دارد.

عليرضا جعفري، مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران در اين‌باره به همشهري گفت: اين پروژه به‌عنوان الگويي معمارانه و حرفه‌اي در سطح كشور و جامعه حرفه‌اي مورد توجه قرار گرفته است. وي در ادامه گفت: احيا و باز زنده‌سازي خانه مشاهير، نخبگان و پاسداشت چهره‌هاي فرهنگي و انقلابي به‌عنوان پايه‌هاي فرهنگ و هنر اين كشور، ترويج ارزش‌ها و انديشه‌هاي ديني و فرهنگي، كمك به فهم دقيق، ترويج انديشه‌ها و ابعاد شخصيتي بزرگان انقلاب اسلامي همچون شهيد بهشتي بخشي از اهداف مرمت و بازسازي خانه موزه شهيد بهشتي به شمار مي‌آيد.

جعفري با تأكيد بر اينكه سيره شهداي انقلاب اسلامي از قبيل شهيد دكتر بهشتي بايد چراغ راه جوانان و نوجوانان امروز ايران اسلامي باشد، تصريح كرد: از افتخارات مديريت شهري است كه در راستاي هويت بخشي به شهر و شناساندن افكار و انديشه‌هاي اين شهيد بزرگوار اقدام به تملك و تبديل منزل آيت‌الله دكتر سيدمحمد حسيني بهشتي با عنوان ‌يادگار بهشتيان‌ به خانه موزه كرده است تا روايتگر بخشي از تاريخ و فرهنگ نيم قرن گذشته اين سرزمين باشد. وي در ادامه به ايجاد نشانه‌هاي شهري با اتكا به باورها و ارزش‌هاي جامعه اشاره و خاطرنشان كرد:

توسعه فضاهاي فرهنگي با هدف اثرگذاري در جامعه و زنده نگه داشتن وجوه تاريخي و انديشه‌هاي بزرگان انقلاب اسلامي در كنار ايجاد كانون‌هاي اجتماعي براي گردهمايي اقشار مختلف جامعه ازجمله هنرمندان و دانشگاهيان، منجر به ارتقاي سطح عمومي فرهنگ ديني و اسلامي در جامعه مي‌شود.

خانه موزه شهيد بهشتي از ظرفيت‌هاي ويژه‌اي برخوردار است كه ازجمله مي‌توان به تنديس شهيد بهشتي و فرزند ايشان، وسايل شخصي، بنياد نشر آثار شهيد بهشتي، كتابخانه، عكسخانه (مرور تصويري زندگي شهيد بهشتي)، سالن نمايش اختصاصي سر پوشيده با تجهيزات حرفه‌اي، فضاي مباحثه با امكان دسترسي به سرشاخه‌هاي اطلاعاتي، فضاي خدماتي با امكان ملاقات‌هاي آزاد، فضاي گردهمايي و همچنين گالري كودكي و نوجواني، گالري هامبورگ، گالري انقلاب، گالري شهادت، بازسازي فضاي شوراي انقلاب و شجرنامه 9متري ديواري اشاره كرد. خانه شهيد بهشتي داراي 645مترمربع زيربنا و در 2طبقه است.

کد خبر 385796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha